بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
کد خبر : ۱۲۰۸۷۹
دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با بیان اینکه دستورالعمل آماده‌سازی و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تاکنون اجرایی نشده است از مسوولان خواست تا به هر روشی کمک کنند تا سهام عدالت آزاد شده و به دست مردم برسد‌. هوشنگ عمرانی، دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص زمان آزاد‌سازی سهام عدالت گفت‌: زمان آزاد‌سازی سهام عدالت برعهده دولت و سازمان خصوصی‌سازی است‌.
وی به تصویب دستورالعمل آماده‌سازی و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مرداد 92 اشاره کرد و افزود‌: این دستورالعمل توسط کمیسیون تخصصی شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل «44» در 18 ماده به تصویب رسید که اگر اجرایی شود همه چیز ممکن خواهد شد در غیر این صورت اتفاقی رخ نمی‌دهد‌. وی ادامه داد‌: از زمان تصویب دستورالعمل هیچ یک از موارد آن اجرایی نشده است یعنی از زمان تصویب دستورالعمل تاکنون هیچ اقدامی در راستای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است زیرا سازمان خصوصی‌سازی طرحی ارایه کرده بود تا صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت تشکیل شود بنابراین زمانی که این صندوق راه‌اندازی گردد، صورت مساله تغییر کرده و زمانی که صورت مساله تغییر کند دیگر راه حل قبلی به درد نمی‌خورد‌.
به گفته عمرانی بنابراین زمانی که قرار است سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صندوق منتقل شود، ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس مفهومی ندارد‌. وی با بیان اینکه اگر راه‌اندازی صندوق سهام عدالت تصویب شود، عملا شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی و تعاونی سهام عدالت از پروسه سهام عدالت حذف می‌شوند، عنوان کرد‌: در صورتی که سهام عدالت در قالب صندوق ساماندهی شود،شرکت‌های تعاونی سهام عدالت، اتحادیه استانی و کشوری سهام عدالت استانی‌، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت و کانون سهام عدالت از پروسه حذف می‌شوند و تنها صندوق طرف حساب مردم شده و وارد بورس می‌شود‌. وی با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق سهام عدالت در قانون بودجه به تصویب نرسید، یادآور شد‌: در حال حاضر اقداماتی برای شناسایی مشمولین سهام عدالت انجام شده است ولی یکسری اقدامات باید انجام شود تا امکان افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی فراهم شود که این امر تاکنون صورت نگرفته است بنابراین تا زمانی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی افزایش سرمایه ندهند، امکان ورود آنها به بورس وجود نخواهد داشت‌.
دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اظهار کرد‌: براساس این دستورالعمل‌، سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سازمان خصوصی‌سازی، کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وظایفی برعهده دارند این درحالی است که برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی یا سهامی خاص هستند یا تعاونی عام هستند و هنوز به سهامی عام تبدیل نشده‌اند‌. وی اظهار کرد‌: این شرکت‌ها عنوان می‌کنند که اداره کل تعاونی‌های استان‌ها اجازه نمی‌دهند تا شرکت‌ها تغییر وضعیت داده و به سهامی عام تبدیل شوند درحالی که در دستورالعمل آماده‌سازی و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت عنوان شده است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید به سهامی عام تبدیل شوند‌.
 عمرانی درخصوص طولانی شدن فرآیند آزاد‌سازی سهام عدالت گفت‌:کل پروسه آزاد‌سازی سهام عدالت شش ماه پیش‌بینی شده بود این درحالی است که اگر مسوولان ذیربط بخواهند، سهام عدالت آزاد می‌شود در غیر این صورت کاری از پیش نمی‌رود‌. وی با بیان اینکه باید موارد دستورالعمل اجرایی شود، اظهار کرد‌: در حال حاضر در راستای اجرای این دستورالعمل اقدامی صورت نگرفته این درحالی است که ممکن است سلیقه دولت جدید با این دستورالعمل مغایر یا متفاوت باشد یا روش دیگری اتخاذ شود‌. وی با اشاره به اینکه نظر دولت و سازمان خصوصی‌سازی راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت است، تصریح کرد‌: احتمالا دولت قرار است این طرح را به صورت لایحه جداگانه به مجلس برده و صندوق سرمایه‌گذاری را راه‌اندازی کند‌. عمرانی درخصوص افزایش یا کاهش پرتفوی سهام عدالت توضیح داد‌: قیمت کالا زمانی مشخص می‌شود که اولا آماده فروش باشد و کسی حاضر شود آن را با قیمت پیشنهادی خریداری کند ‌. وی با بیان اینکه عنوان کردن افزایش سه برابری قیمت سهام عدالت تبلیغاتی است،عنوان کرد‌: زمانی که کسی نتواند سهام عدالت خود را به فروش برساند دیگر چه فرقی می‌کند که ارزش آن چه مقدار افزایش یافته است زیرا قیمت زمانی مشخص می‌شود که سهام عدالت آزاد شده و امکان فروش آن فراهم شود‌.
۵ میلیون سهام برای کارگران فصلی
همچنین مدیرکل دفتر سهام تخصیصی و عدالت کشور نیز گفت‌: برای دریافت سهام پنج میلیون نفر دیگر که شامل کارگران فصلی هستند اقدامات لازم در حال اجراست‌. به گزارش تسنیم، اسماعیل مختاری‌دولت‌آبادی در دیدار با فرماندار مرند اظهار کرد‌: تاکنون داده‌ها و اطلاعات حدود 50 میلیون نفر از جمعیت کشور در بانک اطلاعات مربوطه جمع‌آوری شده و به حدود 45 میلیون نفر برگه سهام تحویل داده شده است‌. وی افزود‌: با توجه به حمایت و عنایت ویژه دولت تدبیر و امید از سهام عدالت کشور افرادی که برگه سهام عدالت دارند از مزیت‌ها و نتایج آن بهره‌مند خواهند شد‌. مختاری گفت‌: دولت یازدهم و سازمان خصوصی‌سازی کشور در این راستا برنامه‌ها و اقدامات مدبرانه و مناسبی دارند تا مردم از نتایج و مزایای این طرح به‌طور مناسب بهره‌مند شوند‌. وی درخصوص پرداخت سود این سهام در آینده گفت‌: برای پرداخت سود سهام عدالت در حال حاضر چندین راهکار در دست مطالعه و بررسی است و دولت نیز در حال بررسی این راهکارها و انتخاب مناسب‌ترین روش است تا عزیزان هموطن از نتایج مناسب برخوردار شوند‌. تقی کرمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه مرند نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در شهرستان مرند بیش از 180 هزار نفر برگ سهام عدالت دریافت کرده‌اند، افزود‌: شهرستان مرند از نظر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی با وجود معادن کائولن و صنایع خاک چینی ایران و سرامیک و تولید زردآلو و زعفران‌، پسته و آفتابگردان در شمال‌غرب کشور رتبه برتر را دارد‌. وی سرمایه‌گذاری در این منطقه را بسیار مستعد و مناسب ارزیابی کرد و از آمادگی کامل تمام دستگاه‌های دولتی برای مشارکت و جلب سرمایه‌گذار خبر داد‌.
واریز سود سهام به خزانه
در تحولی دیگر سازمان خصوصی‌سازی موظف به دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها تا تسویه‌حساب کامل اقساط و واریز آن به خزانه شد‌. به گزارش سنا، براساس قانون بودجه 93‌، شرکت‌های سرمایه‌پذیر مکلفند سود سهام عدالت تقسیم‌شده مصوب مجامع عمومی موضوع فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل «44» قانون اساسی را تا تسویه‌حساب کامل اقساط از زمان تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل «44» قانون اساسی به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت نمایند و سازمان مذکور مکلف است مبالغ وصولی را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری‌کل کشور واریز کند‌. سازمان مذکور می‌تواند جهت وصول سود سهام موضوع این بند و سایر اقساط معوق شرکت‌های واگذارشده از طریق ماده «48» قانون محاسبات عمومی کشور مصوب یک شهریور1366 اقدام کند‌. اجراییات سازمان امور مالیاتی کشور موظف است خارج از نوبت درخصوص وصول این اقساط با سازمان خصوصی‌سازی همکاری کند‌.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر