بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر : ۱۲۱۴۳۷

امیرهادی انواری- در گذشته نه چندان دور رحیمی، معاون رییس دولت گذشته در سخنرانی خود گفته بود که اگر ایران اخم کند پژو فرانسه نابود خواهد شد. حالا نزدیک به دو سال از آن اخم آقای معاون گذشته و آمارهای انجمن تولید‌کنندگان وسایل نقلیه موتوری نشان می‌دهد که اخم ایران به کجا انجامید‌!
ایران صاحب رتبه است، رتبه اول بیشترین کاهش تولید خودرو در جهان و این رتبه به دست نیامد مگر با سیاست‌های عجیب و غریبی که طی سال‌های گذشته اتخاذ می‌شدند. صنعتی که ادعا داشت تولیدات آن ملی است، تولید خودرو ملی‌اش یعنی سمند در دی‌ماه سال قبل نسبت به زمان مشابه سال 1391 برای کارخانه ایران‌خودرو مرکزی بیش از 19 درصد و در ایران‌خودرو مازندران برای 10 ماهه نخست سال 1392 نسبت به سال 1391 نزدیک به 80 درصد کاهش داشته است‌‌‌.
هیچ‌کدام از مسوولان دولت قبل هم پاسخ ندادند که چرا باید با وضع تحریم‌ها تولید خودرو ملی که پیشتر ادعا می‌شد تماما در داخل تولید می‌شود کاهش یابد‌!
25 درصد کل خودرو جهان در چین
گزارش اخیر انجمن بین‌المللی تولید‌کنندگان وسایل نقلیه موتوری نشان می‌دهد که بیش از 25 درصد کل خودرو تولید شده در جهان طی سال 2013 در چین تولید شده است، پس از آن 6/12 درصد کل تولید مربوط به ایالات متحده است، 11 درصد مربوط به ژاپن، 5/6 درصد در آلمان، 2/5 درصد در کره‌جنوبی، 4/4 درصد در هند، 3/4 درصد در برزیل و 5/3 درصد هم در مکزیک تولید شده است‌‌‌. سهم سایر کشورها از مجموع تولید خودرو در جهان زیر دو درصد است و سهم ایران 7/0 درصد از کل تولید جهان است‌‌‌.
چین بیشترین و فنلاند کمترین تولید در سال 2013
در سال 2013 به ترتیب کشورهای‌ چین با 22 میلیون دستگاه‌، ایالات متحده با 11 میلیون دستگاه‌، ژاپن با 10 میلیون دستگاه، آلمان با شش میلیون دستگاه‌، کره‌جنوبی با پنج میلیون دستگاه‌، هندوستان با چهار میلیون دستگاه‌، برزیل با چهار میلیون دستگاه، مکزیک با سه میلیون دستگاه‌، تایلند با سه میلیون دستگاه و کانادا با دو میلیون دستگاه تولید انواع خودرو در رتبه‌های اول تا دهم جهان قرار گرفتند‌‌‌. پس از این کشورها به ترتیب‌‌ روسیه، اسپانیا، فرانسه، بریتانیا، اندونزی، جمهوری چک، ترکیه، اسلوواکی، آرژانتین، ایتالیا، مالزی، لهستان، آفریقای جنوبی، بلژیک، رومانی، تایوان، مجارستان، استرالیا، اتریش، سوئد، ازبکستان، پرتغال، اسلوونی، اوکراین، مصر، صربستان، فنلاند و هلند قرار دارند‌‌‌.
ایران نیز با تولید 626,110 دستگاه خودرو در رتبه بیست و یکم جهان قرار گرفته است‌‌‌. طی سال‌های گذشته این رتبه برای ایران بی‌سابقه بوده است، در سال‌های نه چندان دور ایران حتی در رتبه سیزدهمین تولید‌کننده بزرگ جهان نیز قرار گرفته بود‌‌‌. براساس اعلام OICA در سال 2013، از مجموع 87 میلیون و 645 هزار و 849 دستگاه انواع خودرو سواری که در 40 کشور عمده تولید‌کننده خودرو در جهان تولید شده است، 65 میلیون و 668 هزار و 456 دستگاه به انواع خودروهای سواری اختصاص داشته، به عبارتی 75 درصد تولید انواع وسایل نقلیه موتوری را خودروهای سواری به خود اختصاص دادند‌‌‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
قربونت ایران تو چی اول نیست؟
یاوری
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
سقوط در همه زمینه ها اقتصاد خودرو سیاست انصاف انسانیت ...و برو جلو
علی
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
بازهم مارکوردزدیم