بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر : ۱۲۱۳۲۵
دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی اقدام به ثبت نام مجدد از افرادی که خواستار دریافت یارانه هستند کرده است. این امر به معنای آن است که افرادی که اقدام به ثبت نام نکنند از دریافت یارانه انصراف داده اند.

به گزارش فرارو در این راستا دولت سعی کرده با تبلیغات مختلف افرادی که نیازمند دریافت یارانه نیستند را مجاب به عدم ثبت نام کند. البته دولت عنوان کرده افرادی که ثبت نام می کنند نیز مورد راستی آزمایی قرار می گیرند و چنانچه مشمول دریافت یارانه نباشند تا سه برابر مبلغی که دریافت کردند جریمه خواهند شد.

بدین ترتیب به نظر می رسد دولت برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه بیشتر به گزینه های تهدید (همچون تفتیش حساب های بانکی) و تنبیه (جریمه تا سه برابر یارانه دریافتی) روی آورده و جای گزینه های تشویق و پاداش خالی است.

در این رابطه و اینکه آیا بهتر نبود دولت برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه گزینه های تشویقی را نیز مدنظر قرار می داد چند کارشناس اقتصادی دیدگاه خود را ارائه داده اند.

- دکتر علی دینی ترکمانی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی: اگر درصدی از هموطنان عزیز از دریافت یارانه انصراف دهند دیگر گزینه های تنبیهی درباره آنها صدق نخواهد کرد. اگر تعداد این افراد زیاد باشد شاید دیگر نیازی نباشد که دولت راستی آزمایی را در قبال افراد دیگر انجام دهد، اما اگر تعداد قابل توجه ای انصراف ندهند این احتمال وجود دارد که دولت در مراحل بعد از گزینه های تنبیهی استفاده کند.

به هر حال صرف نظر از موضوع یارانه ها برای ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی آماری معتبر طبیعی است که مکانیسم هایی برای بررسی صحت و سقم اطلاعات ارائه شده افراد نیاز است. بنده مخالف زبان تهدید هستم اما در کشورهای دیگر هم روال به همین صورت است و دولت ها ناگزیر از گنجاندن گزینه های تنبیهی هستند.

از سوی دیگر بنده خیلی موافق تشویق افراد برای انصراف از دریافت یارانه نیستم. چراکه گروههای بالای درآمدی جامعه اقدام به این کار می کنند و کار آنها صرفا شایسته تقدیر و تشکر و نه پاداش و تشویق است.

_ سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی: به دلایل فلسفی، سیاسی، اجتماعی و روانی تنها گزینه مورد نظر بنده برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه، گزینه تشویق است. دلیل فلسفی این است که این پول ثروت ملی است و اینطور نیست که هرکس نیازمند است دولت به وی یارانه بدهد.

دلیل سیاسی این است که چون آقای روحانی در اوج محبوبیت و مشروعیت قرار دارد با گزینه تشویق خیلی بهتر می تواند نتیجه بگیرد. همچنین بنده به توانمندی بدنه دولت برای عملی ساختن تهدیدهای خود تردید دارم و بعید می دانم بتواند گروههای درآمدی مختلف را به درستی شناسایی کند.

من معتقدم برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه هیچ روشی جز روش تشویقی را نباید در پیش گرفت. به نظر من اگر در این باره شخص آقای رئیس جمهور با مردم صحبت کنند نتیجه خیلی بهتری خواهند گرفت.

_ دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی: به نظر من برای انصراف مردم از دریافت یارانه نیازی به دادن پاداش نیست و اگر در این موضوع پاداش در نظر گرفته شود به منزله باج خواهد بود. البته بنده موافق تهدید و تنبیه هم نیستم و معتقدم نحوه درخواست دولت از مردم برای انصراف از دریافت یارانه بسیار مهم است. یعنی بهتر است دولت به جای تهدید، از مردم خواهش کند که از دریافت یارانه انصراف دهند.

_ دکتر علی قنبری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی: من جای دو موضوع را در بحث تبلیغات برای انصراف مردم از دریافت یارانه خالی می بینم. متاسفانه در این موضوع رنگ و بوی تنبیهی قضیه خیلی پررنگ است و شان دولت این نبود که با این لحن با مردم صحبت کند. دولت باید در اطلاع رسانی برای چرایی انصراف از دریافت یارانه بهتر عمل می نمود و کاملا به مردم توضیح می داد که انصراف آنها از دریافت یارانه چه مزایایی برای کشور دارد. از سوی دیگر جای تشویق و پاداش نیز در موضوع انصراف مردم از دریافت یارانه خالی است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
Ali
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
چه تشويقي از اين بهتر كه در ابتداي سال اب،برق، گاز ، بنزين، گازوييل، تلفن، نرخ كرايه، ماليات ارزش افزوده ،ووووو.... را گران كردند.
ع9ا
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
تا تهدید هست چرا تشویق؟
شریف
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
اگروضع تحریمهاگرانیهاشاخ وشونه کشیدن براهمدیگرودولتهای دیگروضع بورسم خوب میشداحتیاج به این همه تبلیغ وتهدیدنبو.
حسین
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵
دولت شورشو در آورده این کجای عدالت است که حداقل25درصد همه چیز رو گران میکنید بعد اون پول یارانه ای که به ممردم میرسه باید همون مبلغ قبلی باشه.،حاج حسن حیا کن