بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۶
کد خبر : ۱۲۱۹۹۳

موافقان طرح تزريق منابع به بازار معتقدند اين سياست قادر است از ابعاد رواني بر تقويت بازار منتهي شود. به عقيده آنها شرايط بازار در حال حاضر مستعد رونق و حضور سرمايه‌گذاران است و حضور بانك‌ها مي‌تواند حقوقي‌ها را نيز به ميدان بياورد و همين مساله در رونق بازار تاثيرگذار است. البته اكثر تحليلگران در كنار نظرات موافقي كه مطرح مي‌كنند معتقدند اين حمايت‌ها بايد منطقي صورت بگيرد و نبايد اين تصور ايجاد شود كه در هر مرحله‌اي از كاهش روند بازار، دولت موظف به حضور در بازار است. اما در اين ميان سوالی که مطرح می‌شود چگونگی اجرایی شدن برنامه تزریق نقدینگی به بازار و مدت زمان اجرای آن است، آیا این برنامه طی بازه طولانی مدت در بازار سرمایه اجرا می‌شود یا اینکه وضعیت بازار سهام پس از تجربه چند روز مثبت دوباره به روال روزهای قبل خود باز‌می‌گردد؟

از سوی دیگر انتظار كمك بازار سرمايه از دولت در شرايط سخت نيز از سوي خود منتقداني را دارد؛ برخی از فعالان معتقدند که بازار باید روند منفی و اصلاحی خود را طی کند و بدون هیچ دخالتی به وضعیت عادی بازگردد، چون نوسان ذات اصلی بازار سرمایه است و یا اینکه کمک بانک‌ها برای عبور بورس از بحران دیگر نیازی به برگزاری جلسه و نمایش نداشت و این نهادها می‌توانستند خود اقدام به ورود نقدینگی به بازار کنند.
مديرعامل فرابورس ايران در اين رابطه با تاكيد بر اينكه حمايت واقعي دولت از بازار سرمايه تنها از طريق شفافيت اطلاعاتي و قابل پيش‌بيني بودن تصميمات كلان اقتصادي محقق مي‌شود، معتقد است: تزريق منابع به بازار، طرف تقاضا را به‌طور كامل تقويت مي‌كند.
هاموني با اشاره به اينكه ايجاد شفافيت در رفتارها و تصميمات كلان اقتصادي منجر به اعتماد بيشتر سرمايه‌گذاران خواهد شد، گفت: از شوراي پول و اعتبار گرفته تا وزارت صنعت و تجارت بايد پيش از اتخاذ تصميمات، تاثير آن را بر بازار سرمايه پيش‌بيني كنند.
وي افزود: بازار سرمايه بازاري است كه مولفه‌هاي آن بسيار گسترده شده و به راحتي قابل تحليل نيست و قطعا بايد از طرف دولت ملاحظات و حمايت‌هاي ويژه‌اي داشته باشد.
معاون ناشران و اعضاي شركت بورس نيز با اشاره به اينكه اقداماتي مانند رفع ابهامات در بازار و تدوين قوانين و مقرراتي براي بهبود بخش واقعي اقتصاد و عدم تغيير در مفروضات اصلي سرمايه‌گذاري در بلندمدت، مي‌تواند به بازگشت رونق به بازار سرمايه كمك كند، گفت: دولتمردان و نمايندگان مجلس همواره بر حمايت از بازار سرمايه تاكيد داشته‌اند و بر اين اساس، به نظرم تاكيد اخير بر حمايت از بازار سرمايه توسط مجلس، بانك‌ها و دولت، تغيير رويكرد محسوب نمي‌شود، زيرا بورس همواره مورد حمايت دولت بوده است.
اميرحمزه مالمير افزود: البته اين تاكيد دوباره، اطمينان خاطر و اعتماد را به بازار سرمايه بر مي‌گرداند، اما تثبيت بازار و تداوم روند مثبت آن، نيازمند اقدام عملي از سوي دولتمردان و نمايندگان مجلس است.
وي توضيح داد: اقداماتي مانند رفع ابهامات در بازار و تدوين قوانين و مقرراتي براي بهبود بخش واقعي اقتصاد و عدم تغيير در مفروضات اصلي سرمايه‌گذاري در بلندمدت، مي‌تواند به بازگشت رونق به بازار سرمايه كمك كند.
معاون ناشران و اعضاي شركت بورس در توصيه به سرمايه‌گذاران گفت: همواره يكي از توصيه‌هايي كه به سرمايه‌گذاران داشته‌ام و بر آن تاكيد دوباره مي‌كنم، دوري از هيجان در تصميم‌گيري و بهره‌بردن از تحليل و تخصص افراد صاحب‌نظر و استفاده از اطلاعات رسمي و كم اهميت دانستن شايعات مطرح شده در بازار است.
مديرعامل شركت تامين سرمايه امين نيز در اين رابطه با اشاره به شروع اجراي برنامه تزريق نقدينگي از روز يكشنبه گفت: اين برنامه براساس استراتژي خريد تدريجي سهام شركت‌هاي بورسي طي بازه زماني بلندمدت اجرا مي‌شود و انتظار مي‌رود به ايجاد ثبات در روند معاملات طي بازه زماني بلندمدت منتهي شود.
سنگينيان همچنين درخصوص احتمال برگشت قيمت سهام شركت‌هاي بورسي به قيمت‌هاي قبل و نيز خروج سهامداران از زيان‌هاي هنگفت متحمل شده طي ماه‌هاي اخير نيز تصريح كرد: تداوم روند صعودي ارزش سهام مجموعه‌هاي بورسي و كسب بازدهي مثبت از سرمايه‌گذاري در بورس تنها به اجراي برنامه تزريق نقدينگي توسط صندوق توسعه بازار بستگي ندارد، چراكه تمامي سياست‌ها و برنامه‌هاي دولت در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي همچون شفاف سازي شركت‌هاي پتروشيمي و پالايشي درخصوص نرخ خوراك مصرفي آنها و نيز نتيجه مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 بر تداوم روند صعودي شكل گرفته تأثيرگذار خواهد بود.
از اين رو مي‌توان گفت اگرچه صندوق توسعه بازار تمام تلاش خود را جهت ايجاد تعادل در بازار سهام به كار مي‌برد، اما توجه به اين نكته حائز اهميت است كه اين امر به تدريج و طي بازه زماني بلندمدت همراه با مشخص شدن وضعيت آتي سياسي و اقتصادي كشور امكان‌پذير است.
مديرعامل كارگزاري سهم آشنا نيز گفت: تزريق منابع دقيقا‌ همان چيزي است كه بازار به آن احتياج دارد، چرا كه طرف تقاضاي بازار دچار مشكل شده بود.
وي ادامه داد:‌ اين اقدام موجب هم‌افزايي بيشتر و نقش‌آفريني حقوقي‌ها براي كنترل بازار خواهد شد.
شهميري وضعيت چهار ماه گذشته بورس را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: بازاري كه با تصميمات اقتصادي دچار مشكل شده بود، اكنون بايد توسط دولت حمايت شود.
شهميري افزود: طي ماه‌هاي اخير بازار بيش از آن چيزي كه بايد واكنش نشان مي‌داد، زیان داد و در اين فضا اخبار مثبت هم تاثيري نداشت.
اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه هيچ بازار رقيبي براي بورس وجود ندارد، گفت:‌ نبود بازار رقيب در شرايطي كه بورس در دوران ركود به سر مي‌برد، نشانه‌اي از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي بازار سرمايه است.
وي افزود: اكنون افق بازار سرمايه با توجه به اخبار پيرامون صنعت پتروشيمي و مذاكرات سياسي بسيار روشن است و با تزريق منابع مناسب اين بازار تقويت خواهد شد.
در اين بين مدير عامل كارگزاري مفيد با بيان اينكه اين تصميم يك تير بود با دو نشان، گفت: با اين تصميم هم افراد ريسك‌گريز، سرمايه خود را در بانك‌ها با سود ثابت و بدون ريسك پس‌انداز مي‌كنند و هم از طريق نقدينگي جمع آوري شده در بانك‌ها، نهادهاي مالي از طريق كارشناسان و تحليلگران مالي به‌طور حرفه‌اي و تخصصي سرمايه‌هاي جمع آوري شده را در بازار سرمايه و در مسير توليد و تامين مالي شركت‌هاي بورسي و فرابورسي سرمايه‌گذاري مي‌كنند.
اين كارشناس ارشد بازار سرمايه با اشاره به اينكه قيمت‌ها به كف رسيده و پايين‌تر آمدن قيمت‌ها بيش از قيمت‌هاي فعلي بسيار دور از ذهن است، اظهار کرد: هدفمندي يارانه‌ها طي هفته‌هاي گذشته اثر منفي خود را گذاشته كه بيشتر از آنكه متاثر از اثرات واقعي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها بر شركت‌هاي بورسي باشد، متاثر از جو رواني حاكم در بازار بوده است.
مهري خاطرنشان كرد: چشم‌انداز بازار سرمايه تا پايان سال مثبت است و بازار سرمايه بهترين فرصت براي مصون نگه‌داشتن دارايي افراد از نرخ تورم است.
مدير‌عامل كارگزاري مفيد در پايان گفت: بازار سرمايه به احتمال بسيار قوي تا پايان سال ضررها را جبران مي‌كند و مي‌تواند بيش از تورم، حافظ سرمايه‌هاي جديد نسبت به تورم امسال باشد. پس سهامداران متضرر براي برگشت ضرر در بازار بمانند و اقدام به فروش نكنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر