بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
کد خبر : ۱۲۱۰۹۸

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت ملايم 3/0 درصدي شاخص كل مواجه بود كه صنايع بورسي از قرمزپوشي كامل درآمده و برخي از آنها مثبت شدند.
سهامداران كه تشنه دريافت اخبار خوشايند هستند، به محض اعلام افزايش تعرفه مكالمات مخابرات، براي خريد اين سهم كم ريسك بازار هجوم آوردند. در واقع، اين افزايش تعرفه در اواسط سال گذشته انجام اما از سوي وزير ارتباطات عملي خودسرانه عنوان شد و در نتيجه به روال قبلي خود بازگشت؛ اما در سال جديد با افزايش قيمت موافقت شد كه اقبال سهامداران بورسي را به همراه داشت. رشد اين نماد به‌رغم اثر مثبت 96 واحدي بر شاخص كل، نتوانست از منفي شدن آن جلوگيري كند. بسياري از كارشناسان، هدفمندي يارانه‌ها را عامل اصلي اين افت اعلام مي‌كنند كه در اين رابطه بايد در نظر داشت هدفمندي فقط بر برخي صنايع انرژي بر نظير سيمان، فلزات، قند و شكر و كاشي و سراميك اثرگذار خواهد بود، در حالي كه هزينه توليد ساير صنايع را چندان دچار تغيير نخواهد كرد. بنابراين، اين مساله مشابه افزايش نرخ خوراك پتروشيمي‌ها كه در پايان سال گذشته منجر به افت كل بازار شد، اكنون نيز اثر منفي خود را به كل بازار سرايت داده است. اما اگر به ارزش و حجم معاملات روزانه (156 ميليارد تومان و 361 ميليون سهم) نگاه شود، كاهش شديد آنها قابل توجه و نشان‌دهنده فضاي منفي است كه در انتظار اخبار خوش مجامع سالانه و نهايي شدن تصميمات اقتصادي دولت است. در ميان اين تصميمات، تعيين نرخ سود سپرده‌هاي بانكي مي‌تواند بسيار تعيين كننده باشد. به عبارت دقيق تر، افزايش حتي 3 يا 4 درصدي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي مي‌تواند آثار نامطلوبي بر بورسي داشته باشد كه براي سه ماه متوالي منفي است. بنابراين، رفتار فعلي بازار تا معين شدن وضعيت هم از لحاظ كلان اقتصادي (تصميمات دولت) و هم بنگاه‌ها (شركت‌هاي بورسي) به اين صورت خواهد بود. از سوي ديگر، بالا بودن تعداد معاملات روزانه (حدود 60 هزار دفعه) طي روزهاي اخير نشان از حضور بيشتر سهامداران حقيقي در معاملات دارد؛ به عبارت ديگر، با اينكه حجم و ارزش معاملات چنگي به دل نمي‌زند، دفعات معاملات نشان مي‌دهد حقوقي‌ها از شركت در معاملات امتناع مي‌كنند. با اين حال، پيش بيني مي‌شود رشد توليد ناخالص ملي و ركود در بازارهاي موازي منجر به بهبود اوضاع بورس در آينده‌اي نه چندان دور خواهد شد.
در معاملات روز گذشته، گروه دارويي روند نسبتا مثبت خود از ابتداي سال را ادامه داد. «تيپيكو» كه روز مثبتي را سپري مي‌كرد بيشترين حجم معاملات گروه را با حضور بسيار فعال حقوقي‌ها در نقش خريدار به خود اختصاص داد.
حمل و نقلي‌ها نيز پيرو عرضه اوليه «حخزر» در فرابورس مثبت شدند. «حكشتي» كه بيشترين ارزش بازار اين گروه را تشكيل مي‌دهد بزرگ‌ترين سهامداران «حخزر» به شمار مي‌آيد؛ بر اين اساس، اين نماد در حالي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش فروشنده حضور پررنگي داشتند. نكته جالب در خصوص «حكشتي»، نسبت قيمت به درآمد (P/E) بسيار بالاي آن (حدود 151 مرتبه) است كه احتياط بيشتري را برای معامله طلب مي‌كند.
در اين شرايط، گروه رايانه‌اي كه روزهاي پرنوساني را سپري مي‌كردند مثبت شدند. «رتاپ» بيشترين حجم معاملات اين گروه را در حالي در اختيار گرفت كه عمده معاملات به صورت بلوكي ميان سهامداران حقوقي انجام شد.
از سوي ديگر، گروه غذايي روند ملايم منفي خود را ادامه داد. «وبشهر» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور پاياپاي حقوقي‌ها در نقش خريدار و فروشنده به خود اختصاص داد.
اما گروه ساختماني روند منفي خود را تغيير داد و مثبت شد. «ثاخت» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور بيشتر حقوقي‌ها در نقش فروشنده در اختيار داشت.
روز گذشته، گروه برقي روند منفي خود را از ابتداي سال ادامه داد. «بترانس» با حضور 100 درصدي سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت.
در اين شرايط، روند منفي گروه ماشين آلات و تجهيزات ادامه يافت. «تكنو» بيشترين حجم معاملات گروه را با حضور حقيقي‌ها به خود اختصاص داد.
گروه لاستيك و پلاستيك نيز براي دومين روز پياپي منفي شد. «پسهند» در حالي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار داشت كه عمده معاملات به صورت بلوكي ميان حقوقي‌ها انجام شد. از سوي ديگر، قندي‌ها روند منفي خود را تغيير داده و مثبت شدند. «قنيشا» با حضور نسبتا فعال حقوقي‌ها در نقش خريدار بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت و با صف خريد همراه شد. در نهايت، گروه كاشي و سراميك گرچه روز مثبتي را سپري كرد، اما در بيشتر نمادها شاهد صف‌هاي فروش قابل توجهي بود كه در پايان روز نيز باقي ماند. «كترام» با حضور حقيقي‌ها بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد.

 


 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد امین
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
خبر خوش اینکه دشمن ایران و ایرانی و فرهنگ ایران و اقتصاد ایران مقاومت خود را از دست بدهد و شرمسار ملتی بزرگ به دیار نیستی برود آمین
حمید
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
وقتی عمدا بورسو نابود میکنن هرچی هم اخبار خوش بیاد تا اون ضررهای قبلی جبران بشه کلی زمان میبره. با تشکر از اعلام نظر اول
حسن
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
قربون شکل ماهتون برم وقتی سهام هااااااا به یک باره از صف خرید به صف فروش تبدیل میشوند مگه این حرکت دست حقیقی هاست؟؟؟بخدا همه چی دست خودشونه ملت رو ساده گیر اوردن و یه حرفهایی میزنن که ادم شاخ در میاره.