بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر : ۱۲۱۴۳۸

هادی مومنی- اوضاع بورس بد بود، بدتر هم شد تا یک بار دیگر ثابت شود که این بازار به یک محرک قوی‌تر از آنچه فعلا وجود دارد نیاز دارد و دیگر نسخه آرام‌بخش «سکوت و نظاره» برای به کنترل درآوردن ریزش‌ها کاربرد ندارد. فعلا شاخص به کانال 76 هزار واحدی رسیده است که آخرین بار در میانه‌های سال گذشته آن را تجربه کرده بود اما اگر شرایط همین‌گونه ادامه پیدا کند هیچ بعید نیست که این پارامتر به عدد روزهای ابتدایی سال گذشته که حول و حوش 40 هزار واحد بود نیز برگردد. سکوت مسوولان بورس که دیگر حتی حاضر نیستند توصیه‌های همیشگی به ادامه حضور در بازار را هم بکنند یا بگویند این ریزش‌ها جزو ذات بورس است هم مزید بر علت شده است تا به این نتیجه برسیم که ظاهرا آقایان خود نیز در این گرداب قیمتی در حال غرق شدن هستند. سهامداران حقیقی هم هر یک به نوعی سعی می‌کنند تا گلیم خود را از آب بورس بیرون بکشند اما روشن است که ادامه این وضعیت باعث خواهد شد تا به زودی سهامداران حتی شاید گلیم‌های خود را در تالار رها کنند و سرمایه‌گذاران به فکر کوچ از این نهاد سرمایه‌پذیر به سوی سایر نهادهای موازی همانند بانک که با نرخ سودهای وسوسه‌انگیز این روزها چشم‌نوازی می‌کنند، بیفتند. ادامه غیبت حقوقی‌ها نیز در حال تبدیل شدن به یک معماست که هر روز ابعاد تازه‌تری از خود بر جای می‌گذارد. در این میان بورس حتی حاضر نیست تا شانس خود را یک بار دیگر برای اجماع با حقوقی‌ها امتحان کند تا شاید اوضاع به سامان برسد. به هر روی با در نظر گرفتن شرایط فعلی باید در انتظار ریزش‌های بیشتری هم در تالار شیشه‌ای باشیم مگر آنکه تحول و اتفاق تازه‌ای در آن شکل گیرد که به امید و پایان نگرانی‌ها تبدیل شود.
جزییات یک سقوط
درباره جزییات آمار معاملات بورس و بازی بازیگران آن نیز باید گفت که با از سرگیری معاملات در هفته جاری، شاخص کل بورس به لطف رونق معاملات در تعدادی از نمادهای پیشرو مانند «وغدیر» در مدار صعود قرار گرفت و اوضاع مناسب در گروه‌های کوچکی همچون قندی، تجهیزاتی، کانی غیر فلزی و تعداد محسوسی از نمادهای سیمانی نیز بر این روند دامن زد اما این روند به سرعت تحت تاثیر جو منفی حاکم بر دیگر گروه‌ها به ویژه پالایشی و پتروشیمی، فنی مهندسی، بانکی و خودرویی مختل شد و شاخص به محدوده منفی خزید. به گزارش نمابورس، در ادامه جو معاملات در گروه‌هایی همچون فلزی و مخابرات نیز منفی‌تر از ابتدای روز شدند و به این ترتیب شاخص کل در کمتر از دوساعت کانال 77 هزار واحدی را نیز از دست داد. اما این پایان کار نبود و با افزایش عرضه‌ها در نمادهای منفی بازار به خصوص در بخش‌هایی همچون پالایشی، مخابرات، پتروشیمی و بانکی، معدنی و فلزی این نماگر باز هم به سیر منفی خود ادامه داد. عرضه برخی از صف‌های فروش در این برهه بر افت بیش از پیش شاخص دامن زد تا شاخص در پایان معاملات در آستانه از دست دادن نیمه کانال 76 هزار واحدی نیز قرار بگیرد که در نهایت شاخص با 922 واحد افت به رقم 76 هزار و 501 واحد رسید تا روزهای آینده برای سهامداران نگران‌کننده‌تر از پیش باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهرداد
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
فکر کنم سهامدارها رو کلا نابود کنند اخه هیچ دلیلی برا سقوط وجود نداره مگه اینکه عمدا بخواند ......
صادق
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
سلام
بورس نیوز یه خبری برید اخه
شاخص ما که بیانگر هیچ چیز نیست ولی همه کاره بورسه به کانال 75 هزار واحد سقوط کرد
این بحران ار بحران پایان سال پیش هم بدتره
این قضیه تغییرات مدیران بورسی در اردیبهشت رو هم یه شفاف سازی بکنید ممنون
آشنا
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
آقای خواجه نصیر کجا هستند ؟؟؟ تشریف بیارن طرح بدهند ... ناطق بودن در ایام گل و بلبل بازار هنر نیست ... وقتی کشتی در گیر تلاطم شد ناخدا می خواهد ...
علی محمدی
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
لعنت بر بورس
وحید
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
سرمایه ام جلو چشام دارهآب نمیشه نه راه پس دارم نه پیش ، خدا برای مدیران بی تدبیر نسازه
محمد جواد شريفي
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
واقعا به اين مديران بورس ومسولين اقتصادي كشور بايد مدال افتخار درنابود كردن بازار سرمايه وبه خاك ذلت كشيدن سهامداران جز را داد .ايكاش شرايطي پيش ميامد اقايان براي بورسهاي بين الملي كلاس اموزش مي گذاشتن.
مهدی
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
نباید سازمان بورس و دولت تدبیر و امید مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس میکردند . دولت ایا پاسخگو میباشد؟
مهدی
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
آیا اقتصاد مقاومتی یعنی این؟
سهامدار
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
عجیب فازی داره امروز شاخص 75 هم سولاخ کنه برسه به 74. خیلیهاتونو دفعه اول و آخره که توی بورس می بینم. خیلی خوشحال شدم از زیارتتون. دفعه آخرتون باشه این سمتا میاین. برین سر کار خودتون. ...
مهدی
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
بله اقتصاد مقاومتی یعنی این