بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵
کد خبر : ۱۲۱۳۴۱

زهرا رحيمي: افت ارزش معاملات بازار سرمايه كشور از جنبه‌هاي متفاوتي قابل بررسي است.برخي كارشناسان افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را در اين امر دخيل مي‌دانند و برخي ديگر جابه‌جايي پول ميان بازار‌ها را دليل اين موضوع عنوان مي‌كنند. از سوي ديگر تاثير برخي موارد همچون مسائل بين‌المللي و برنامه‌هاي اقتصادي دولت را نيز نبايد از نظر دور داشت. در اين ميان يكي از اقتصاد دانان، ركود و افت بورس را نتيجه تصميم دولت در خصوص صنعت پتروشيمي مي‌داند. تصميمي كه در اواخر سال گذشته تاثير منفي قابل توجهي بر بازار سرمايه گذاشت.

وي بر اين اعتقاد است كه افزايش قيمت انرژي، صنايع اصلي بازار مانند فولاد، سيمان و معدني‌ها را با دشواري زيادي مواجه ساخته است و از اين منظر، افق اميدوار‌كننده‌اي براي سرمايه‌گذاران در سال 93 پيش بيني نمي‌شود.
دكتر بهمن آرمان، رئيس اسبق اداره مطالعات و بررسي‌هاي اقتصادي بورس تهران با اشاره به دلايل افت شاخص بورس در ماه‌هاي اخير گفت: بورس تهران از زمستان گذشته دچار مشكلات اساسي شد و پديده‌اي كه در ابتدا به علت تصويب قيمت نرخ خوراك پتروشيمي، بورس تهران را با مشكل مواجه كرد به يك چالش عمده در بورس تبديل شد و اين تاثير‌پذيري از آن جهت است كه ارزش جاري سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس تهران حدود 50 در صد است و در عين حال بخش عمده سهام شركت‌هاي سرمايه گذاري مربوط به شركت‌هاي پتروشيمي است، بنابراين 6 برابر شدن قيمت خوراك گاز طبيعي كارخانه‌هاي پتروشيمي، موجب اين رويداد ناميمون در بورس تهران شدو صنايع پتروشيمي كه لكوموتيو بورس هستند را از گردونه رقابت خارجي بيرون كرد؛ اين در حالي است كه تحريم‌ها هم روي اين صنايع تاثير منفي داشت به طوري كه اين صنايع نتوانستند جايگاه خود را به دست آورند. وي ادامه داد: مساله افزايش قيمت انرژي در صنايعي مثل فولاد، سيمان، كاشي و صنايع معدني نيز در اين ميان اين افت را شدت بخشيد.
آرمان افزود: در ساير كشورهاي جهان قيمت انرژي واحدهاي توليدي كمتر از گاز مصرفي خانگي است و نگاهي به آمارها نشان مي‌دهد كه درساير كشورها اين نسبت تقريبا 1 به 2 است در حالي كه در ايران، دولت قيمت گاز تحويلي به مصارف خانگي را 20 در صد افزايش ولي قيمت گاز مصرفي واحدهاي توليدي را30 درصد افزايش داده است، از اين رو شركت‌هايي كه داراي مصرف انرژي بالا هستند از جمله فولادي‌ها و سيمان با دشواري‌هاي جدي روبه‌رو شدند.اين استاد دانشگاه با اشاره به وضعيت صنايع انرژي‌بر گفت: اطلاعات گرفته شد ه از بورس كالا نشان داده كه واردات محصولات فولادي افزايش يافته و به دنبال آن، صادرات در اين ميان افت كرده و به همين دليل افق اميدوار‌كننده‌اي درسال 93 پيش‌بيني نمي‌شود، چنان كه شاهديم سهامداران حقيقي در اين روزها سرمايه خود را از بازار بيرون بردند و موجب افزايش قيمت طلا و ارز شدند به گونه‌اي كه دلار در آخرين روز هفته گذشته به 3080 تومان رسيد. وي درباره راهكارهاي خروج از بحران اين روز‌هاي بورس گفت: راهكار خروج از بحران فعلي اين است كه دولت يك پيش‌نويس لايحه جايگزيني براي قيمت خوراك پتروشيمي و گاز طبيعي واحد‌هاي انرژي بر به مجلس ارائه دهد و در غير اين صورت چيزي جز كاهش بيشتر شاخص بورس وجود ندارد.
وي با اشاره به ضعف‌هاي ساختاري بازار سرمايه ايران گفت: بورس، محل تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي است و اگر به آمار و ارقام توجه كنيم، در هيچ كجاي جهان سود به صورت نقدي پرداخت نمي‌شود بلكه به صورت سهام جايزه يا افزايش قيمت سهام در بورس خود را نشان مي‌دهد و اصولا سودي كه به افزايش سرمايه و سرمايه‌گذاري مجدد مي‌انجامد مشمول ماليات نيست. اين در حالي است كه در بورس تهران عكس اين اقدامات صورت مي‌گيرد. بنابراين به اين دلايل شاهد خروج تعداد زيادي سهام دار از بورس هستيم. آرمان وضعيت شركت‌هاي بورسي را مد نظر قرار داد و گفت: شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس تهران ساختار مالي شكننده‌اي دارند و آسيب پذيرند و پس از تقسيم سود، در عمل پولي براي تجهيز ماشين‌آلات و ابزارهاي اين شركت‌ها باقي نمي‌ماند. اين كارشناس ادامه داد: قبل از انقلاب حدود 45 تا
50 درصد داد ستد در بورس توسط اوراق قرضه صورت مي‌گرفت اما متاسفانه بورس تهران در اين زمينه موفق عمل نكرده و شركت‌ها قادر نيستند از طريق انتشار اوراق مشاركت سهام، منابع مالي مورد نياز خود را تامين كنند. وي با بيان اينكه سرمايه‌گذاري در بورس يك كار بسيار تخصصي است و بيشتر توسط صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري صورت مي‌گيرد، گفت: در هيچ كجاي جهان سهامداران حقيقي به‌طور مستقل وارد بورس نمي‌شوند و خوشبختانه اين صندوق‌ها در كشور ما راه‌اندازي شده‌اند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹
علت اصلی رشد حبابی و یا افت نامعقول قیمت سهام شرکت ها اکثراًحقوقی ها هستند، زیرا عدم دفاع حقوقی ها از قیمت سهام شرکت متعلق به خود در زمان رونق و یا افت بازار سرمایه باعث نابسامانی و سر درگمی سرمایه گذاران حفیفی می شود، در ضمن حقوقی ها باید از سرمایه کافی برای حفظ قیمت سهام شرکت خود در حد اعتدال برخوردار باشند، و سرمایه خود را به خرید سهام شرکت های دیگر صرف نکنند، کما اینکه افت قیمتها بصورت اپیدمی در اکثر شرکتها در طول دو سه ماه گذشته نشانگر عدم معقولانه بودن چنین فعالیتهای موازی می باشد.
رضا
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
كاملا موافقم سود نقدي در هيچ بورس دنيا معني ندارد و در عوض افزايش سرمايه و رشد قيمت سهام اتفاق مي افتد كه اين رويه در بورس تهران نيز بايد جاري شود.
علی
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
متاسفانه باید بگویم که نظرات این آقای کارشناس درباره سایر بورس های جهان در بحث پرداخت سود و نیز خرید سهام توسط افراد عادی کاملا بی اساس است و ساخته و پرداخته ذهن ایشان می باشد و معلوم است که هیچ اطلاعی از بورس های مطرح جهان ندارند. در اغلب بورس های مطرح جهان مکانیزم پرداخت سود به نحوی است که سهام دار می تواند سود خود را در پایان هر فصل در پایان سال و یا به صورت سهام ، اوراق قرضه و نظایر آن دریافت کند و علاوه بر آن فرهنگ سهام داری در اقتصاد های پیشرفته به حدی بالا است که حتی کودکان خردسال نیز با آن آشنایی دارند . در این اقتصاد ها انواع موسسات رتبه بندی کار را بر ای اغلب مردم آسان کرده اند و وانگهی درصد بیشتر ی از مردم در شرکت هایی کار می کنند که سهام آنان در بورس معامله می شود و خود آنها نیز سهام دار شرکت هایی هستند که در آن کار می کنند. بهتر است آقای دکتر آرمان بروند کمی مطالعه کنند و بعد نظر دهند و فکر نکنند که مخاطبین این سایت از آنچه در سایر اقتصاد های پیشرفته جهان می گذرد بی اطلاع هستند. جهت اطلاع ایشان بد نیست که گفته شود درصدی از سهام داران بورس ایران در سایر بورس های مطرح جهاتن نیز سرمایه گذاری کرده اند و بخوبی از چند و چون ماجرا آگاه هستند
تت
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
بهتره این استاد دانشگاه یکم بیشتر در مورد بورس های دنیا مطالعه داشته باشن. تو همه کشورها سود نقدی پرداخت میشه. تازه هر سه ماه یه بار سود نقدی پرداخت میشه.
پژمان
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
ریزش بورس کمی ممکن است به علل گفته شده در نوشته بالا باشد ولی دلیل اصلی و عمده دستور وزیر اقتصاد برای پایین کشیدن قیمتها در دی ماه گذشته و عدم حمایت دولت از بورس است. در واقع دولت جدید همان دولت قبلی است که بورس را قمار مینامید ولی باز با اینحال هیجوقت دستور ریزش به بازار نداد ولی اینا با اینکه شعار حمایت از بورس دادن 180درجه عکس ان عمل کردن و بورسو برای همیشه نابود کردن.و تا این تیم اقتصادی اصلاح نشود بورس رشد نخواهد کرد.چون سرمایه گزاران به اینا دیگه اعتماد ندارن.
ali
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
یکی از علتها همین جو رایانه است 45 هزار تومان باعث رونق خرده فروشی بود ولی حالا تبدیل به رکود در این قسمت و تورم حاصله از تزریق پول به پیمانکاری هاهستیم برای این پول چشم دوخته اند که شاید 1000 نفرهم نباشند یا کالای پزشکی وارد می کنند یا یه اسم تولید اجناس چینی .....و سود حاصل سریع خودر در نرخ طلا و دلار که دلار را می برند انطرف که امن باشد زمین و مسکن این طرح هیچ سودی جز تورم برای مردم ندارد سود این کار فقط در جیب یک عده خاص خواهد رفت ولی رایانه در جیب 75م نفر می رفت...........
شروین
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
.... تحلیلی بود که تا حالا خوندم. همش از واژه " در هیچ کجای جهان... " استفاده کرده که معلومه ایشون مردم رو بیسواد فرض کرده. در حالیکه بسیاری از افرادی که به این سایتها مراجعه می کنند و یا در بورس بصورت حرفه ای در حال فعالیت هستند، مثل من دارای تحصیلات دکترا و یا کارشناسی ارشد فنی- مهندسی هستند که با تکیه بر توان بالای دانش ریاضی و استفاده از روشهای مدلسازی راندمان بسیار خوبی کسب می کنند. مطمئناً اونایی که تخصص دارند و میتونن در یک بازار تخصصی فعالیت کنن، نیازی به توصیه شما برای خرید واحدهای صندوقهای سرمایه گذاری ندارند.
سالار
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
الهم اعوذ بک من بورس ایران و من شر سیاسته و من کل شری که دولت روحانی انداخته تو زندگیمون
ناشناس
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
فرو ریختن بورس تهران نتیجه سیاست های غلط مسولین است که میخواهند بصورت دستوری شاخص را کنترل کنند