بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۴
کد خبر : ۱۲۲۵۴۰

آرامش سیاسی ركن توسعه است

گروه خبر- «سرمایه‌گذاران وقتی می‌بینند شهر شلوغ است، رغبتی برای سرمایه‌گذاری در کشور ما ندارند.» این بخشی از سخنرانی دیروز علی‌لاریجانی در میان اعضای تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران است كه درواكنش به اقدامات برخی جریان‌ها علیه دولت به‌ویژه پس از ساخت و انتشار فیلمی علیه رئیس‌جمهوری با عنوان «من روحانی‌هستم» انجام شده ‌است.
لاریجانی علاوه‌بر این از برخی گروه‌ها سخن گفت كه برای کوبیدن دولت دست به هر کاری می‌زنند. موضوعی كه دو روز پیش هم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری را برآن داشت تا از برخی نقدهای غیرمنصفانه، ادعا و انتشار اطلاعات نادرست در مورد دولت، انتقاد كند. در این میان اگرچه می‌توان «تشتت و ناامنی سیاسی» را موضوعی خواند كه ماهیتا به آثار سوء‌سیاسی در كشورمنجر می‌شود، اما این موضوع می‌تواند ساختار اقتصادی و امنیت آن را در بخش‌های مختلف آن هم در كشورهای درحال توسعه با مخاطره روبه‌رو سازد؛ آسیب‌هایی كه لاریجانی با اشاره به آنها، گفت كه «دعواهای سیاسی برای مردم نان و آب نمی‌شود و مشکلات کشور را حل نمی‌کند.» رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در شرایط حاضر کشور، مصاف‌های مهمی در مسائل خارجی داریم، تاكید كرد: «مشکلات کنونی اقتصاد کشور نیز بر این موضوع سایه افکنده که باید با حل این دو مشکل فضای آرامی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا مشکل اقتصاد کشور حل شود.» لاریجانی «آرامش سیاسی» را ركن اصلی توسعه كشور خواند و با یادآوری این نكته كه فضای سیاسی کشور باید به سمت بسترسازی برای تولید حرکت کند، گفت: «ما هیچ‌گاه آرامش گورستانی نمی‌خواهیم.»
مدیریت نادرست
رئیس مجلس، اما موضوعی دیگر درباره مشکلات اقتصادی کنونی كشور مطرح كرد. او این مشكلات را ناشی از مدیریت سال‌های قبل خواند و تاكید كرد كه برنامه‌ریزی‌های دولت طی سال‌های گذشته نادرست بود، ولی به شکلی در افکار عمومی عنوان می‌شد که کارهای ما راه‌حلی بزرگ برای حل مشکلات کشور است.
همزمان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز با اشاره به مدیریت سال‌های قبل، از برخی مشكلات موجود انتقاد كرد. به گزارش «ایرنا» محمدحسن ابوترابی‌فرد در نشست سراسری مسوولان و کارشناسان قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: «در اوج تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، منابع ارزی خودمان را آتش زدیم که اگر مصیبتش را بخوانم، همه شما گریه می‌کنید.» با این همه علی لاریجانی در ادامه سخنرانی خود دو دلیل عمده را برای مشکلات اقتصادی مطرح كرد. او دلیل اول را «بزرگ شدن حجم دولت» خواند و در تشریح آن گفت: «با وسیع‌شدن دامنه اختیارات دولت هرچه منابع مالی از فروش نفت و گاز به دست می‌آوردیم، باید هزینه جاری کشور می‌شد.» رئیس قوه مقننه با اشاره به اضافه شدن بخش‌های جدید به وزارتخانه‌ها در سال‌های گذشته، از آن به عنوان «مشكل تاریخی یاد كرد و گفت: سال گذشته 90 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری دولت شده است.»
رئیس مجلس دلیل دومین مشکل به وجود آمده طی سال‌های گذشته را برنامه‌ریزی نادرست اقتصادی عنوان کرد و گفت: «درآمد حاصل از فروش نفت و گاز کم نداشتیم و چیزی حدود 600 میلیارد دلار از این محل عاید کشور شد، اما هرگز آن را در تولید هزینه نکردیم.»
حاشیه‌سازی‌ها برای دولت
در شرایطی كه یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهوری، اطلاعات و نحوه تدوین مستند «من روحانی هستم» را ناصحیح خواند و اضافه كرد كه به نظر می‌رسد این جدیدترین پروژه تخریبی علیه دولت روحانی باشد؛ علی لاریجانی نیز در واكنش به ساخت این فیلم، آن را «دروغ گویی و متهم کردن افراد» خواند و گفت: «این چه کاری است که برای کسی که مسوولیت اجرایی کشور را برعهده دارد سی دی دروغ تهیه می‌کنید؟»
عضو شورایعالی امنیت ملی با اشاره به اینكه این اقدام دروغی بزرگ به تاریخ است، گفت: «برخی‌ها مشی مارکسیستی دارند و برای کوبیدن دولت به هر کاری دست می‌زنند و سی دی‌های خلاف واقع منتشر می‌کنند.» او پخش این سی دی را برای «متفرق کردن ذهن‌ها» عنوان كرد كه در آن حسن روحانی را به دست داشتن در ماجرای «مک‌فارلین» متهم کردند.
او با توصیه به کسانی که این سی دی را ساخته و منتشر کردند، گفت: حداقل در این زمینه از بزرگانی که در جریان انقلاب بودند سوال می‌کردید تا آنها به شما نیز می‌گفتند مستندی که شما تهیه کرده‌اید خلاف واقع است و به تاریخ هم دروغ می‌گویید. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع «آزادی بیان»، تهیه چنین سی دی‌هایی را درست ندانست و تاكید كرد: «قرار نیست هر کاری که دلمان خواست انجام دهیم. دود این کارها به چشم طبقات ضعیف جامعه می‌رود و حرکتی مسوولیت ساز در کشور نمی‌باشد.»
«من روحانی هستم» نام فیلمی است که سازندگانش مدعی اند زندگی حسن روحانی در پنج دهه فعالیت سیاسی او را به تصویر می‌کشد؛ فیلمی با سکانس‌های بریده‌بریده که تدوین‌کنندگانش در آن به طرح دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری ایران در برخورد با موضوعات مختلف در گذشته پرداخته‌اند. اكران این فیلم در دو دانشگاه‌ امیرکبیر و علامه‌طباطبایی تهران با مخالفت ریاست این دو دانشگاه مواجه و از پخش آن جلوگیری شد.
پیش از این نیز برخی با انتشار حرف و حدیث‌ها درباره جشن میلاد حضرت فاطمه (س) كه از سوی همسر رئیس‌جمهور در كاخ سعدآباد برگزار شد، دولت را با فشار روبه‌رو كردند. این در شرایطی است كه دیروز نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نقدهای برخی رسانه‌ها به مراسم میهمانی همسر رئیس‌جمهوری در شام میلاد حضرت زهرا(س) را وارد ندانست و گفت: «این مراسم در مجموع کار خوبی بود.» به گزارش «ایرنا» محمد رضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گفتند مد لباس در این میهمانی عرضه شده است، اضافه کرد: «این گونه نبود و پذیرایی نیز در حد معمول بوده است.» اسحاق جهانگیری نیز دو روز پیش با اشاره به برخی انتقادها به دولت گفته بود:«منتقدان یک روز مدعی جشن در کاخ و بریز و بپاش‌ها با انگیزه‌های مختلف مي‌شوند و روز دیگر پیامک‌هایی مبنی‌بر اینکه پول یارانه‌ها صرف امور دیگر می‌شود منتشر می‌کنند تا مردم را از انصراف یارانه دور کنند؛ اما ما با آغوش باز از نقد سازنده استقبال می‌کنیم، اما نقد با تخریب متفاوت است.»

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳
اين تخريبها كار كساني است كه 8 سال مديريت كشور دستشان بود و بخاطر بي عرضگي و سوء مديريت آنها مملكت به اين حال و روز افتاده است و با اين كارها مي خواهند از افشاء هزاران فساد روي داده در آن زمان ممانعت بعمل آورند. اگر آنها مديريت بلد بودند كه مملكت به اين وضع دچار نمي شد!
مهدی منتظر
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
ماکارمندان وکارگران ازفقرونداری درمنزل استجاری خودمجلس عزامیگیریم وشمابرای زنان ازپول بیت المال جش میگیردوهروزهم میگوییدپول یارانه مردم راکه حق مسلم انهااست نمی توانیم بدهیم
محمدعلی
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
به خوانندگان این مطلب توصیه میکنم حتماً کتاب " قلعه حیوانات " رو بخوانید .