بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر : ۱۲۱۳۸

خرید فولاد مبارکه از سوی روس‌ها منتفی است

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان : صادرات ما امسال تا 40درصد نیز کاهش داشته است

با توجه به این‌که عمده سهام شرکت فولاد مبارکه تاکنون فروخته شده است، عملا بحث خرید سهام این شرکت توسط شرکت روسی ماگنیتوگورسک منتفی است.

محمد رجایی - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب توضیح داد: دولت هم‌اکنون 30 درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه را در اختیار دارد که از این مقدار 20 درصد طبق سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری در اختیار دولت باقی خواهد ماند و 10 درصد بقیه نیز در داخل کشور مشتریان رقابتی خود را دارد.

وی در عین حال افزود: پیشنهادی که در حال حاضر می‌شود روی آن کار کرد، این است شرکت روسی می‌تواند از طریق مشارکت با شرکت‌های بخش خصوصی ایران اقدام به احداث کارخانه فولادسازی جدیدی در کشور کند و ظاهرا هم آمادگی چنین کاری را داشته و ما نیز در این زمینه برای همکاری با آن‌ها اعلام آمادگی کردیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا موافق حضور شرکت‌های خارجی در بخش معادن و صنایع معدنی ایران هستید؟ گفت: در صورتی که این کار در چارچوب قانونی انجام شود، به نفع کشور تمام خواهد شد، اما باید سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در کشور در فرصت‌های برابر انجام شده و آن‌ها حتی‌الامکان ظرفیت‌های مدیریتی و تکنولوژیکی خود را نیز وارد کشور کنند که این امر باعث ارتقای بخش صنعت کشور می‌شود.

گفتنی است، احمدعلی هراتی‌نیک - رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران - نیز چندی پیش درباره حضور راشنیکوف در ایران عنوان کرده بود که وی به تازگی از شرکت‌های فولاد خوزستان، ذوب‌آهن و سنگ‌آهن گل‌گهر بازدید کرده و در ملاقات با ما، از علاقه‌مندی خود برای خرید بالای 50 درصد سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان خبر داده است.

وی با اشاره به این‌که فروش بالای 50 درصد سهام شرکت‌های صدر اصل 44 قانون اساسی به طرف‌های خارجی نیازمند مصوبه هیات دولت است، گفته بود که به شخصه امیدوارم آمادگی ایران در زمینه این گونه واگذاری‌ها بیش از پیش افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه از کاهش 35 تا 40 درصدی میزان صادرات این شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: در سال جاری به دلیل نیاز بسیار زیاد بازار داخلی و فشاری که این بازار به تولیدکنندگان فولاد وارد کرد، علی‌رغم این‌که برای ما پیامدهایی داشت، میزان صادرات خود را کاهش دادیم تا بتوانیم جوابگوی نیاز موجود در بازار داخلی باشیم.

وی ادامه داد: هر زمان که عطش بازار داخلی فروکش کند، دوباره برای صادرات آماده‌ایم.

رجایی همچنین درباره آخرین وضعیت تولیدکننندگان لوله و پروفیل در کشور به ایسنا توضیح داد: در هر صورت مشتریان ما حق اعتراض دارند و ما نیز به آن‌ها جواب می‌دهیم و باب مذاکره همواره باز است.

او اضافه کرد: مشتریان لوله و پروفیل در حال حاضر حدود 25 درصد از ظرفیت فولاد مبارکه را به خود اختصاص می‌دهند و در مجموع می‌توان گفت که هم‌اکنون راضی هستند.

وی با بیان این‌که به هرحال انتظارات مصرف‌کنندگان فولاد در کشور بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: در هر صورت میزان تولید فولاد در کشور کمتر از مصرف بوده و در داخل کشور نیز عطش مشتریان بالاست و تولیدکنندگان لوله و پروفیل نیز از ما انتظار دارند که فولاد بیشتری به آن‌ها بفروشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر ارزان‌فروشی این شرکت در بازارهای صادراتی، عنوان کرد: این موضوع بیشتر یک نوع تفسیر است و ما طبق قانون محصولات خود را در بورس عرضه کرده و در نظام عرضه و تقاضا قیمت آن تعیین می‌شود و به همان قیمت نیز محصولاتمان را به خریداران می‌فروشیم.

وی افزود: درباره کالاهای صادراتی نیز اگرچه در بورس عرضه نمی‌شوند، اما برای تعیین قیمت‌های مناسب صادراتی از قیمت‌های موجود در بازارهای جهانی استعلام می‌گیریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر