بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر : ۱۲۲۵۴۳
در ۴‌ ماه گذشته سهامداران بزرگ ۳بار دور هم جمع شده‌اند و عهد بسته‌اند که از بازار حمایت کنند اما آمار مبادلات نشان می‌دهد که این سهامداران به قول و قرار‌های خود وفادار نبوده‌اند.

به گزارش همشهری، پس از آنکه وزیر اقتصاد از تزریق 5هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سهام از طریق صندوق توسعه بازار خبر داد انتظار می‌رفت مشارکت سهامداران بزرگ یا اصطلاحا سهامداران بزرگ در بازار بیشتر شود اما اطلاعات معاملات بورس تهران نشان می‌دهد که از شنبه هفته گذشته تاکنون سهامداران حقوقی بیشتر از آنکه عمل کنند تشکیل جلسه می‌دهند.

صندوق توسعه بازارسرمایه که قرار است چند تایی دیگر از آن ظرف روز‌های آینده تاسیس شود از روز شنبه ماموریت پیدا کرد برای حمایت از بازار سهام وجلوگیری از نزول شاخص‌های بورس از نزول بیش از حد قیمت سهام شرکت‌ها در بورس جلوگیری کند. صندوق توسعه بازار سرمایه به این دلیل آغاز شد که از نیمه دوم دی‌ماه 92تا ابتدای اردیبهشت‌ماه شاخص کل بورس تهران نزدیک به 17هزار واحد نزول کرده بود، این کار باعث شد یک‌بار در بهمن‌ماه سال گذشته و یکی‌2بار هم در روزهای پایانی فروردین‌ماه سهامداران حقوقی و بزرگ بورس دور هم جمع شوند و خواستار حمایت از بازار سهام شوند.

بار اول که سهامداران حقوقی جلسه تشکیل داده بودند به پیشنهاد علیرضا سلیمانی نماینده شرکت سرمایه‌گذاری غدیر قرار شد سهامداران حقوقی بزرگ از عرضه بیش از حد سهام در بورس خودداری کنند و در عین حال با حمایت از سهام موجود در بازار سهام مانع نزول بیش از حد شاخص شوند. این صحبت‌ها در جلسه‌های بعدی این شرکت‌های حقوقی هم تکرار شد. در عین حال یکی از دلایل تزریق 5هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به‌حساب صندوق توسعه بازار از حساب بانک‌ها و بیمه‌های دولتی فشار شدید همین شرکت‌ها به وزیر اقتصاد بود. اما رویه مبادلات بورس نشان می‌دهد فاصله حرف تا عمل سهامداران حقوقی بیشتر از آن است که به زبان می‌رانند.

سهامداران کوچک بازار را می‌گردانند

اطلاعات موجود از روند مبادلات بورس از ابتدای اردیبهشت تاکنون که فعالیت صندوق توسعه بازار شکل گرفته است نشان می‌دهد به‌طور میانگین بین 60تا 70درصد معاملات بورس توسط سهامداران کوچک انجام شده است در عین حال میزان سهام خریداری شده از سوی سهامداران حقیقی یا کوچک بازار با فاصله زیادی بیشتر از سهامداران حقوقی بوده است. این گذشته از آنکه نشان می‌دهد سهامداران حقوقی با کناره‌گیری از بازار منفعل عمل می‌کنند به قول سهامداران کف بازار یک معنای دیگر هم دارد، معنای آن این است که سهامداران حقوقی در حال انداختن سهام به سهامداران تازه‌وارد و کوچک هستند.

البته این اتهامی است که دست‌کم در یک دهه گذشته همواره متوجه سهامداران حقوقی و بزرگ بوده و هرگز هم اثبات نشده است اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که به غیراز روز چهارشنبه هفته گذشته که با انجام معاملات عمده شرکت ملی صنایع مس و بانک پاسارگاد درصد سهام مبادله شده از سوی سهامداران حقوقی بیشتر شد در بقیه روزها این سهامداران کوچک بوده‌اند که بیشتر مبادلات بازار سهام را انجام داده‌اند.

در این روز هم 110میلیون از سهام شرکت ملی صنایع مس و بانک پاسارگاد توسط سهامداران عمده مورد مبادله قرار گرفت در مجموع نزدیک به 97درصد از کل مبادلات آن روز بود.اگر از روز شنبه معاملات بورس تهران را مرور کنیم متوجه می‌شویم که در روز شنبه 70درصد حجم مبادلات به سهامداران حقیقی اختصاص داشته و در عین حال 75درصد از کل سهام خریداری شده در این روز هم به سهامداران کوچک اختصاص داشته است. در مقابل سهامداران بزرگ فقط 25درصد از سهام موجود را خریداری کرده بودند. این رویه در روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت هم تکرار شده است. در این روز جمعا 232میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفته است که از این میزان 73درصد توسط سهامداران کوچک خریداری شده و فقط 27درصد توسط سهامداران بزرگ خریداری شده است.معاملات روز چهارشنبه هم همانطور که گفته شد به معاملات بلوکی سهام 2شرکت ملی مس و بانک پاسارگاد اختصاص داشت.

در روز شنبه این هفته هم 61 درصد از کل معاملات روز که بالغ بر 177میلیارد تومان بود به سهامداران حقیقی یا کوچک اختصاص یافت که از این میزان 69درصد خرید‌ها مربوط به سهامداران کوچک بازار بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
تمام مديران دوره احمدي نژاد بايد عوض شوند تا اوضاع بهتر شود.