بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر : ۱۲۰۸۴۱

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، پس از تصویب تبصره الحاقی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که در قالب لایحه بودجه از سوی دولت تقدیم مجلس شده بود، دولت در سال جدید اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را کلید زد.

علی طیب‌نیاوزیر اقتصاد پس از پایان نخستین جلسه هیات دولت در سال 93 در پاسخ به سئوالی در رابطه افزایش میزان درآمد دولت از محل افزایش حامل های انرژی گفت: قانون بودجه به دولت اجازه می دهد تا حدود 20 هزار میلیارد تومان درآمد اضافی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی به دست آورد، اما با توجه به شرایط کشور یعنی تورم رکودی که سالهای گذشته با آن مواجه بودیم، دولت تصمیم دارد قیمت حامل های انرژی را با شیب ملایم افزایش دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه اظهار داشت: اطلاعاتی که دولت در اختیار دارد در مورد درآمدهای طبقات پردرآمد است و بحمدالله اکنون در شرایطی هستیم که اطلاعات نسبتا قابل قبولی در خصوص دهک های درآمدی بالای جمعیت داریم. اگر کسانی که واقعا درآمد بالا دارند ثبت نام کنند این امکان برای دولت وجود دارد که در مرحله بعدی آنها را شناسایی و حذف کند.

*اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره ثبت‌نام دریافت یارانه

در این راستا سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز با انتشاراطلاعیهمهمی در روز دهم فروردین ماه اعلام کرد ثبت نام از سرپرستان متقاضی و نیازمند یارانه نقدی در سال 93 به طور همزمان از 20 فروردین ماه جاری در سراسر کشور و از طریق سایت رفاهی آغاز می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «صفر» است از صبح روز 20 فروردین ماه جاری، به طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری ها و فرمانداری‌ها و دفاتر پستی و فناوری اطلاعات روستایی انجام می‌شود.

همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت نام یعنی 21 فروردین ماه جاری اقدام به نام نویسی در سایت رفاهی کنند.

سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز 22 فروردین، عدد «سه» در روز 23 فروردین، عدد «چهار» در روز 24 فروردین، عدد «پنج» در روز 25 فروردین، عدد «شش» در روز 26 فروردین، عدد «هفت» در روز 27 فروردین، عدد «هشت» در روز 28 فروردین و در نهایت عدد «9» در روز 29 فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.

همچنین روزهای 30 و 31 فروردین ماه جاری به ثبت نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که در طی 10 روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت نام نشده‌اند.

*میزان افزایش قیمت 5 حامل انرژی در سال 93

پس از انتشار این اطلاعیه، هیئت دولت در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای ژ میزان افزایش قیمت تعدادی از حامل‌های انرژی از جمله برق،گاز،نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع LPGرا اعلام کرد.

با این حال دولت هنوز میزان افزایش قیمت دو فرآورده مهم بنزین و گازوئیل را اعلام نکرده است و کارشناسان معتقدند دولت تا زمان اعمال افزایش قیمت این دو حامل مهم یعنی ابتدای اردیبهشت 93 قیمت جدید این حامل‌ها را اعلام نخواهد کرد.

اخباری از درون دولت حاکی است قیمت 700 تومان برای بنزین سهمیه‌ای و 1200 تومان برای بنزین آزاد تقریبا در دولت نهایی شده اما رئیس‌جمهور تاکید شدیدی روی رسانه ای نشدن این قیمت‌ها داشته است.

ذکر این نکته بی وجه نیست که درآمدهای ناشی از افزایش قیمت برق به حساب هدفمندی یارانه ها نخواهد رفت و در خود صنعت برق هزینه خواهد شد.

درصد افزایش قیمت حامل‌هایی مانند برق و گاز که در مصارف خانگی به صورت پلکانی محاسبه می‌شود رویهمه پله‌های مصرف به طور جداگانه اعمال می‌شود.

در عین حال با این میزان افزایش قیمت و با توجه به اظهارات وزیر اقتصادبسیار بعید به نظر می‌رسد که درآمدهای پیش بینی شده در تبصره 21 لایحه بودجه برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها محقق شود و طبعا منابع چندانی برای افزایش میزان یارانه نقدی فراهم نخواهد شد.

حامل انرژی درصد افزایش قیمت یا قیمت جدید
برق 25 درصد
گاز خانگی 20 درصد
گاز مصارف عمومی(دولتی، کسب، خدمات) 30 درصد
گاز مصارف صنعتی افزایش قیمت از 700 به 1000 ریال
گاز پتروشیمی(سوخت و خوراک) 2650 ریال در هر متر مکعب
گاز مصرفی صنایع فولاد 1320 ریال در هر متر مکعب
نفت سفید با کالابرگ1500 ریال در هر لیتر
نفت کوره حرارتی2500 ریال در هر لیتر
گاز مایع LPG در سیلندرهای 11 کیلویی2100 ریال در هر کیلو
گاز مایع LPG در مخازن بالک(مصارف غیر خانگی) 6500 ریال در هر کیلو

* ابهام در قیمت جدید بنزین

با این وجود تا کنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره قیمت بنزین و گازوئیل به عنوان پرمصرف‌ترین حامل‌های انرژی مطرح نشده است؛ اتفاقی که می‌تواند بیشترین شوک را به انتظارات تورمی در جامعه وارد سازد. اما در دو هفته گذشته مسئولان ارشد اقتصادی دولت سعی کرده‌اند با تأکید بر ملایم بودن شیب افزایش قیمت‌ها بسترهای مناسب برای این مسئله را فراهم کنند.

پس از آنکه علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد پس از جلسه هیئت دولت بر این نکته تأکید کرد که قیمت‌ها با شیبی ملایم افزایش خواهد یافت، شاپور محمدی معاون وی، به فارسگفت: اصلاح قیمت‌ها با شیب ملایم و اصلاح الگوی مصرف نیز به صورت تدریجی خواهد بود.

وی تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها تورم‌زایی کمی را پس از اصلاح تدریجی قیمت‌ها به دنبال دارد و اثرات منفی اجرای این طرح با توجه به سیاست‌ها حداقل خواهد بود.

همچنینعلی ربیعیوزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفتگو با شبکه خبر با بیان اینکه شیب افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که امسال اجرا می‌شود بسیار آرام خواهد بود، از مردم درخواست کرد آنهایی که نیاز به یارانه ندارند، انصراف دهند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صابری
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
بورس نیوز عزیز لطفا بیشتر دقت کنید:

نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها 13 سنت و معادل 3445 ریال می باشد. نرخ جدید اعلام شده از سوی دولت برای مصارف گاز به عنوان سوخت می باشد.

اگر غیر از این باشد به معنای کاهش نرخ گاز بر خلاف قانون بودجه 93 می باشد که دولت ملزم شده گاز را حد اقل 13 سنت به پتروشیمی ها تحویل دهد.

لازم به ذکر است عمده مصارف شرکتهای پتروشیمی خوراک گاز، جهت تولید محصول می باشد و کمتر از 10 درصد آن بعنوان سوخت مصرف می شود.
شهروند ایرانی
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم. هر سال گرانی بیش از پارسال. پس کجاست این ارزانی؟ با افزایش درآمد دولت از محل افزایش حامل های انرژی چه کار مهمی میخواهید انجام دهید؟؟ یکی مثل بنده 38 ساله محرد مهندس فنی کارمند دولت با 13 سال سابقه کار که دو سالی صاحب یک آیارتمان 50 متری با 20 میلیون وام شدم و یک ماشینی که 9 سال مدل خورده ....... دیگه کی میتونم زندگی بسازم و یک خانواده داشته باشم؟؟؟ لطفا با مردم صادق باشید. ما هر دوره میگوییم یکی بیاد شاید اوضاع بهتر بشه اما دریغ از ذره ای آسایش و رفاه. نیمی از عمر ما بگذشت دریغا - ندیدیم روی آسایش دریغا.
حسین
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
روحانی مچکریم
مهدی
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
قبل از انقلاب اسلامی نفت سفید لیتری 2/5 ریال بود
ن ا
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷
اینها کار کلیدهای کلک است سردار تعلیق تقصیری ندارد.
حمیدرضا
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
عزیزانی که میسوزند و کامنت میذارن آدم خوشش میاد
رضا
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
بنزين 1000 توماني آرزوست