بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر : ۱۲۰۷۸۲
پس از شکست تاریخی حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات شهرداری‌های این کشور که با مشارکت پایینی همراه بود، تحلیلگران تغییرات قابل توجهی را در عرصه سیاسی فرانسه پیش‌بینی می‌کنند.

بی‌بی‌سی تحلیلی را درباره انتخابات اخیر فرانسه و تاثیر آن بر صحنه سیاسی در این کشور نگاشته است که در ادامه می‌آید.

نتیجه انتخابات شهرداری‌ها در فرانسه، ممکن است جبهه ملی فرانسه را که با اتحادیه اروپا مخالف است، بسیار خوشحال کرده باشد ولی این پیروزی احتمالا نقطه اوج موفقیت این حزب در سال ۲۰۱۴ نخواهد بود.

به احتمال زیاد انتخابات اتحادیه اروپا در ماه مه آینده، میزان محبوبیت این حزب را تعیین خواهد کرد.

انتخابات شهرداری‌ها نشان داد که استراتژی مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی، موفق بوده است. ماری لوپن تلاش کرد که نگرانی‌های مردم از گرایش‌های افراطی حزب را کاهش دهد و در عین حال به اعضای عادی حزب اهمیت بیشتری دهد.

تا کنون انتخابات شهرداری ها، معمولا انتخاباتی بود که جبهه ملی بدترین عملکرد را در آن داشت. ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن، که موسس جبهه ملی بود، تمام مدت چشم خود را به انتخابات ریاست جمهوری دوخته بود.

او به اعضای عادی جبهه ملی علاقه‌ای نداشت و برای تربیت کادرهای محلی حزب تلاشی نمی کرد.

ولی اکنون این سیاست تغییر کرده و جبهه ملی وجهه تازه ای به دست آورده است. نمای حزب و زبانی که به کار می برد حرفه‌ای تر شده و عوامل ناخوش آیند به حاشیه رانده شده اند.

نتیجه این تغییرها این است که جبهه ملی اکنون در مسیر ایجاد پایگاه در سراسر فرانسه حرکت می کند و نفوذش از پایگاه های سنتی اش در شمال و جنوب شرق فرانسه فراتر رفته است.

و حالا پس از موفقیت چشمگیر در انتخابات محلی فرانسه، این احتمال که جبهه ملی در انتخابات پارلمان اروپا پیروزی قابل توجهی داشته باشد، بیشتر شده است.

انتخابات اروپایی، انتخاباتی است که مردم همیشه احساس کرده اند با شرکت در آن می توانند آزادانه مخالفت و اعتراض خود را ثبت کنند. علاوه بر این اتحادیه اروپا موضوعی است که جبهه ملی مرتب آن را مطرح می کند.

همچنین این حقیقت وجود دارد که (برخلاف سایر انتخابات فرانسه) در انتخابات اتحادیه اروپا تعیین نمایندگان بر اساس تناسب آراء است که بر اساس آن برای اولین بار جبهه ملی می تواند شماری از کرسی ها را که نشان دهنده میزان حمایت ملی از این حزب است، به خود اختصاص دهد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که در انتخابات ماه مه، جبهه ملی و حزب راست میانه اتحاد برای جنبش مردمی (یو-ام-پی) برای کسب بیشترین کرسی ها رقیب یکدیگر خواهند بود.

به ظن قوی، بسیاری از کسانی که معمولا به سوسیالیست ها رای می دهند، همانطور که در انتخابات شهرداری ها نشان دادند، در رای گیری شرکت نخواهند کرد و یا حتی به جبهه ملی رای خواهند داد.

بسیاری از تحلیلگران می گویند جبهه ملی به صورت حزب جدید طبقه کارگر در می آید و احتمال دارد جای حزب کمونیست سابق را بگیرد. حزب کمونیست در دهه ۱۹۶۰ یک حزب سوم واقعی بود که احزاب اصلی راست و چپ فرانسه را به چالش می طلبید.

با توجه به این که ممکن است جبهه ملی ۲۰ تا ۲۵ درصد آرا را به دست آورد، می تواند ۱۵ تا ۲۰ نماینده به پارلمان اروپایی بفرستد و به این ترتیب تا ایجاد یک گروه پارلمانی به اتفاق متحدانش از سایر کشورها، فاصله زیادی نخواهد داشت.

ولی مهمتر این است که اگر در ماه مه جبهه ملی بیشترین آراء را به دست آورد- که بعید نخواهد بود، یک زمین لرزه سیاسی رخ خواهد داد.

جبهه ملی: محبوب ترین حزب فرانسه!

مارین لوپن گفته است در صورت یک چنین اتفاقی در راستای واقعیت جدید، خواستار انحلال مجمع ملی فرانسه (مجلس سفلی) و برگزاری انتخابات جدید خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر