بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
در تحلیل بنیادی یک قطعه ساز بررسی شد:

رشد سودآوری "خاذین" تا کجاست؟

شرکت سایپا آذین در تاریخ 1370.12.28 به منظور تولید محرکه پراید و با نام شرکت سایپا موتور به ثبت رسید. همزمان با شروع عملیات احداث ساختمان کارخانه، براساس تصمیمات متخذه از سوی شرکت مزبور فعالیت آن به مونتاژ خودرو"رنو پنج" تغییر یافت.
کد خبر : ۱۲۱۲۴۱

تاریخچه شرکت

شرکت سایپا آذین در تاریخ 1370.12.28 به منظور تولید محرکه پراید و با نام شرکت سایپا موتور به ثبت رسید. همزمان با شروع عملیات احداث ساختمان کارخانه، براساس تصمیمات متخذه از سوی شرکت مزبور فعالیت آن به مونتاژ خودرو"رنو پنج" تغییر یافت و در این راستا پروانه فعالیت صنعتی از سوی وزارت صنایع برای مونتاژ سالانه ده هزار دستگاه خودروی فوق اخذ و بهره برداری آزمایشی از خطوط تولید از شهریور ماه سال 1373 آغاز شد. در تاریخ 1374.4.5 نام شرکت به شرکت تولیدی اتومبیل شتاب خودرو و سرمایه آن به مبلغ یک میلیارد ریال تغییر یافت. در اجرای سیاستگذاری های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در رابطه با صنعت خودرو ، ادامه تولید پروژه تولید خودرو رنو پنچ در شرکت پارس خودرو به شرکت سایپا ابلاغ و بموجب توافقات منعقده فیمابین دو مجموعه کلیه ماشین آلات و تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به شرکت مزبور منتقل گردید. همزمان به منظور استفاده از سرمایه گذاری انجام شده ، در سال 75 شرکت سایپا، تولید صندلی و رودری خودرو را به عنوان فعالیت جدید به این شرکت ابلاغ و در آبان همان سال محصولات تولیدی به شرکت سایپا تحویل گردید.

در نهایت در سال 79 نام این مجموعه به شرکت طراحی و ساخت قطعات داخلی خودرو سایپا آذین تغییر یافت. در حال حاضر این مجموعه بورسی به عنوان بزرگترین تولید کننده صندلی خودرو مطرح است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یکصد میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 10 میلیارد ریال رسیده است.

وضعیت تولید و فروش

* مقدار تولید و فروش شرکت در براوردهای سال 93 با رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال 92 همراه است که دلیل اصلی این امر شروع تولید مجموعه صندلی های تیبا، تیبا 211 و همچنین صندلی های وانت کارا که دو محصول جدید شرکت سایپا است، می باشد. علاوه بر این در مابقی محصولات نیز متناسب با افزایش تولیدات خودروسازان شاهد رشد تولید محصول صندلی در "خاذین" هستیم.

نرخ های فروش

* نرخ های برآوردی محصولات در بودجه سال 93 شرکت در کلیه محصولات برابر با با قیمت هایی که در سه ماهه سوم سال 92 محقق شده لحاظ شده و هیچ گونه افزایش نرخی برای آن در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که به نظر می رسد در بسیاری از محصولات تولیدی به خصوص دو محصول جدید تیبا می توان شاهد رشد قیمت های فروش بود.

* نرخ فروش سایر و همچنین مواد و قطعات در گزارش های مالی شرکت به درستی بیان نشده است و تنها در بودجه سال 93 شرکت با نرخ منطقی رو به رو هستیم.

وضعیت سودآوری

* شرکت در سال 91 با وجود حاشیه سود عملیاتی مناسب به دلیل هزینه مالی بالای خود متحمل زیان به ازای هر سهم شده و در سال 92 به دلیل کاهش میزان تولید زیان 16 تومانی را برآورد کرده است. اما خوشبختانه در بودجه سال 93 با افزایش تولید خودروسازان شاهد رشد میزان تولید در "خاذین " نیز هستیم.

وضعیت بهای تمام شده


* 19درصد از مواد مصرفی شرکت به صورت خارجی تامین می گردد.

* بیشترین ماده مصرفی "خاذین" انواع فوم صندلی می باشد که بخشی از آن وارداتی است.

پیش بینی سود هر سهم

ادامه این گزارش تحلیلی به همراه برآورد سود هر سهم سال 93 شرکت را در سایت Bourseblog.ir بخوانید.

www.bourseblog.ir

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز



اشتراک گذاری :
ارسال نظر