بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
در آستانه بازگشایی نماد معاملات شرکت خدمات دریایی و بندری سینا بررسی شد:

رشد سود "حسینا" در سال 93

نرخ خدمت THC برای سال 93 در بندر شهید رجایی بندرعباس در حدود 900 هزار ریال فرض شده در حالی که با مراجعه به سایت سازمان بنادر و کشتیرانی کمترین تعرفه تعیین شده برای بنادر جنوبی برای ورود و خروج کانتینر خالی 97 دلار مصوب شده است.
کد خبر : ۱۲۱۹۴۱
بودجه درآمدی شرکت خدمات دریایی سینا

کارشناسی درآمدی شرکت دریایی سینا



1) نرخ خدمت THC برای سال 93 در بندر شهید رجایی بندرعباس در حدود 900 هزار ریال فرض شده در حالی که با مراجعه به سایت سازمان بنادر و کشتیرانی کمترین تعرفه تعیین شده برای بنادر جنوبی برای ورود و خروج کانتینر خالی 97 دلار مصوب شده است. میانگین تعرفه مصوب شده برای خدمات THC در حدود 145 دلار می باشد. در تحلیل کارشناسی میانگین تعرفه مصوب شده مورد استفاده قرار گرفته و فرض شده 40 درصد از تعرفه مذکور سهم شرکت (سهم سازمان نسبتاً بالا در نظر گرفته شده در حالی که سهم سازمان از بندر بوشهر برای سال 92 تنها 10 درصد بوده است). نرخ تسعیر ارز نرخ تسعیر اتاق مبادلاتی فرض شده است. شرکت سهم خود را 25 درصد از تعرفه اعلام کرده است که به نظر می رسد چنین نباشد.

2) مقدار خدمات بندر بوشهر از سوی شرکت در حدود 160 هزار TEU فرض شده در حالی بدون در نظر گرفتن سال 91 (سال تشدید تحریم ها) در حالی که بندر شهید رجایی در عملیات بوده هیچ موقع حجم عملیات بندری بندر بوشهر زیر 200 هزار TEU نبوده است. به همین دلیل حجم این بندر 200 هزار تن فرض شده است. نرخ ریال و دلاری بندر بوشهر طبق بودجه شرکت فرض شده است.

3) برای کارشناسی دقیق هزینه های شرکت هر بندر به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه دوره های مالی گذشته بندر امام خمینی، بندر بوشهر و بندر نوشهر نشان می دهد که تقریبا 70 درصد هزینه متغیر و 30 درصد ثابت است. برای سال 93 هزینه های ثابت بندرهای مذکور 20 درصد و نرخ هزینه متغیر 25 درصد رشد داده شده است. هزینه های اسکله نفتی بندر امام، ترمینال نفتی بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی طبق بودجه فرض شده است.

4) هزینه و درآمد ترمینال نفتی مشابه بودجه فرض شده در حالی که با مطالعه عملکرد شرکت های مشابه (پتروشیمی فارابی) به نظر می رسد سود ناخالص این قرارداد با ظرفیت مذکور حداقل باید دوبرابر رقم بودجه باشد لیکن به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات کافی همان مفروضات بودجه برای این قسمت درآمدی فرض شده است.

* در پایان لازم به ذکر است که برآورد مذکور بدون در نظر گرفتن سودآوری بندر نوشهر و قرارداد جدید ایران و روسیه صورت گرفته است. حال آنکه از مدیران ناظر بر اطلاعات مالی شرکت ها انتظار می رود تا نسبت به پنهان کاری های مجموعه های بورسی حساسیت بیشتری داشته باشند.

تهیه کننده : احمدزاده پرشین تحلیل 

ارایه کننده: آقای مرتضی مریمی کارشناس بازار سرمایه 


لازم به ذکر است که این تحلیل با مفروضات فوق انجام شده و قطعا با تغییر مفروضات دستخوش تغیر خواهد شد لذا دقت به این نکته ضروری است .


تحلیلی دیگر از "حسینا"

شرکت در یک نگاه

سود هر سهم شرکت در طی سنوات گذشته و پیش‌بینی آتی آن به شرح زیر است:

روند قیمت

روند قیمتی سهم در یک سال گذشته به شرح زیر است.

تاريخچه شركت

شركت بنياد بارانداز در اسفند ماه1366 بمنظور انجام عمليات تخليه و بارگيري و خدمات بندري محمولات وارداتي در بنادر گمركات كشور ، توسط بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي تأسيس گرديد .

اين شركت هم اكنون با دارا بودن ربع قرن سابقه در خدمات بندري و داشتن ناوگان عظيمي از انواع ماشين آلات و تجهيزات بندري ، توان ارائه خدمات براي ميليونها تن كالا در سال را دارد .

شركت بنياد بارانداز اولين شركت در ارائه خدمات بندري در كشور ميباشد كه تجربه اداره تمامي عمليات خشكي يك بندر را دارد و هم اكنون نيز تمامي عمليات بنادر نوشهر و بوشهر شامل تخليه و بارگيري كالا از اسکله به كشتي و بالعکس، حمل و تخليه كالا به محوطه ها و انبارها ، بارگيري كالاها از محوطه ها و انبارها ضمن حفظ و حراست محمولات در انبارها ( ترمينال داري ) را در اختيار دارد .این شرکت اپراتور انحصاری تخلیه و بارگیری کالا در بنادر بوشهر و نوشهر بوده و 100 درصد عملیات این بنادر و بیش از 50 درصد از عملیات بنر امام خمینی را بر عهده دارد.

ميزان سرمايه و تركيب سهامداران

این شرکت در سال 1366 با سرمایه اولیه چهار میلیون تومان به ثبت رسیده است و فعالیت خود را آغاز نموده است. شرکت در طی 24 سال فعالیت خود در سه مرحله افزایش سرمایه داده و سرمایه فعلی آن 92,040 میلیون ریال می باشد.در جدول زیر روند تغییر سرمایه شرکت آورده شده است.

آخرين تركيب سهامداران شركت به تاريخ 92.10.30 به شرح ذيل مي‌باشد:

ظرفیت :



معرفی بنادر شرکت

بندر امام خمینی(ره)

همزمان با احداث راه آهن سراسری کشور در سال 1307 هجری شمسی ، 2 پست اسکله چوبی در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خورموسی ساخته شد . پس از چندی به بندر شاپور موسوم گشت و سه سال بعد به مهم ترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد . در سال 1352 محل سکونت اهالی این نقطه ، از کنار اسکله ها به سربندر ( شهر بندر امام خمینی (ره) ) انتقال یافت و زمینه برای توسعه هرچه بیشتر بندر مهیا گردید ؛ پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ، باین بندر به بندر امام خمینی نغییر نام یافت و در سال 1361 با تصویب هیات وزیران رسماً بندر امام خمینی (ره) نام گرفت و شروعی نو را پایه نهاد . این بندر دارای 34 اسکله عمومی و 13 اسکله اختصاصی است و حدود 45 درصد حجم واردات و صادرات کشور را در اختیار دارد.علاوه بر شرکت بنیاد بارانداز 3 شرکت رقیب تاید واتر،گلف اجنسی و کاوه در این بندر فعال می باشند. مساحت در اختیار شرکت بنیاد بارانداز 18,000 متر مربع انبار سرپوشیده و 13,611 متر مربع فضای باز می باشد.

بندر بوشهر

بندر بوشهر از بنادر قدیمى و تاریخى ایران بشمار میرود و داراى قدمت تاریخى و درخشان و سابقه پنج هزار ساله مى باشدبنـدر بوشهر در منتهـى الیـه شمال شبه جزیره اى نسبتا کوچکدر سواحل خلیج فارس واقع شده است طول این شبه جزیره 14 کیلومتر مى باشد. این بندر انحصارا در اختیار شرکت بنیاد بارانداز می باشد.مساحت در اختیار شرکت بنیاد بارانداز در بندر بوشهر 23,222 متر مربع انبار سرپوشیده و 268,100 متر مربع فضای باز می باشد.با توجه به پلمپ بودن کالاهایی که با کانتینر حمل می شوند نوع کالا های موجود در کانتینر مشخص نمی باشد .اما عمدتا کالا های عمومی آهن آلات ،چوب، و اتومبیل سواری می باشد.

بندر نوشهر

بندر نوشهر طی سالهای 1318-1309توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال1319با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی گردید. بندر نوشهر با مساحت 40 هکتار درحال حاضردارای 9پست اسکله تجاری و خدماتی می باشد که بطورمتوسط سالانه 500 فروند کشتی در این بندر تردد می‌کنند.

با تصویب مجلس شورای اسلامی از اردیبهشت ماه 1390 بندرنوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل و امکان بهره مندیتجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق ویژه اقتصادی فراهم گردید.

این بندر انحصارا در اختیار شرکت بنیاد بارانداز است.مساحت در اختیار شرکت بنیاد بارانداز در بندر بوشهر 16,486 متر مربع انبار سرپوشیده و 67,491 متر مربع فضای باز می باشد.عمده وتردات در این بندر آهن آلات ،چوب،کاغذ، و انواع غلات و صادرات آن مواد نفتی است.

بندر شهید رجایی

مجتمع بندری شهید رجایی ، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از 2 هزار و 300 کیلومتر مرز دریایی، واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از 80 بندر معروف جهان از طریق 35 خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

مجتمع بندری شهید رجایی ، با 2400 هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش 70 میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از 36 پستاسکله، با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت 8/5 میلیونTEUکانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

ترمینال شماره 2 این بندر از آذر ماه 1392 در اختیار بنیاد بارانداز قرار گرفته که عملا از بهمن ماه به روند درآمدی شرکت افزوده شده است.سهم این ترمینال از کل فعالیت این بندر حدود 65 درصد می باشد.

رقبای شرکت

روند درآمد شرکت

روند سود خالص شرکت


برآورد کارشناسی

سناریو اول

ادامه این گزارش تحلیلی به همراه برآورد سود هر سهم سال 93 را در بورس بلاگ بخوانید.

www.bourseblog.ir

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
با تشکر از شفاف سازی بورس نیوز عزیز
خواستم جهت اطلاع عرض کنم که
درامد حاصل از اجاره مخازن در بندر امام
و درامد احتمالی ناشی از قراردادهای ایران و روسیه در بندر نوشهر در تحلیل فوق نیامده که هر کدام میتونه اثر شگرفی در سود شرکت ایجاد کنه !!!!
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴
به نظر می رسه که این شرکت جنجالی، شگفتی ساز سال 93 خواهد شد.
پیشاپیش به سهامدارانش تبریک می گم. مبارکتون باشه.
ما که موفق نشدیم شکارش کنیم
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
با تشکر از بورس نیوز
من زیان سنگینی در این بازار کردم تنها امیدم این سهم امیدوارم شیطنت بعضیها بذارن سهم به قیمت واقعیش باز بشه
بی سهام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
این چه وضعی بود که سهم باز شد سهمی که توبازار داشت وکالتی حدود 6500 معامله میشد 4700 باز شد خود شرکت به ماگفت نفروشین وکالتی قیمت سهم بین 8 تا 12 هزار باز میشه
یعنی چی 4 ماهه سرمایمون خوابیده