بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
کد خبر : ۱۲۲۵۳۵

حدیث موسوی: با آنکه روز شنبه در بازار آهن تهران، قیمت‌ها نسبت به متوسط روز چهارشنبه با کاهش نسبی همراه شده بود، اما در سطح بازار شهرستان‌ها بهای آهن‌آلات مسیری نامعلوم داشت، از این‌رو تعیین روند بازار به روز یکشنبه که عرضه‌های مقاطع ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان نیز در بورس کالا صورت می‌گرفت، موکول شد.

در این روز بازار فولاد از ابتدای ساعات کاری آهن‌فروشان روندی نزولی داشت، به طوری که با وجود مقاومت فروشنده‌ها و تولیدکنندگان برای کاهش قیمت، بهای آهن‌آلات نسبت به روز شنبه تا کف 5/2 درصد ریخت. از سوی دیگر فولادسازان خصوصی نیز به طور یکدست در دامنه 5 تا 50 تومان نرخ پیشنهادی تولیدات خود را کاهش دادند تا به این ترتیب ثابت کنند پس از التهابات روزهای اخیر در نهایت تابع جریان بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا در این فضا قرار گرفته‌اند.
بنابراین، روندی که بازار و معاملات بورس کالا در این روز نشان داد، به اعتقاد فعالان بازار تا حدود زیادی حاکی از ریزش متوالی نرخ محصولات فولادی تا پايان هفته جاري به علت تداوم ضعف معاملات عمده آهن و فولاد و از سوی دیگر آزادسازی یکسری محموله‌های سلف مقاطع خریدارای شده از بورس کالا در طول دو ماه گذشته در اين هفته بود. مگر آنکه در این میان نرخ ارز روندی مثبت را درپیش گیرد که در نتیجه قیمت‌ها در بازار فولاد نیز متاثر خواهد شد که این احتمال نیز بنا به سیاست‌های بانک مرکزی برای پیشگیری از التهابات ارزی پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، ضعیف به نظر می‌رسد.
معامله‌گران بازار همچنین معتقدند، هرچند بنا به دلایل فوق قیمت‌ها تا پایان هفته کاهشی خواهد بود، اما برای پیش‌بینی روند میان مدت و بلند مدت قیمت‌ها در بازار فولاد هنوز زمان مناسبی نیست و با قطعیت نمی‌توان گفت نرخ‌ها به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند یا بنا به یکسری فاکتورهای اثرگذار دیگر همچون افزایش کرایه حمل بار، رشد پیدا خواهند کرد.
خریداران از رینگ فولاد عقب نشستند؟
روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان تنها عرضه‌کننده‌های فولادی تالار صنعتی بودند که همچون هفته‌های گذشته معاملاتی گرم و پررونق را تجربه نکردند. در این روز شرکت ذوب‌آهن سبد میلگرد A3 سایزهای 12 تا 20 را در قالب سلف با قیمت پایه 1770 تومان ارائه کرد که از 2200 تن حجم عرضه، 2090 تن آن خریداری شد. دیگر محصول این شرکت هم سبد میلگرد A3 سایزهای 12 تا 32 با نرخ پایه 1750 تومان بود که در مقابل 85 هزار و 800 تن حجم عرضه حدود 100 هزار تن تقاضا شکل گرفت که در نتیجه بهای پایانی نیز به میزان 4 ریال افزایش یافت.
سلف سبد تیرآهن 20 هم آخرین عرضه این شرکت با قیمت پایه 2 هزار و 100 تومان بود که هیچ خریداری ترغیب به معامله این محصول نشد. به گفته یکی از کارگزاران از آنجا که معامله شاخه‌های سنگین تیرآهن با ریسک بالایی همراه است (به این مفهوم که در طول یک زمان کوتاه نرخ آن به یکباره با کاهش یا افزایش شدید مواجه می‌شود) در شرایطی که روند آتی قیمت‌ها آمیخته با پیش‌بینی‌های کاهشی است، معامله‌گران تمایلی به خرید این محصول نشان ندادند.
باقی عرضه‌های این روز هم متعلق به فولاد آذربایجان بود. دو سبد میلگرد سلف و نقد در سایزهای 14 تا 25 که به ترتیب در قیمت‌های 1770 و 1795 تومان در حجم 1100 تن عرضه شده بودند، اما تنها به میزان 220 تن خریداری شدند. این کارگزار در ارتباط با استقبال ضعیف از این عرضه‌ها نیز گفت: نرخ‌های بازاری این محصول کیلویی 20 تا 30 تومان پایین‌تر است، بنابراین طبیعی بود تنها برای مصارف خاصی از قبیل پروژه که غالبا الزام به خرید از بورس کالا وجود دارد، این سبد میلگردها خریداری شوند.
سلف ضایعات مقاطع نوردی فولاد آذربایجان هم در حالی که پودر قراضه آهن این شرکت در این روز خریداری نشد، به میزان 1500 تن با قیمت 1250 تومان به فروش رفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر