بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
کد خبر : ۱۲۰۹۹۳
مدتي است ارزش پول ملي موضوع بحث شده است. دلايل و عواملي كه پديده‌هاي اقتصادي (نرخ ارز، تورم، سود بانكي و ...) را توضيح مي‌دهند بسيار متعدد، پيچيده‌ و درهم‌تنيده هستند و در اغلب موارد خود اين پديده‌ها در زنجيره علت و معلولي خويش قرار مي‌گيرند و تغييراتشان دلايل و عوامل موثر بر آنها را در بازخورد مجددا تحت‌تاثير قرار مي‌دهند. 

به گزارش «تابناک»، در واقع پديده‌هاي اقتصادي خودشان بر خودشان تاثيرگذار هستند. از سوي ديگر، منافع اغلب كساني‌كه درباره پديده‌هاي اقتصادي بحث مي‌‌كنند از اين پديده‌ها متاثر مي‌شود؛ بنابراين احتمال اينكه اين‌گونه اظهارنظرها داراي اريب باشد، بالا است. اين مسائل، از عوامل مهمي است كه بحث‌هاي اقتصادي را دچار تشتت و سردرگمي کرده و باعث مي‌شود علت‌ها جاي خود را به معلول‌ها يا بالعكس دهد. يكي از راه‌هاي گرفتار نشدن در اين‌گونه مشكلات، تمركز بر بخش واقعي اقتصاد و توجه به عوامل كليدي است.

ارزش پول ملي دو معني دارد. يكي از منظر مسائل داخلي و ارزش دارایي‌هاي بانك مركزي است (پشتوانه پول‌هاي چاپ شده) و ديگري از جهت نرخ برابري با پول‌هاي خارجي (ارز). بحث‌هاي جاري عمدتا‌ از منظر دوم مطرح مي‌شوند. روشن است كه نرخ برابري ريال با ارز، برآيند كنش‌ها و واكنش‌هاي متقابل عرضه و تقاضاي ارز است. 

منبع اصلي فروش ارز صادرات كالاها و خدمات و هدف اصلي از خريد آن، واردات كالاها و خدمات است. علاوه‌بر صادركنندگان و واردكنندگان، سفته‌بازان و كساني كه براي حفظ ارزش دارايي‌هاي خود ارز نگهداري مي‌كنند نيز در ميان خريداران و فروشندگان آن هستند. البته دسته دوم و سوم، فروشنده يا مشتري هميشگي در بازار ارز نيستند، بلكه عموما به‌دنبال نوسانات بازار ارز كه غالبا با بر هم خوردن وضعيت عرضه و تقاضاي ارز روي مي‌دهد، وارد اين بازار مي‌شوند.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: ارزش پول ملی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. در بودجه تنها سیاست های مالی را می بینیم که بحث درامدها و هزینه های دولت است اما سیاست های پولی مورد توجه قرار نمی گیرد. مجموعه عملکرد سیاست های مالی، سیاست های پولی، سیاست های تجاری و سیاست های درامدی تعیین کننده ارزش پول ملی است. ممکن است سیاست های مالی در جهت تقویت پول ملی عمل کند اما سیاست های پولی در جهت تضعیف پول ملی. مجموع سیاست های مختلف دولت که ابزار های اثرگذار در اقتصاد است ارزش پول ملی را تعیین می کند.

وی افزود: ارزش پول ملی نسبت به ارزهای خارجی تحت تاثیر عوامل دیگری نیز می باشد. ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی و وام های خارجی مجموعه منابعی است که عرضه ارز را در کشور زیاد می کند. هر چه صادرات بیشتر باشد عرضه اضافه می شود. افزایش عرضه ارز و سرمایه گذاری خارجی می تواند ارزش پول ملی را تقویت کند. در نقطه مقابل تقاضا برای ارز است که یا تقاضای ارز برای سرمایه گذاری در خارج از کشور است یا تقاضا برای صدور خدمات فنی برای واردات است یا برای مسافرت های خارجی. 

این نماینده گفت: مجموعه عواملی که بر عرضه و تقاضای ارز تاثیر می گذارند قیمت ارز را تعیین می کنند. منتها باید توجه داشته باشیم عامل دیگری که می تواند بر قیمت ارز به صورت غیر مستقیم اثر بگذارد، نرخ تورم داخلی است. زمانی که تورم بالا می رود قدرت رقابت تولیدات داخلی نسبت به تولیدات خارجی کاهش می یابد و در نتیجه صادرات کم و واردات اضافه می شود و پول ملی را تضعیف می کند.

وی گفت: در شرایطی که تورم بالاست تقویت پول ملی نه تنها کمکی نمی کند بلکه مشکل هم ایجاد می کند. در هند تصویب کرده اند که سالانه 20 درصد ارزش پول ملی شان کاهش یابد. چین 3000 میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد. مگر نمی تواند ارزش پول ملی اش را کاهش دهد؟ ارزش پول ملی اگر با قاعده کاهش یابد می تواند منجر به صادرات و کاهش واردات شود منتها متاسفانه در کشور ما کاهش ارزش پول ملی نتیجه کاهش صادرات و افزایش واردات است نه فاکتوری که بتواند بر روی صادرات و واردات اثر بگذارد.

قادری درمورد تبعات منفی کاهش پول ملی بر زندگی مردم گفت: در حال حاضر راهی وجود ندارد. سیاست دولت قبل غلط بوده و تورم را در کشور دامن زده است و بصورت دستوری هم نمی توان پول ملی را تقویت کرد. تقویت پول ملی وابسته به افزایش توان و راندمان تولید داخلی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر