بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
کد خبر : ۱۲۲۵۵۷

سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد تدوین و نگارش سند راهبردی بازار سرمایه و سند این سازمان را برون‌سپاری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : این سازماندر جایگاه راهبری، متولی عملیاتی کردن تصمیمات و سیاست‌های بازار سرمایه است. از این رو در صدد تدوین سند راهبردی بازار سرمایه برآمده است. هدف از تدوین این سند، شناخت وضع موجود و پی‌­ریزی وضعیت مطلوب برای آینده است.

به بیان دیگر، با چنین کاری شکاف بین وضع فعلی و وضع مطلوب مشخص خواهد شد. با تبیین شکاف، می‌توان درخصوص چگونگی و راه‌کارهای رسیدن به وضع مطلوب، تصمیمات مناسبی اتخاذنمود. در نتیجۀ این امر رسالت­‌ها، چشم‌­اندازها، بیانیه ارزش­‌ها، راهبردها و اهداف و برنامه‌­های بلندمدت، میان­ مدت و کوتاه ­مدت بازار سرمایه ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار تبیین می‌شوند.

بیش از 4 سال از ابلاغ برنامه جامع بلندمدت سازمان بورس و اوراق بهادار می­گذرد. این برنامه نتیجه رویکرد ضرورت برنامه جامع استراتژیک در بازار سرمایه کشور و توجه ویژه رییس و سایر اعضای هیئت مدیره سازمان بورس به این امر بود. پیشینه مطالعاتی این برنامه نیز خود مبتنی بر سه سال کار مداوم مدیریت پژوهش و سایر مدیران آگاه و آشنای سازمان بورس به موضوعات بازار و مدیریت استراتژیک بود. باید خاطر نشان کرد در آن دوره هر یک از ارکان بازار اعم از نهاد ناظر و تشکلهای خود انتظام بر اساس پیش فرض دانستن مشترکاتی از جمله ایفای وظایف قانونی رأساً اقدام به ترسیم برنامه راهبردی خود کردند.

ضرورت تغییر و بازنگری برنامه های پیشین

همت والای فعالان بازار سرمایه برای توسعه و جذب سرمایه در این بازار آثاری را در چند سال اخیر در پی داشته است. اما در این برهه ضرورت تغییر و یا بازنگری برنامه­ها یا اضافه نمودن راهبردهای جدید حس می­شود. بر همین اساس حتی نخستین تغییر ساختار سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اجرای راهبری شرکتی در این نهاد، ایجاد کمیته برنامه­ریزی و مدیریت ریسک بود. پیش از این مدیریت پژوهش با دستور مستقیم ریاست سازمان برنامه­های سنجش سیاستهای راهبردی و کلان بازار سرمایه را به توجه به اسناد بالادستی و مرتبط با بازار سرمایه به پیش برده بود.

این تجربه در پیشنهاد و پیگیری اجرای برنامه راهبردی بازار سرمایه و سازمان بورس کارگر افتاد و ضمن تشکیل کارگروه داخلی راهبری برنامه راهبردی قرار بر این شد تا از تجربه متخصصان برنامه­ریزی راهبردی و متخصصان مالی و اقتصادی، در طراحی نظام برنامه­ریزی راهبردی بازار سرمایه استفاده شود. پیش از آن در راستای اجرای تفکر راهبردی در نخستین اقدام عملی کمیته برنامه ریزی با همکاری مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اقدام به تهیه برنامه راهبردی منطبق با سیاست­های وزیر اقتصاد کرد که این برنامه­ها با تمهیداتی در سازمان و سایر تشکلهای خود انتظام بازار سرمایه برای دوره 93-96 اجرایی خواهند شد.

عزم جدی سازمان بورس

با توجه به نیازهای برشمرده شده سازمان بورس قصد دارد تدوین و نگارش سند راهبردی بازار سرمایه ایران را برون‌سپاری کند. به این منظور مجموعه­ای جهت دریافت اطلاعات مورد نیاز از متقاضیان علاقه‌مند همکاری در تدوین این سند راهبردی تنظیم شده است. پس از جمع ‌آوری اطلاعات موردنیاز، متقاضی منتخب برای اجرای پروژه، از بین متقاضیان داوطلب، انتخاب خواهد شد.

بدین وسیله از متخصصان دانش مدیریت استراتژیک و بازار سرمایه جهت شرکت در این پروژه دعوت به عمل می­آید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایتhttp://www.seo.ir/مراجعه کنند.

برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی در سازمان‌ها، به شرط شناخت مسائل بنیادی و ریشه‌ای، ضروری و باعث ایجاد جهش راهبردی در فعالیت‌های جاری و آتی آنان است. مدیریت راهبردی در سازمان‌های عمومی، دولتی و غیرانتفاعیاز مدیریت دولتی نوین نشأت گرفته است که تلاش دارد منطق و اصول راهبردی موفق در بخش خصوصی را در بخش‌های دیگر نیز محقق کند و طبعاً متناسب با شرایط بومی،‌آن را بومی‌سازی کند.

زمانی که از برنامه‌ریزی راهبردی در بازار سرمایه و سازمان‌های عمومی‌غیردولتی سخن به میان می‌آید، لازم است جایگاه بازار سرمایه در چرخه تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی نظام جمهوری اسلامی‌ایران تبیین شود. بازار سرمایه تصمیم‌گیری را مقوله‌ای سیاستی لحاظ می‌کند چون با سطوح بالاتر مدیریت سیاسی و سیاست‌های کلان در ارتباط دو طرفه و تنگاتنگ قرار دارد. سازمان بورس و اوراق بهادار در جایگاه راهبردی، متولی عملیاتی کردن تصمیمات و سیاست‌های بازار سرمایه است.

هدف از تدوین سند راهبردی بازار سرمایه، شناخت وضع موجود و پی­ ریزی وضعیت مطلوب برای آینده است. به بیان دیگر، با چنین کاری شکاف بین وضع فعلی و وضع مطلوب مشخص خواهد شد. با تبیین شکاف، می‌توان درخصوص چگونگی و راهکارهای رسیدن به وضع مطلوب، تصمیمات مناسبی اتخاذ کرد. در نتیجه این امر رسالت­ ها، چشم­ اندازها، بیانیه ارزشها، راهبردها و اهداف و برنامه های بلندمدت، میان­ مدت و کوتاه­ مدت بازار سرمایه ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار تبیین می‌شوند.

سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد تدوین و نگارش سند راهبردی بازار سرمایه و سند سازمان بورس و اوراق بهادار را برون‌سپاری نماید. لذا، این مجموعه به منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز از متقاضیان علاقه‌مند همکاری در تدوین سند راهبردی تنظیم شده است. پس از جمع­ آوری اطلاعات موردنیاز، متقاضی موردنظر به عنوان پیمانکار طرح، از بین متقاضیان داوطلب، انتخاب خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر