بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر : ۱۲۲۵۸۶

قیمت دلار در کمتر از یک ماه بعد از نوروز، بیش از سیصد تومان افزایش یافت و بازارهای دیگر را نیز با افزایش قیمت مواجه کرد. رئیس سابق بانک مرکزی، در این میان به نقش پتروشیمی‌ها اشاره می‌کند. این در حالی است که پتروشیمی‌ها در ماه‌ها و سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند فروش ارز ناشی از صادرات، قیمت مواد اولیه و تامین آن با دولت مشکلاتی داشته‌اند.

به گزارش «تابناک»، طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی علت گرانی دلار طی روزهای اخیر را توقف ارز پتروشیمی‌ها و عدم ورود آنها به بازار می‌داند. سخنان رئیس سابق بانک مرکزی در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر به نقل از یک مقام مسئول اعلام شده بود که تب بازار ارز با ورود دلارهای پتروشیمی ها می‌خوابد.

در حالی از احتمال اصلاح وضعیت بازار ارز در روزهای آتی سخن گفته می‌شود که بخشی از پتروشیمی‌ها مدعی هستند طی هفته‌های اخیر به‌ علت مسایلی كه در مسیر صادرات محصولات پتروشیمی به وجود آمده بود عملا صادرات با وقفه مواجه شده بود و پیرو آن تزریق ارز حاصل از صادرات هم به بازار متوقف بود.

محل فروش ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در اوج التهابات ارزی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به موضوع پرچالشی تبدیل شده بود. ابهام در باره این که آیا این ارز به اتاق مبادلات ارزی می‌آید یا این که پتروشیمی‌ها ارز خود را در بازار آزاد می‌فروشتند همواره محل اختلاف بود.

در ماه‌های اخیر و پس از برداشته شدن تحریم‌های صنعت پتروشیمی، بار دیگر نقش پررنگ پتروشیمی‌ها در وضعیت قیمت ارز برجسته شده است. پتروشیمی‌ها که در جریان بررسی قانون بودجه، با تعیین قیمت خوراک خود خبرساز شده بودند، در ادامه با عدم تامین خوراک برای برخی از پتروشیمی‌ها بار دیگر خبرساز شدند.

عادل نژاد سليم، مديرعامل هلدينگ پتروشيمي خليج فارس، در روزهای اخیر در مورد دستور دولت مبني بر ورود ارز صادراتي شان به بازار ارز گفته است: طبق تعهدات مان از محل ارز صادراتي اقساط فاينانس هاي قبلي و تجهيزات مورد نياز شركت هاي پتروشيمي خريداري مي شود و ما بقي ارز نيز به بهاي پول خوراك به وزارت نفت داده مي شود به اين جهت هيچ ارز مازادي نداريم كه بخواهيم در بازار آزاد بفروشيم، گو اينكه مشكلي براي فروش نداريم.

این در حالی است که، در روزهای اخیر، اخبار تائید نشده‌ای حاکی از آن است که خرید و فروش ارز ناشی فروش محصولات شركت های پتروشیمی در بازار دوبی در دامن زدن به التهابات ارزی در داخل ایران موثر بوده است و عامل اصلی افزایش نرخ ارز در ایران این مساله بوده است . مساله ای که در روز های آینده برخی از مقامات لازم است در این باره پاسخگو  باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
هر صنعتی که خواست در این مملکت پیشرفت کنه یه جورایی مانعش میشن.این خود شمایی که از پشت پرده چوب لای چرخ میذاری.