بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶
با خبر شدیم که مسئولین امر حمایت از بازار سرمایه را در قالب افزایش نقدشوندگی سهام دیده اند و نه حمایت از قیمت سهام.
کد خبر : ۱۲۲۱۷۸
شاخص کل بورس در حالی طی معاملات روز گذشته با رشد بیش از 699 واحدی مواجه شد که در اواسط ساعات معاملات این روز شاهد افزایش حجم عرضه ها و سیر نزولی قیمت سهام اغلب شرکت های فعال بورسی و حتی تشکیل صف فروش در برخی از سهام این شرکت ها بودیم.

بنابر گزارش بورس نیوز، این اتفاق در شرایطی به وقوع پیوست که تنها دو روز از فرمان حمایت از بازار سرمایه توسط وزیر اقتصاد و نیز نشانه هایی از این حمایت در بازار به چشم خورد.

اما نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای داشت انتظار مردم از مسئولین است وقتی مسئولی در کشور سخنی را به زبان می آورد، مردم روی سخن آن فرد حساب ویژه ای باز می کنند و از آن انتظار عمل به گفته خود دارند به عنوان مثال در دولت گذشته علی رغم ادعاهای رییس بانک مرکزی در خصوص نرخ سکه و دلار ما شاهد روندی برخلاف گفته های ایشان بودیم بطوریکه بازار ارز و سکه روندی معکوس با اظهارات شخص رییس بانک مرکزی آنهم به صورتی محسوس به خود می گرفت.

متأسفانه در دولت یازدهم نیز شاهد اتفاقاتی از این دست برای وزیر اقتصاد در خصوص بازار سرمایه می باشیم. بطوریکه در حالی طی ماه های اخیر افت شاخص بورس و قیمت سهام شرکت ها را شاهد هستیم که وزیر اقتصاد بارها از توسعه بازار سرمایه، تشویق به سرمایه گذاری مردم در این بازار و نیز حمایت از بورس سخن گفته است.

بر این اساس طی روز گذشته در پایان وقت معاملات، قیمت اغلب سهام شرکت ها به دو روز قبل خود بازگشتند. به عبارت ساده تر حمایت از بازار سرمایه آنگونه که باید به انجام نرسید هرچند که صحبت ها از تداوم این حمایت حکایت دارد اما باید به مسئولین هشدار داد که این روش حمایت نتیجه ای جز بی اعتمادی و نااطمینانی سهامداران از آخرین تیر مانده در ترکش مسئولین ندارد که اگر اینگونه شود...

از سویی دیگر با خبر شدیم که مسئولین امر حمایت از بازار سرمایه را در قالب افزایش نقدشوندگی سهام دیده اند و نه حمایت از قیمت سهام.

براین اساس آنچه که از این تصمیم بر می آید حمایت از حجم معاملات است و حمایت قیمتی فعلاً در حاشیه می باشد که این موضوع یعنی امکان فروش سهام برای سرمایه گذاران فراهم بوده و سهامداران می توانند با ثبت زیان از سهام شرکت ها خارج شوند. البته خبرنگار بورس نیوز پیگیر مفهوم صحبت های وزیر در خصوص حمایت از بورس در جلسه با مدیران بانک ها و دو شرکت بیمه ای می باشد. زیرا سهامدارانی که امروز شاهد زیان بیش از 40 درصدی در پرتفوی خود است به دنبال رشد قیمت سهام خود است نه رشد حجم معاملات.

همچنین برخی دیگر از مسئولین نیز بر این اعتقادند که طی سه روز گذشته نقدینگی قابل قبولی از سوی صندوق حمایت از توسعه بازار وارد بورس شده است و به علت اینکه نقدشوندگی طی روز گذشته در سطح قابل قبولی بوده است این صندوق اندکی حضور خود را در معاملات این روز کم رنگ تر کرده است.

از همین رو در پاسخ به این گفته مسئولین تنها باید به ذکر یک مثال بسنده کرد، آقای مدیر از شخصی که بعد از یک عمل جراحی سنگین تازه به هوش آمده انتظار روی پا ایستادن و دویدن نداشته باشید، با دو روز نمی توان بیمار را احیا کرد.

اما نکته مهم و مبهم در خصوص عملکرد صندوق حمایت از توسعه بازار سرمایه نامشخص بودن استراتژی حمایتی مدیران آن می باشد، حمایت از بورس راهکارهای متفاوتی دارد که از آن جمله می توان به در نظر گرفتن یک کف قیمتی برای سهام و بستن آن توسط مدیر صندوق با خرید سهام در آن قیمت و عدم اجازه به نزول قیمتی به زیر آن، عمل بر طبق شرایط هر روز بازار به صورت دینامیکی و یا حمایت لیدرهای هر گروه با هدف ایجاد جو روانی مثبت در آن گروه اشاره کرد.

لذا از مسئولین و مدیران تقاضا داریم ضمن مشخص کردن استراتژی حمایتی خود برای فعالان بازار سرمایه، آماری از نحوه عملکرد سه روزه صندوق حمایت از توسعه بازار شامل حجم نقدینگی وارد شده توسط این صندوق به بورس و نیز تعداد سهام خریداری شده اعلام نمایند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
آقا خدا به داد سهامدار ها برسه چه بلایی دولت به سر آنها بیاورد معلوم نیست بعد از سهامدارها نوبت مردم عادی و
مجید
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
من که هر سهمی را نگاه کردم اکثرا فروش حقوقی بیشتر از خریدشان بود پس چجوری حمایت کردند، ما که نفهمیدیم یکی توضیح بده؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
مسئولین سازمان باید مشخص کنند این صندوف با جه معیاری سهامی را برای حمایت انتخاب می کند؟ و چرا از همه نمادها حمایت نمی کند؟
فرهاد20
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
شک نکنید که با دیدن خلف وعده جناب وزیر اقتصاد هم به همان وضع رئیس سابق بانک مرکزی دچار خواهد شد که کم کم حتی در رساناها هم روی ظاهر شدن نداشت و هر چه میگفت بقیه برعکسش را انجام میدادن.
من
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
پ ن پ
میخوایید شاخصو دوباره توش باد کنن که کدای شما خالی کنین
دقت کردین فقط غر میزنین
اتفاقا حفظ نقشوندگی مهمه نه باد کردن شاخص
بورس تضمین نقد شوندگیه و نه تضمین سودآوری
سود تضمین شده میخوایی برو بانک
مردی نظر منو بذار رو سایت
آرش شایق
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
سلام.
من به نمایندگی از هفت میلیون سهامدار از اقای رییس جمهور و وزیر اقتصاد خواهش دارم که دست از دستکاریه بازار بردارن چرا که بازار ما به اندازه کافی غیر شفاف و محل رانتخواری هست خواهشا آپشنهای جدیدی مثل دستور یا دستکاری رو بهش اضافه نکنن.اگه بنا به اصلاح بازار هستش بزارن بازار مسیر طبیعیش رو طی کنه اون وقت به تعادل طبیعی خودش میرسه و نیازی به دولت و غیره هم نخواهد بود.بورس نیوز خواهشا این خواسته ما سهامداران رو به گوش مسئولین برسون.
با سپاس
سید مرتضی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
بله دقیقا. حمایت از بورس راهکارهای متفاوتی دارد. یکی از راهکارهای بسیار متداولی که در تمام بورسهای دنیا نیز بکار میرود این است که کسانی که در بورس سود میکنند حق خودشان است سودشان را بردارند و بروند. نوش جانشان. ولی کسانی که احیانا زیان دیده اند لیست کاملی از ضرر و زیان خود تهیه کنند و مبلغ زیان خود را به علاوه پانزده درصد هزینه حضور در صحنه بورس و بازار سرمایه به صندوق حمایت از بورس ارسال کنند تا مبلغ مورد نظر بلافاصله به حساب آنان واریز گردد. لذا از مسئولین و مدیران محترم تقاضا داریم ضمن توجه به این استراتژی مرسوم در سراسر جهان آمار عملکرد خود را نیز به استحضار عموم برسانند.!!؟؟
کسایی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
البته در میان نکته ای است بطور مثال سهامدار وقتی مطمئن میشود سهم او در صورت صف فروش برداشته می شود حالا این صف هر چقدر سنگین باشد دیگه عجله ای برای فروش ندارد و مورد دیگر اینکه وقتی چند صف فروش برداشته می شود به معنی ان است که از شناور سهم کم می شود و بطور غیر مستقیم وقتی عرضه کم شود تقاضا زیاد می شود ولی به قول شما همه این موارد در صورتی صحیح است که حمایت اصولی و با برنامه و تا زمانی باشد که بازار به روال طبیعی برگردد نه مثلا 1 ماه یا 2 ماه
فرهاد20
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
شک نکنید که با دیدن خلف وعده جناب وزیر اقتصاد هم به همان وضع رئیس سابق بانک مرکزی دچار خواهد شد که کم کم حتی در رساناها هم روی ظاهر شدن نداشت و هر چه میگفت بقیه برعکسش را انجام میدادن.
فرهاد20
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
شک نکنید که با دیدن خلف وعده جناب وزیر اقتصاد هم به همان وضع رئیس سابق بانک مرکزی دچار خواهد شد که کم کم حتی در رساناها هم روی ظاهر شدن نداشت و هر چه میگفت بقیه برعکسش را انجام میدادن.
جمال
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
تبیین راهکارهای حمایتی از بازار سرمایه و اعلام و پیاده سازی هر چه سریعتر آنها، توصیه خوبی است.
حمید
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
درود بر همه دوستان و صادقان
بورس نیوز کم کم باورم میشه برخی صحبت دوستان رو که میگن تو دوس داری فاز منفی بدی چون من حداقل 4 بار پیام گذاشتم که متاسفانه منتشر نشد اینم بار پنجم که اهمیتی نداره منتشر بکنین یا نه اما حداقل خودتون میخونین
نکته جال این بود که تو پیام های من نه حرفی از اهانت بود نه اسم سهمی اومده بود و نه تبلیغی انجام شده بود احتمالا تنها نکته ای که باعث سانسور 4 پیام من شده این بوده که به دوستان روحیه دادم و روشهایی برای مقابله با این بحران.
درود بر همه کسانی که وقتی مسولیتی قبول میکنن صادقانه به انجامش میپردازند.
متاسفم براتون که از فاز منفی دادن خرج خودتونو در میارین باور کنین خیلی از درآمدها که تو مملکت ما اسم بدی دارند شرافت دارد به درآمدهایی که با جو دادن به مردم جهت چپاول سرمایشون کسب میشه
به هرحال اینم یه پیشنهاد برای شما بود بورس نیوز عزیز!
میخوام چیکار منتشرش نکنین
خواجويي
United States
پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
با سلام واحترام
نويسنده عزيز شما چرا اصرار داريد كه قيمت ها بال رود آن هم با حمايت وزير معلوم ميشود كه جنابعالي مكانيزم بورس را نميشناسيد و نميدانيد كه قيمتها ي سهام بايستي جذاب باشد تا سرمايه گذار خريد كند وتا حد تعادل بالا رود آقايا خانم عزيز بورسي كه با كمك وزير بالارود به درد يك سرمايه گذار آكاه نميخوردبلكه سوء استفاده جي ها دنبال ان هستند واز شما بعنوان تحليلگر انتظار نيست كه جنين مطالبي را در يك وب سايت تخصصي مطرح كنيد
باحترام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
تمام حمایت صندوق ظاهرا اینکه بتونه به شما کمک کنه بفهمید غلط کردید وارد بازار شدید حال با یه ضرر قابل توجه برید بیرون