بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
کد خبر : ۱۲۱۵۹۱

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت 26/1 درصدي شاخص كل مواجه بود كه عمده صنايع با اين روند همراهي كردند. بازار كه در اواخر سال 92 با خوش‌بيني‌هاي بيش از حدي همراه شده بود، به دليل محقق نشدن تعديل مثبت سود شركت‌ها در زمان كوتاه، شروع به افت كرد و همچنان در حال تعديل قيمت‌ها است. اما در حال حاضر كه نسبت قيمت به درآمد كل بازار (P/E) حدود 8/6 مرتبه است، به نظر مي‌رسد كاهش قيمت سهام تا اندازه مطلوبي انجام شده و ادامه اين سير نزولي به علت برخي اخبار منفي نظير اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها است كه با افزايش هزينه‌هاي توليد، حاشيه سود شركت‌ها را كاهش و در نتيجه P/E بازار را افزايش مي‌دهد.

اما مهم‌تر از عوامل بنيادي اين‌چنيني، جو حاكم بر بورس است كه با توجه به سابقه سه ماه اخير خود (حدود 17 درصد افت از 15 دي 92) «بازار خرسي» را رقم زده است. در واقع، در اين شرايط سهامداران به رشد قيمت سهام اميدي نداشته و از خريد امتناع مي‌كنند كه ركود در بازار را منجر خواهد شد. كاهش شديد حجم معاملات روزانه گواهي بر اين ادعا است. در حال حاضر به‌رغم آنكه هنوز برخي نمادها نياز به تعديل بيشتر قيمت دارند، نمادهاي ديگري وجود دارند كه مي‌توانند براي سرمايه گذاري جذاب باشند. به‌طور كلي مشاهده مي‌شود عمده سهام با قيمت‌هايي بيش از ارزش واقعي خود، در گروه‌هاي كوچك با ارزش بازار كم قرار گرفته‌اند. به عبارت دقيق‌تر، اگر به نسبت قيمت به درآمد اين گروه‌هاي صنعتي كه در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته‌اند مراجعه شود، به‌طور ميانگين اين نسبت بالاتر از 10 است. در سال گذشته، سوددهي مناسب برخي صنايع منجر به ايجاد موج خوش بيني شد كه همه گروه‌هاي بورسي را در‌برگرفت. در اين شرايط، شركت‌هاي كوچك كه حجم مبناي پاييني داشتند، با انجام كمترين حجم معاملات، تغييرات قيمت بسيار زيادي (ماكزيمم خود، يعني چهار درصد) را تجربه مي‌كردند و همين مساله منجر به رشد بيش از حد P/E در اين صنايع شد.
از سوي ديگر، افزايش سود سپرده‌هاي بانكي و حتي عرضه اوراق مشاركت با سود 23 درصدي مي‌تواند بر اين افت شاخص اثرگذار باشد. همچنين، افزايش قيمت طلا با توجه به وجود ناآرامي در اوكراين نيز به‌طور موقت مي‌تواند جذابيت بورس را به ويژه براي سرمايه گذاران كوتاه مدت كاهش دهد. اما در بورس بايد نگاه افراد بلندمدت باشد، به عنوان نمونه مي‌توان به رقم دیروز شاخص کل اشاره کرد که 84 درصد بالاتر از رقم ان در همین روز در سال 92 بود.
در ميان گروه‌هاي مورد بررسي اين گزارش ساختماني‌ها، ماشين‌آلات و برقي‌ها به ترتيب بيشترين حجم معاملات روز گذشته را در اختيار داشتند. همچنين، گروه دارويي روند منفي روزهاي اخير خود را ادامه داد. «تيپيكو»، بزرگ‌ترين هلدينگ دارويي، بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور حقيقي‌ها در اختيار گرفت. حمل و نقلي‌ها نيز در غياب بزرگ‌ترين شركت خود، «حكشتي»، روند كم نوسان خود را ادامه دادند. «حتوكا» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور 100 درصدي سهامداران حقيقي به خود اختصاص داد. از سوي ديگر، گروه رايانه‌اي روند منفي خود را تغيير داد و مثبت شد. ديروز، «رانفور» با توجه به تعديل مثبت 20 درصدي پيش‌بيني سود خود توانست به تنهايي عامل مثبت شدن اين گروه شده و موثرترين نماد مثبت بر شاخص كل بورس نيز شناخته شود. «مداران» بيشترين حجم معاملات را در حالي در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش فروشنده كمي فعال‌تر بودند.
گروه غذايي در ادامه روند نوساني خود مثبت شد. اين گروه نيز متاثر از نماد «غمارگ» كه به تازگي سهام آن به صورت بلوكي توسط صافولابهشهر عرضه شده بود، مثبت شد. «غمارگ» در حالي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت و با صف خريد همراه شد كه سهامداران حقوقي در نقش فروشنده حضور فعال‌تري داشتند. اما گروه ساختماني روند منفي خود را ادامه داد. «ثشاهد» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور پاياپاي سهامداران حقوقي در نقش خريدار و فروشنده به خود اختصاص داد. روز گذشته، روند منفي گروه برقي ادامه يافت. «بترانس» با حضور نسبتا فعال‌تر سهامداران حقوقي در نقش خريدار بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار گرفت.
گروه ماشين‌آلات و تجهيزات نيز روند منفي خود را ادامه داد. «تكنو» در حالي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار داشت كه با حمايت 98 درصدي سهامداران حقوقي در نقش خريدار مواجه شد. در اين شرايط، روند منفي گروه لاستيك و پلاستيك ادامه يافت. «پلاسك» با حضور فعال حقيقي‌ها بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت. اما قندي‌ها كه چند روزي بر خلاف مسير بازار مثبت شده بودند، بار ديگر به مسير نزولي بازگشتند. «قشرين» با حضور كامل سهامداران حقيقي، بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت. در نهايت، ادامه صف‌هاي فروش در نمادهاي گروه كاشي و سراميك خريداري نيافت و اين گروه روند منفي ملايم خود را ادامه داد. «كحافظ» تنها با معامله 655 سهم بين دو سهامدار حقيقي، بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد.
 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
يك نفر ازكارشناس محتم بپرسد منظور جنابعالي ازبلند مدت چيست توي 6 ماهه 50 درصد ضرر بس نيست شما الان سهام خودتان را داريدتبليغ ميكنيد مثلا به شما ميشه گفت كارشناس
عبداله
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
امیدواریم عمر مسئولین بورسی و اقتصادی هر روز تعدیل منفی بدهد.