بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
در بررسی بورس نیوز به دست آمد:

بورس از نگاه فروردین

اما در آن مقطع تمامی مسئولین بر این نکته تأکید داشتند که وضعیت عادی است و جای نگرانی وجود ندارد اما به تدریج نگرانی ها تشدید شد و هرچند بسیار دیر ولی سرانجام اتفاقاتی را به منظور حمایت از بازار مشاهده نمودیم.
کد خبر : ۱۲۲۱۹۶
اولین ماه از سال 93 به سرعت گذشت البته شاید این سرعت برای همه یکسان نبود بخصوص برای سرمایه گذاران بازار سرمایه که فصل زمستان بدی را پشت سرگذاشته بودند خاطر نشان می شود در اواسط دی ماه سال 92 و به دلایلی که عمدتاً منشأ آن در تدوین بودجه سال 93 بود بورس روند نزولی به خود گرفت روندی که باعث شد اصل سرمایه و حتی سود حاصل از فعالیت بورسی ها در مجموع سال گذشته با افت مواجه شود. اما در آن مقطع تمامی مسئولین بر این نکته تأکید داشتند که وضعیت عادی است و جای نگرانی وجود ندارد اما به تدریج نگرانی ها تشدید شد و هرچند بسیار دیر ولی سرانجام اتفاقاتی را به منظور حمایت از بازار مشاهده نمودیم.

به گزارش بورس نیوز، تا پیش از شروع سال 93 نیز عمده تحلیل ها و گفتار مسئولین از رونق بورس در سال جدید حکایت داشت. ولی همانطور که در ادامه به آن اشاره می کنیم بازار روندی برخلاف پیش بینی ها به خود گرفت. گفتنی است در فروردین ماهی که پشت سرگذاشتیم با احتساب معاملات عمده، بیش از 8.8 میلیارد سهم مورد معامله قرار گرفت این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته حجم معاملات نزدیک به 20 درصد کمتر از این میزان بوده است که البته این رشد حجم معاملات را باید به پای عرضه های اولیه ای گذاشت که بصورت پی در پی صورت گرفت.

به گزارش بورس نیوز، در فروردین ماه در مجموع بانک و خودرویی ها و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند و در بین نمادهای بورسی نیز نمادهای فولاد مبارکه، بانک صادرات و ایران خودرو نیز بیشترین حجم معاملاتی را از آن خود کردند.

به لحاظ بازدهی نیز گفتنی است بازدهی بورس در فروردین ماه سال 93به (1.5-) درصد رسید این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته شاهد بازدهی 9.5 درصدی بازار سرمایه بودیم این تفاوت نشان می دهد که علی رغم گسترش ارزش بازار سرمایه رشد قیمت ها متناسب نبوده و حتی کاهش ارزش نیز به ثبت رسیده است. گفتنی است نمادهای سرمایه گذاری نیروگاهی سنا و "تکشا" به همراه "ارفع" بیشترین میزان بازدهی را در فروردین 93 داشته اند و در مجموع تنها 106 نماد از بیش از 400 نماد مورد معامله قرار گرفته توانسته اند بازدهی مثبت را تجربه نماید به عبارت دیگر 75 درصد از نماد های بورسی در فروردین ماه افت را تجربه کرده که مؤید همان نگرانی های است که در ابتدا به آن اشاره شد.

به گزارش بورس نیوز، گفتنی است در پایان فروردین ماه شیمیایی ها، بانکی ها و فلزات اساسی بیشترین ارزش روز بازار را از آن خود نمودند.

در مجموع چند اتفاق مهم پیش روی بازار سرمایه وجود دارد که سایه سنگین آن باعث رکود در فروردین ماه شد اتفاق مهم اول اجرای فاز بعدی طرح تحول اقتصادی می باشد که بازار همانند دوره اول آن که به انتظار ایستاد در این دوره نیز تاکنون تمایل به منتظر ماندن دارد تا دست کم شرایط کمی قابل پیش بینی و تحلیل گردد و اتفاق مهم دیگر در خصوص بحث مذاکرات هسته ای کشورمان می باشد که هرچه این مذاکرات به جلو پیش می رود فضا پیچیده تر از قبل می شود از یک سو طرف هایی اروپایی همچنان به رفتار خصمانه خود ادامه می دهند و از سوی دیگر تأکید بر تداوم مذاکرات دارند این در حالی است که در صحنه داخلی نیز منتقدان این دور از گفتگوها ایرادات جدی را به نحوه این گفتگو ها دارند و معلوم نیست که نتیجه چه خواهد شد. هرچند بازار شرایط سخت تری را تجربه کرده است اما به لحاظ روانی این مسئله همچنان پتانسیل تاثیر گذاری بر روند فعالیت در بازار سرمایه را دارد، ولی با توجه به روند معاملات در روزهای انتهایی فروردین ماه و روز ابتدایی اردیبهشت ماه به نظر می رسد امیدها به تقویت بورس در روزهای آتی بیشتر از گذشته شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
مسائل سیاسی وهمه مسائل دیگه فقط منفیش ببازار جهت میده یعنی هرروزبازارو منفی میکنند وبراش دنبال یه دلیلی میگردند یه روز رشددلار یه روزافت دلار یه روزسکه یه روزمهمانی خانم رییس جمهور و......همه چی باعث منفی شدن بورس میشه خیلی عجیب نیست؟
رضا
پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۶
به نظر بنده باید سهامداریو گذاشت کنار و رفت سراغ نوسان گیری
khameneei
پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
بنده در نظرسنجی شما رای به سقوط سهام داده بودم دیدید چنین شد اصلا همه اش مشخص است که بازی است و هدف دولت جذب نقدینگی برای کاهش تورم است
ناشناس
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
دولت جدید اصلا به فکر مردم نیست