بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
سال 93 شروع شده، اولین ماه آن نیز به پایان رسید. اما در بازار سهام گویا شروع اشتباهات پی در پی شرکت ها در انتشار اطلاعات و عدم رسیدگی و بررسی صحیح مسئولان بخش نظارت بر ناشران بر صحت این اطلاعات است.
کد خبر : ۱۲۲۰۲۵
سال 93 شروع شده، اولین ماه آن نیز به پایان رسید. اما در بازار سهام گویا شروع اشتباهات پی در پی شرکت ها در انتشار اطلاعات و عدم رسیدگی و بررسی صحیح مسئولان بخش نظارت بر ناشران بر صحت این اطلاعات است.

به گزارش بورس نیوز، اینکه یک تایپیست نیز در این وانفسا که قیمت سهام طی چهار ماه اخیر افت قابل توجهی کرده و روند معاملات بورس چندان چنگی به دل نمی زند، با اشتباهی سرمایه مردم را به خطر می اندازد، در نوع خود امری بی نظیر است و می توان برخی از این اشتباهات را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد!

بطوریکه بارها و بارها اشتباهات زیادی در اطلاعیه ها و نامه های شفاف سازی شرکت ها مشاهده شده، اما پیش نیامده که در یکی از مهمترین نکات مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران یعنی سود برآوردی و میزان سود تقسیمی در پایان سال مالی اشتباهی صورت گرفته باشد.

اما بالاخره اینجا بورس است و هر اتفاق غیر ممکنی، ممکن!

شرکت صنعتی نیرو محرکه همان شرکتی است که موضوع این گزارش می باشد.

بدین ترتیب شرکت در اولین پیش بینی بودجه حسابرسی نشده سال مالی 93 در تاریخ یک اسفند ماه سال گذشته، سود تقسیمی هر سهم را 37 ریال و میزان آن را برای سال مالی 92 مبلغ 11 ریال اعلام کرده بود که در پایان همان ماه یعنی 27 اسفند ماه گزارش بودجه حسابرسی شده خود را بر روی سایت اطلاع رسانی کدال قرار داد.

اما در گزارش ضمیمه بودجه حسابرسی شده سال مالی 93 "خمحرکه"، میزان سود تقسیمی سال مالی جاری 372 ریال و برای سال مالی گذشته 114 ریال درج شده بود و با توجه به کل سود برآوردی "خمحرکه" در این پیش بینی، این طور به نظر آمد که شرکت قصد تقسیم 100 درصدی سود را در مجمع سهامداران پیشنهاد کرده است.

اما چندی بعد و در تاریخ 21 فرودین ماه جاری شرکت مذکور طی اطلاعیه ای سود تقسیمی سال مالی 93 و 92 را اصلاح کرد.

اما نکته قابل توجه در این است که مبلغ سود تقسیمی هر سهم به دلیل اشتباه تایپی به جای مبلغ 11.4 ریال برای سال مالی 92 مبلغ 114 ریال و به جای مبلغ 37.2 ریال برای سال مالی 93 مبلغ 372 ریال اعلام شده است.

حال، درست است که بشر دچار خطا می شود، اما آیا نباید متن تایپ شده این نامه رسمی قبل از ارسال به سازمان بورس و نیز سایت کدال مورد بررسی قرار می گرفت تا چنین اشتباهی صورت نگیرد؟ آیا پس از ارسال آن توسط شرکت، نظارتی از سوی سازمان بورس صورت نگرفته که چگونه میزان سود تقسیمی پیشنهادی یک مجموعه طی کمتر از یک ماه از 10 به 100 درصد افزایش می یابد؟ آیا در زمان ارایه این اطلاعیه ناظرین در خواب بودند که متوجه چنین اشتباهی نشدند؟ زیرا چنین اشتباهاتی سرمایه مردم را به خطر می اندازد.

در پایان، شایسته به نظر می رسد در این بازار که اصل تصمیم گیری در آن بر مبنای اطلاعات موجود است، نظارت دقیق تری صورت گیرد تا با این قبیل اشتباهات انسانی با سرمایه مردم بازی نشود و اطلاعات با بالاترین درجه از صحت و دقت در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
این که حالا خوب بود منفی وا شد جمعش کردن
نامردا ... رو بردن بالا بستن وا کردن 50% منفی اینو رسیدگی کن
دست از این تعدیلها هم بر دارید خوبه .
همه مشکل این حجم مبناست
اگر محدودیت نوسان برداشته شه نیازی به تعدیل هم نیست
سيد حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
حالا شما چرا اصرار داريد 37.2 درسته و 372 اشتباه تايپيه؟!! برخي محاسبات نشان ميدن 37.2 اشتباه تايپيه؟؟!!!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
بنده معتقد به اشتباه چاپی در اکثر موارد نیستم
اینم یه نوع تکنیک برای برخی شرکتهای نا شفاف است
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
با سلام
اولاً همون طوری که در متن اشاره شده در اطلاعات حسابرسی نشده پیشنهاد تقسیم سود درست درج شده است همچنین هر کس که کوچکترین شناختی از این شرکت داشته باشد می داند که رویه این شرکت تقسیم سود 100 درصدی نمی باشد.
ثانیاً در خصوص اطلاعات حسابرسی شده هم در فرم های کدال پیشنهاد تقسیم 10 درصد درج شده ولی در فایل پیوست که می بایست توسط حسابرس شرکت بررسی می گردید رقم اشتباه درج گردیده است،
ثالثاً سازمان بورس اگر بخواهد بدون در نظر گرفتن اهمیت اطلاعات به بررسی و اصلاح تمامی جزئیات اطلاعات بپردازد فرآیند انتشار اطلاعات خیلی طولانی و توقف نماد ها هم طولانی خواهد شد.
لذا ضروری است شرکت ها به عنوان مسئولان تهیه و ارایه اطلاعات و همچنین حسابرسان با اعمال دقت بیشتر در جهت ارایه اطلاعات صحیح تر به سازمان جهت انتشار همت گمارند.
آیدین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
بورس نیوز جان از جاده انصاف خارج نشو لطفا.
1. اطلاعات پیش بینی حسابرسی نشده توسط سازمان کنترل میشه که خدارو شکر درسته.
2. از شما بعیده نفهمی این اطلاعات حسابرسی شده است و معمولا اطلاعات حسابرسی شده خودبخود منتشر میشه.
3. داخل خود فرم کدالی(فرم اصلی و نه ضمیمه) 10% درج شده و هرکسی هم اونو نخونده باشه تقصیر از خودشه.
4. همین مطلبی که خودت زدی که نشون میده اون نظرسنجی خودت که آیا اطلاعات مستقیم منتشر بشه یا کنترل بشه زیر سوال میبره. ببینید اطلاعاتی که توسط سازمان اوکی شده بعدش حسابرسی شده میبینید که شرکتها درست منتشر نمیکنند وای بحال اطلاعات اولیه ای که خودش بخاد منتشر بشه.
5. ضمنا استفاده از عبارت" خواب بودن" برای برای افراد یک سازمان عبارت دور از ادبیه. سعی کن انتقاداتت دور از غرض ورزی باشه
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
حالا چرا بعد از 2 هفته یادتان آمد این خبر را مطرح کنید نکنه اون حقیقی که 5 م سهم داشت و امروز خارج شد.........نکن بورس نیوز نکن !!!!!!!!