بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴
کد خبر : ۱۲۱۴۳۶

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت قابل توجه حدود 2/1 درصدي شاخص كل مواجه بود كه قندي‌ها و شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي تنها گروه‌هاي بورسي غير‌منفي به شمار مي‌آمدند.

گروه‌هاي بانكي، خودرو و سرمايه‌گذاري به ترتيب بيشترين حجم و ارزش معاملات را در ميان كليه صنايع بورسي داشتند؛ به اين ترتيب، 67 درصد حجم و 42 درصد ارزش معاملات كل بورس روز شنبه در اختيار سه گروه يادشده بود. از سوي ديگر، كاهش قابل توجه حجم و ارزش معاملات نسبت به روز چهارشنبه (به ترتيب 40 و 47 درصد) و در عين حال افت نه چندان بالاي تعداد كل معاملات (5 درصد) نشان مي‌دهد سهامداران حقوقي كه در پايان هفته گذشته حضور فعالي در بازار داشتند، اين روند خود را در معاملات ديروز تغيير داده اند؛ بر اين اساس، بار ديگر هيجانات سهامداران حقيقي تعيين‌كننده مسير بازار شد. به عبارت دقيق تر، همان‌طور كه پيش‌تر نيز اشاره شده بود، در شرايط فعلي، منفي شدن گروه‌هاي پيشرو بازار نظير خودرو و مخابرات مي‌تواند فضاي بازار را به كلي منفي كرده و منجر به ايجاد صف‌هاي فروش در بيشتر نمادها شود. طبق نظرسنجي سايت كيتكو، كارشناسان و فعالان بازار سكه، افزايش قيمت طلا را طي هفته جاري پيش بيني كرده‌اند كه محقق شدن اين پيش بيني مي‌تواند بخشي از نوسان‌گيران بورس را به سمت اين بازار هدايت كند. با اين حال نبايد نگران خروج چنين افرادي از بورس بود، زيرا آنها يكي از عوامل اصلي نوسانات اخير بورس به شمار مي‌آيند كه اين مساله مي‌تواند متعادل شدن بازار را در پي داشته باشد.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شيميايي روند منفي خود از ابتداي سال را ادامه داد. «تاپيكو» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور فعال‌تري داشتند.
گروه فرآورده‌هاي نفتي روند منفي شديد خود را ادامه داد و به اين ترتيب از ابتداي سال 5/7 درصد افت را تجربه كرد. «شبندر» به عنوان موثرترين نماد منفي بر شاخص كل، بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت و با صف فروش 800 هزار سهمي مواجه شد؛ معاملات اين نماد با حضور قابل توجه سهامداران حقوقي در نقش خريدار انجام شد. همچنين، در اين گروه توجه به نسبت قيمت به درآمد 4/5 مرتبه كه نسبت به ميانگين بازار حدود 2 واحد پايين‌تر است مي‌تواند جالب باشد.
اما بانكي‌ها روند منفي خود از ابتداي سال را در حالي ادامه دادند كه در بسياري از پيش بيني‌هاي سال گذشته، با معيار قرار گرفتن عدم اثرپذيري از هدفمندي يارانه‌ها و همچنين رشد سودآوري در پي توافق‌هاي هسته‌اي، از اين گروه به عنوان يكي از پيشروهاي سال 93 تعبير شده بود. «وبصادر» با حضور نسبتا فعال‌تر حقوقي‌ها در نقش خريدار بيشترين حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
همچنين، گروه فلزات اساسي روند منفي خود را ادامه داد. به گزارش خبرگزاري مهر، مهدي كرباسيان رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، در كنفرانس بزرگ اقتصادي آلمان آمادگي ايران به منظور جذب سرمايه‌گذاران خارجي را اعلام و به اين منظور 13 طرح معدني را در اين نشست مطرح كرده است. اين خبر مي‌تواند براي سهامداران اين گروه و همچنين گروه كانه‌هاي فلزي مثبت ارزيابي شود. «فملي» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه به‌رغم روز منفي، سهامداران حقوقي در نقش فروشنده حضور فعال‌تري داشتند.
اما مخابرات كه به دنبال خبر مربوط به افزايش تعرفه مكالمات روزهاي مثبتي را سپري كرده و توانسته بود از منظر ارزش بازار شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي و كانه‌هاي فلزي را پشت سر بگذارد، روز گذشته منفي شد. پيمان ارمغان، كارشناس بازار سرمايه علت اين امر را چنين عنوان مي‌كند: مدير عامل شركت ارتباط مبين در گفت‌وگويي از عدم ابلاغ افزايش تعرفه‌ها به اين شركت سخن گفته است كه همين مساله منجر به افت شديد «اخابر» شد. روز گذشته، اين نماد پس از «شبندر» موثرترين نماد منفي بر شاخص كل بود كه با صف فروش يك ميليون و دويست هزار سهمي مواجه شد. از سوي ديگر، شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي به كمك نماد «وغدير» براي سومين روز متوالي مثبت شدند. اين نماد از جمله معدود نمادهاي مثبت روز گذشته به شمار مي‌آيد و بيشترين حجم معاملات گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقي به ويژه در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. در اين شرايط، گروه كانه‌هاي فلزي روند منفي خود را ادامه داد. «ومعادن» در حالي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار داشت كه عمده اين معاملات به صورت بلوكي ميان سهامداران حقوقي انجام شد. خودرويي‌ها كه از جمله گروه‌هاي پيشرو بازار از ابتداي سال به شمار مي‌آيند، بار ديگر منفي شدند. «خودرو» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور نسبتا بيشتر حقوقي‌ها در نقش خريدار در اختيار گرفت و با صف فروش 6/2 ميليون سهمي مواجه شد.
همچنين، گروه سيماني روند منفي خود را ادامه داد. «سشرق» از معدود نمادهاي مثبت اين گروه، بيشترين حجم معاملات را با حضور پاياپاي حقوقي‌ها در نقش خريدار و فروشنده در اختيار گرفت. در نهايت، سرمايه‌گذاري‌ها همگام با بازار به روند منفي خود ادامه دادند. «ونيكي» با انجام معاملات بلوكي ميان سهامداران حقوقي، بيشترين حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
 



 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
از اولش هم رو هیجانات و حرکت گله بوده . همه نمادا باهم افزایش با همم کاهش پیدا میکنن چنین سهام دارهایی این ضرر ها نصف حقشونه.