بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲
کد خبر : ۱۲۲۱۶۸

سحر نمايشي: اميد به افزايش ساخت و ساز مسكن با توجه به بهبود وضعيت آب و هوايي، شرايط رشد تقاضا براي روي را در بازار داخلي فراهم كرده است. از آنجا كه فلز روي نسبت به ساير فلزات پايه از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و پارامترهاي ديگري نظير نرخ ارز، قيمت‌ جهاني نفت و ... بيشتر تاثير مي‌پذيرد، كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه با تعديل قيمت حامل‌هاي انرژي در اين فاز و برخي عوامل ديگر شاهد رشد قيمت اين فلز در بازار غيررسمي خواهيم بود. بنابراين بسياري از توليدكنندگان منتظرند تا ببينند افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي چه اثري بر چرخه توليد اين فلز خواهد گذاشت.
از ديگر علل رشد بهاي روي در اين روزها مي‌توان به افزايش نرخ ارز به ويژه در دو روز اخير و نوسانات مثبت آن اشاره كرد كه تاثير اين عامل از سوي كارشناسان بيشتر از افزايش بهاي فلزات اساسي در بورس فلزات لندن عنوان شده است. البته اين در شرايطي است كه به گفته يكي از فعالان بازار نمي‌توان تاثير نوسان‌هاي مكرر قيمت روي جهاني را بر روند بازار داخلي نا‌ديده گرفت؛ چراكه ممكن است در بورس فلزات لندن شاهد نوسان قيمت حتي به اندازه 500 دلار در يك روز هم باشيم، اما مبناي قيمت‌گذاري در بازارهاي داخلي نرخ مبادلات يك روز نيست بلكه ميانگين نرخ مبادلات حداقل 3 روزه و پريميوم است كه به اين شيوه قيمت داخلي نهايي مي‌شود. وي تاكيد كرد: متاسفانه توليد روي در ايران به اندازه‌اي نيست كه در بازارهاي جهاني و حتي بازارهاي داخلي تاثيرگذار باشد.
وي ادامه داد: كاهش موجودي روي در انبار شركت‌هاي توليدكننده سبب شده است كشش خوبي براي خريد در بازار ايجاد شود، البته در اين مورد بايد افزود كه كارخانه‌هاي توليدكننده روي با كمبود خاك نيز براي توليد اين محصول روبه‌رو شده‌اند، به طوري كه گزارش‌ها حاكي از آن است كه اخيرا خاك از تركيه وارد شده، اما اين عامل از اهميت كمتري در افزايش نرخ روي برخوردار است.
اين فعال آگاه در‌خصوص كمبود مواد اوليه روي در بازارهاي داخلي گفت: متاسفانه در سال‌هاي گذشته به دليل مشكلاتي كه براي برداشت خاك از معادن انگوران داشتيم حجم توليدات بسيار كاهش يافت و معدن به باطله خورد، در حال حاضر هم پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد تمام شركت‌هاي گروه معادن روي به اين دليل احتمالا با افت توليد مواجه خواهند بود.
همچنين از آنجا كه در روند توليد روي از مرحله فرآوري تا بهره‌برداري با نفت در ارتباط هستيم به همين دليل تغيير قيمت نفت نيز مي‌تواند تاثير زيادي بر معاملات اين فلز بگذارد.
به اين ترتيب، روز گذشته فلز روي در بازار آزاد نسبت به روز دوشنبه با افزايش 50 توماني در هر كيلو مواجه شد. البته اين درحالي است كه به گفته فعالان بازار تقاضا براي اين فلز همانند روزهاي گذشته بوده است.
در بازار جهاني روي چه گذشت؟
پيش‌بيني‌ها از روند آتي بازار روي نشان مي‌دهد كه اين محصول در سال‌هاي پيش رو با روند قيمتي مثبتي روبه‌رو خواهد شد. البته اين در حالي است كه بر اساس گزارش‌هاي انتشار يافته روند عرضه جهاني روي از سال جاري تا سال 2016 ميلادي كند خواهد شد و همين امر در كنار بهبود نسبي تقاضا براي اين محصول منجر به حمايت قيمتي از روي خواهد شد. در عين حال تحليلگران گلدمن ساش اعتقاد دارند كه اين روند نمي‌تواند جهش قيمتي فوق‌العاده‌اي را در بازار روي رقم بزند، اما از رشد مداوم قيمت حمايت خواهد كرد. بر اين اساس، قيمت روي در سال جاري از روند صعودي مناسبي برخوردار شده و پيش‌بيني مي‌شود متوسط قيمت اين محصول در دو سال آينده به 2300 دلار در هر تن برسد.
همچنين بر اساس پيش‌بيني آگاهان اقتصادي، بازار روي در سال جاري با وضعيت كمبود عرضه روبه‌رو شده و اين امر نيز منجر به تقويت قيمتي اين محصول خواهد شد. در عين حال در صورت عدم تغيير ملموس در سطح تقاضا، بايد منتظر وخيم‌تر شدن وضعيت كمبود عرضه در سال 2015 ميلادي باشيم.
در گزارش اخير گلدمن ساش علاوه‌بر روي، از نيكل و پالاديم نيز به عنوان محصولات معدني ياد شده كه در سال جاري مي‌توانند عملكرد قيمتي خوبي را به ثبت برسانند.

 


 


 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر