بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر : ۱۲۱۳۴۷

همايون دارابي: بورس اوراق بهادار هفته كاري خود را با افت شاخص به ميزان 7/1 درصد به پايان برد تا در بيستمين روز سال 93 بازدهي كل بورس به منفي 2درصد برسد.

بورس اوراق بهادار همچنان همانند ديگر بازارهاي اقتصاد كشور زير فشار سنگين افزايش بي‌ضابطه نرخ بهره بدون ريسك قرار گرفته است. در حالي كه تنها بازار ارز توانست هفته گذشته با انگيزه همسان‌سازي نرخ ارز آزاد با ميزان افزايش نرخ ارز بانك مركزي بازدهي خوبي را شاهد باشد، وضعيت در تمامي بازارهاي سرمايه‌گذاري در گير ركود و كاهش فعاليت سرمايه‌گذاران است.از ديدگاه كارشناسان، سياست انقباضي دولت در افزايش نرخ بهره بدون ريسك، توقف رشد پايه پولي و تلاش براي كاهش كسري بودجه از طريق افزايش درآمدها كه با هدف مهار تورم صورت گرفته است، آثار تخريبي خود را در اكثر بازارها به نمايش گذاشته و بازار‌ها در حال ريزش هستند. از ديدگاه كارشناسان، تداوم فشار نرخ سود بانكي بالا بر اقتصاد در صورت تداوم به ويژه در شرايط افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه كه به رشد بيشتر هزينه‌هاي توليد در بخش‌هاي مختلف اقتصادي منجر مي‌شود ركود را تعميق خواهد كرد. از اين رو اكثر كارشناسان در انتظار كاهش نرخ سود بانكي با هدف ايجاد تحرك در اقتصاد هستند.
در كنار تاثيرات منفي نرخ سود بانكي كه در حال حاضر به بيش از 23درصد رسيده و گاه تا 26درصد نيز اعلام مي‌شود، در بخش‌هاي ديگر تحولات اقتصادي همچنان شرايط مثبتي براي فعالان بازار سرمايه وجود دارد. در مهم‌ترين تحولات در بخش سياسي، چهارمين دور مذاكرات ايران و 1+5 درباره گام پاياني توافق‌نامه ژنو 23 ارديبهشت ماه (13 و 14مه) به مدت 2 روز در وين برگزار مي‌شود.
قرار است در اين دور از مذكرات كار تدوين پيش‌نويس توافق‌نامه جامع آغاز شود. در همين حال در تحولات اقتصادي هفته گذشته تمامي تحولات در سايه بحث ثبت‌نام دوباره متقاضيان دريافت يارانه بود. اين امر بحث‌هاي مختلفي را از وضعيت اقتصاد خانوارهاي ايراني تا مباحث بودجه‌اي به همراه آورده است. اما در بورس اوراق بهادار در حالي كه به زودي نخستين قبض‌هاي برق و گاز با نرخ‌هاي جديد صادر مي‌شود، تلاش دولت براي مهار افزايش نرخ‌ها در زمان اجراي طرح هدفمندي مباحثي را به وجود آورده است. از ديدگاه كارشناسان، عدم افزايش نرخ فروش شركت‌ها به‌رغم افزايش هزينه‌هاي تمام شده در كوتاه‌مدت به كاهش سود بنگاه‌ها و افت فزآينده سرمايه‌گذاري منجر خواهد شد.در اين ميان شركت‌هاي انرژي بر در انتظار تكميل فرآيند افزايش نرخ‌ها با اعلام نرخ بنزين و گازوئيل هستند تا امكان افزايش نرخ فروش محصولات فراهم شود. شركت‌هاي توليد‌كننده سيمان و فولاد در صف نخست افزايش نرخ هستند.
در همين حال هفته گذشته رشد اندك نرخ دلار اميدواري‌هايي را ايجاد كرد تا اندكي از فشار بر شركت‌ها كاهش يابد. صرافان انتظار دارند نرخ دلار در حد 3هزار و 100تا 300آرام بگيرد كه همين رشد اندك مي‌تواند قدري از فشارها را كاهش دهد. ارزيابي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد شركت‌ها به صورت عمومي در سال جاري از محل افزايش نرخ ماليات بر ارزش افزوده، 200تومان نرخ ارز دولتي، افزايش بهاي گاز و برق تا نزديك 10درصد فشار هزينه بيشتر را تحمل مي‌كند. از اين رو افزايش بهاي فروش شركت‌ها غير قابل اجتناب است.
در تحولات اقتصادي، بهاي جهاني كالاها همچنان ضعيف است؛ بازار فلزات و مواد خام پتروشيمي به دليل مشكلات اقتصادي چين همچنان با كاهش و عدم رشد قابل ملاحظه مواجه است. در بخش فلزات بهاي هر تن مس 6هزار و 630دلار قيمت خورده است؛ سه فلز آلومينيوم، روي و سرب نيز به ترتيب يك هزار و 791دلار، 2هزار و 23دلار و2هزار و 70دلار قيمت خورده‌اند. بهاي هر تن اوره فوب خليج فارس در محدوده 300دلار در هر تن و هر تن متانول سي‌اف‌آر چين در محدوده 340در حال نوسان است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد‌و‌ستد سهام روز چهارشنبه نتوانست روند بهبودي را كه از روز دوشنبه شروع كرده و روز سه‌شنبه به نيم درصد رشد شاخص منجر شده بود، ادامه دهد. معامله‌گران نتوانستند روز چهارشنبه به خريدهاي خود ادامه دهند و معامله‌گران كوتاه‌مدت با عرضه‌هاي سنگين توانستند بازار را متوقف كنند. روز چهارشنبه شاخص هر آنچه سه‌شنبه اندوخته بود، بر باد داد تا با 394واحدي افت معادل
51/0 درصد بازدهي كل هفته را به منفي
7/1 درصد برساند. در بازار سهام بخش عمده‌اي از سهامداران به ويژه سهامداراني كه به صورت آنلاين به معامله مي‌پردازند در انتظار كاهش هزينه‌هاي معاملات و كارمزد كارگزاران هستند. از ديدگاه اين گروه، كاهش كارمزد يكي از مهم‌ترين ابزارها براي به وجود آوردن رونق در معاملات سهام به شمار مي‌رود.
نرخ گاز تاثيري روي هلدينگ ندارد
در بازار چهارشنبه در گروه پتروشيمي بازار با شايعاتي در مورد هزينه گاز مصرفي شركت‌هاي يوتيليتي زيرمجموعه هلدينگ خليج فارس در بازارمواجه بود. در اين رابطه مهندس سبزكار، مديرعامل مبين و مديرعامل سابق هلدينگ خليج فارس در گفت و گو با «دنياي اقتصاد» تاكيد كرد شركت‌هاي يوتيليتي هلدينگ خليج فارس شامل فجر و مبين هيچ تاثيري از تغيير نرخ گاز نمي‌پذيرند.
وي تاكيد كرد: گاز در شركت‌هاي فجر و مبين به عنوان سوخت مصرف شده و تابع قيمت‌گذاري سوخت است و آن بخشي كه توسط مبين بين شركت‌هاي پتروشيمي به عنوان خوراك توزيع مي‌شود نيز با دريافت كارمزد توزيع عينا از شركت‌هاي دريافت‌كننده خوراك دريافت خواهد شد.سبزكار با اشاره به برنامه هلدينگ خليج‌فارس براي شفاف‌سازي زيرمجموعه‌هاي خود گفت: فرآيند پذيرش شركت مبين در بورس شروع شده است و اميدواريم به زودي عرضه مبين را در بازار سرمايه شاهد باشيم.
در گروه پتروشيمي به گزارش شانا، وزير نفت در حاشيه جلسه كميسيون انرژي در پاسخ به سوالي مبني‌بر اظهارات كار‌شناسان درباره مغاير بودن تعيين قيمت معادل ۱۰ سنت براي خوراك گاز پتروشيمي‌ها با قانون برنامه بودجه از سوي دولت، تصريح كرد: اين موضوع خلاف قانون نيست، زيرا كار‌شناسان دقت حقوقي ندارند، از اين‌رو قانون بودجه سال ۹۳ در اين رابطه قيمت گاز خوراك پتروشيمي‌ها را معادل ۱۳ سنت تعيين كرده است، اما دولت تنها قيمت گاز مصرفي پتروشيمي‌ها را معادل ۱۰ سنت تعيين كرده بنابراين اين دو موضوع با هم متفاوت هستند.
بيژن زنگنه ادامه داد: وقتي قيمت خوراك و سوخت را براي انجام امور محاسباتي و عملياتي تلفيق كنيم، قيمت‌‌ همان ۲۶۵ تومان يا ۱۰ سنت تعيين مي‌شود.
در گروه خودرويي اكثر نمادها با افت مواجه شدند. در همين حال شركت‌هاي خودرويي با شايعات متعددي در مورد معاملات سهام مواجه بودند. بخشي از اين شايعات ناشي از امضاي موافقت‌نامه ميان سايپا و چانگان چين براي توليد محصولات جديد بود.
در گروه معدني، بلوك مديريتي زغال‌سنگ البرز شرقي را ذوب‌آهن اصفهان خريداري كرد.
روز چهارشنبه 336 ميليون و 757 هزار سهم معادل 100 درصد از سهام شركت زغال‌سنگ البرز شرقي با قيمت پايه هر سهم 183 تومان از سوي سازمان خصوصي‌سازي عرضه شد و در نهايت شركت ذوب‌آهن مالك 100 درصدي سهام شركت زغال‌سنگ البرز شرقي شد.
در گروه غذايي، امروز بلوك 9/79 درصدي مارگارين در نرخ 12هزار ريال توسط صافولابهشهر عرضه مي‌شود. اين عرضه كه احتمالا توسط توسعه صنايع بهشهر خريداري خواهد شد به شايعات در مورد جدا شدن توسعه بهشهر از صافولا تحقق خواهد بخشيد؛ چرا كه در مقابل توسعه بهشهر مالكيت 5/19 درصدي خود در صافولا را واگذار مي‌كند. در همين حال توسعه بهشهر با خبرهايي در مورد احتمال تقسيم سود قابل ملاحظه به ويژه از محل انباشته در مجمع مواجه است.
در گروه شيميايي، صنايع شيميايي ايران شاهد توقف نماد براي برگزاري مجمع سالانه است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري منفي بود كه با رقم خوردن 277ميليارد تومان معامله، ارزش معاملات هفتگي را به هزار و 91ميليارد تومان رساند كه 164درصد رشد داشت. شمار خريدار به 99هزار و 38 نفر رسيد كه با توجه به 2 روز فعاليت بيشتر بازار در هفته گذشته رشد را نشان مي‌دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر