هنرنمایی ناظر در دو نماد معاملاتی
این اتفاق در حالی است که طی روزهای گذشته برای بازگشایی نماد معاملاتی "خاور" بیش از یک ساعت زمان برای انجام رقابت در نظر گرفته شد و در نهایت در دقایق پایانی و رأس ساعت 12:25 عملیات مچینگ قیمت توسط ناظر بازار صورت گرفت. نمونه دیگر در این زمینه بازگشایی نماد معاملاتی "کاذر" در شهریور ماه سال 92 بود که عملیات مچینگ دو روز به طول انجامید.
بنابراین سوالی که اینجا مطرح بوده این است که هدف ناظر بازار از اعمال سلیقه ای قوانین چیست؟ با چه استدلال و دلیلی برای مچینگ قیمت "حسینا" 30 ثانیه زمان در نظر گرفته و در مابقی موارد زمان های بیشتر و متفاوت؟
داستان تمدید حق تقدم "پترول"
یکی دیگر از هنرنمایی های ناظر بازار در تمدید مهلت استفاده از حق تقدم "پترول" بود. به گونه ای که در ساعت 11 صبح تاریخ 93.2.3 پیغام ناظر با اعلام خبر پایان مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام در نماد "پترول" به اطلاع سهامداران رسید و 57 دقیقه بعد در کمال ناباوری مهلت استفاده از حق تقدم تمدید و متعاقب آن بیش از 9 میلیون حق تقدم این شرکت عرضه گشت. حال خریداران اصلی چه کسانی بودند؟
افرادی که از قبل در خصوص تمدید مهلت این معامله با خبر بودند. این در حالی است که قیمت سهم در روز مذکور بعد از افت 50 درصدی در نازل ترین قمیت ها و با میانگین 78 تومان مورد معامله قرار گرفت.
هرچند که معاملات مذکور ابطال شد اما این امر چیزی از ضعف عملکردی ناظر بازار کم نمی کند.
گزارش ارایه شده تنها اشاره کوچکی بود بر لزوم عملکرد دقیق ناظران سازمان بورس و حفظ حراست از حقوق فعالان بازار سرمایه.
تهیه کننده: محسن خورمهر
کار ناظر درست بود البته به نظر من
تاریخ زمان وضعیت جدید
1393/2/6 10:13:55 مجاز
1393/2/6 10:13:35 مجاز-محفوظ
1393/2/6 10:13:31 مجاز-متوقف
1393/1/31 08:57:17 ممنوع-متوقف
من هم از سهام داران حسینا بودم و از این اقدام ناظر بازار واقعا شگفت زده شدم!
با این اعمال مدیریت های سلیقه ای بیش از 4 ماه بازار رو دچار فرسایش کردند و باز هم دست بردار نیستند.
دوستان حتما خاطر شریفشون هست که سقوط بازار از زمانی شروع شد که حضرات بر اساس سلیقه و بدون هیچ توجیه منطقی 14 نماد رو به بازار پایه بردند و شد آنچه نباید می شد.....
این ناظر باید عوض شود
آیا جایی هست که ما به خاطر ضررامون بتونیم از ناظر بازار هم شکایت کنیم؟