بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
یکی از خوانندگان بورس نیوز بررسی کرد:

هنرنمایی ناظر در دو نماد معاملاتی

در پی بازگشایی نماد معاملاتی "حسینا" و همچنین حق تقدم "پترول" طی روزهای گذشته بار دیگر شاهد اقدامات عجیب ناظر بازار بودیم.
کد خبر : ۱۲۲۶۵۵
در پی بازگشایی نماد معاملاتی "حسینا" و همچنین حق تقدم "پترول" طی روزهای گذشته بار دیگر شاهد اقدامات عجیب ناظر بازار بودیم. به گونه ای که در بازگشایی نماد معاملاتی "حسینا" ناظر محترم در کمال ناباوری بدون در نظر گرفتن زمانی برای رقابت در قیمت 3500 تومان عملیات مچینگ را ظرف مدت 30 ثانیه انجام داد و در نهایت نیز قیمت سهم تا 5000 تومان رشد کرد.

این اتفاق در حالی است که طی روزهای گذشته برای بازگشایی نماد معاملاتی "خاور" بیش از یک ساعت زمان برای انجام رقابت در نظر گرفته شد و در نهایت در دقایق پایانی و رأس ساعت 12:25 عملیات مچینگ قیمت توسط ناظر بازار صورت گرفت. نمونه دیگر در این زمینه بازگشایی نماد معاملاتی "کاذر" در شهریور ماه سال 92 بود که عملیات مچینگ دو روز به طول انجامید.

بنابراین سوالی که اینجا مطرح بوده این است که هدف ناظر بازار از اعمال سلیقه ای قوانین چیست؟ با چه استدلال و دلیلی برای مچینگ قیمت "حسینا" 30 ثانیه زمان در نظر گرفته و در مابقی موارد زمان های بیشتر و متفاوت؟

داستان تمدید حق تقدم "پترول"

یکی دیگر از هنرنمایی های ناظر بازار در تمدید مهلت استفاده از حق تقدم "پترول" بود. به گونه ای که در ساعت 11 صبح تاریخ 93.2.3 پیغام ناظر با اعلام خبر پایان مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام در نماد "پترول" به اطلاع سهامداران رسید و 57 دقیقه بعد در کمال ناباوری مهلت استفاده از حق تقدم تمدید و متعاقب آن بیش از 9 میلیون حق تقدم این شرکت عرضه گشت. حال خریداران اصلی چه کسانی بودند؟

افرادی که از قبل در خصوص تمدید مهلت این معامله با خبر بودند. این در حالی است که قیمت سهم در روز مذکور بعد از افت 50 درصدی در نازل ترین قمیت ها و با میانگین 78 تومان مورد معامله قرار گرفت.

هرچند که معاملات مذکور ابطال شد اما این امر چیزی از ضعف عملکردی ناظر بازار کم نمی کند.

گزارش ارایه شده تنها اشاره کوچکی بود بر لزوم عملکرد دقیق ناظران سازمان بورس و حفظ حراست از حقوق فعالان بازار سرمایه.

تهیه کننده: محسن خورمهر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
زهرا
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
به نظر من اگز زمان بیشتری را به حسینا اختصاص میدادند حسینا یک شتران دیگر میشود و قیمت بالای 10 هزارتومان باز میشود
کار ناظر درست بود البته به نظر من
فرهاد20
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
هر بار که یه نماد با تعدیل مثبت میاد باز میشه برای اینکه شاخص زیاد بالا نره بصورت کاملا مشهود حجقوقیهای نمادهای دیگه که تا حالا غایب بودن وارد صحنه میشن و میزنن تو سر سهامشون تا شاخص کل را بصورت فرمایشی مهندسی کنن! آخه خودتون بگین به این میگن بورس آزاد و قابل اطمینان؟! ناظر بازار خودش دنبال بهره برداری باز بورس برای نور چشمیها و دولته.
عی
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
منظور این مقا له بالا و پایین شدن سهم نیست بلکه رعایت مقررات بطور یکسان برای همه است. اگر قرار باشد صد تا شتران دیگر پیذا شود، بهتر از آن است که در اعمال مقررات کوتاهی گردد. این کار روزنه که نه، بلکه دروازه های سوء استفاده را برای دست اندرکاران و اطرافیانشان می تواند بگشاید.
محمد
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
نمونه ی دیگر از هنرنمایی : تاپیکو در بازگشایی اخیر
محمد
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
اینم مستندات بازگشایی تاپیکو
تاریخ زمان وضعیت جدید
1393/2/6 10:13:55 مجاز
1393/2/6 10:13:35 مجاز-محفوظ
1393/2/6 10:13:31 مجاز-متوقف
1393/1/31 08:57:17 ممنوع-متوقف
امین
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
با سلام
من هم از سهام داران حسینا بودم و از این اقدام ناظر بازار واقعا شگفت زده شدم!
با این اعمال مدیریت های سلیقه ای بیش از 4 ماه بازار رو دچار فرسایش کردند و باز هم دست بردار نیستند.
دوستان حتما خاطر شریفشون هست که سقوط بازار از زمانی شروع شد که حضرات بر اساس سلیقه و بدون هیچ توجیه منطقی 14 نماد رو به بازار پایه بردند و شد آنچه نباید می شد.....
مهدی
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
ناظر کاملا دلبخواهی و سفارشی مچینگها را برگزارمیکند
این ناظر باید عوض شود
علي نوري
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
وقتي ميگيم كادر مديريت بايد تعويض شه برا همين كاراس ديگه
سید
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
شاید هم ناظر در اجرای سلیقه ای قوانین منافعی عایدش میشود؟؟!!
ناشناس
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۸
وقتی قانون محدودیت نوسان یا بدون محدودیت برای سهم در نظر میگیرد .پس باید ناظر به این امر واقف باشد که عرضه و تقاضا وضعیت سهم را معلوم میکند تا در یک نقطه به تعادل برسد بعد ناظر وظیفه اش را انجام دهد ....خانه از پایبست ویران است
بی سهام
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
ما با ناظر تماس گرفتیم گفت به شما ربطی نداره :))))))))))))))
بی نام
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
سهمی که قبل از بازگشایی به صورت وکالتی تا 7000 تومن هم معامله میشد و طبق گفته شرکت قرار بود بین 8تا 12 هزار تومن باز بشه بعد از 4 ماه خواب سرمایه مردم تو این بازار آقایون دلبخواهی آتیش زدن به مال سهامدار خرد بیچاره که تو این بازار همه دلخوشیش همین یه دونه سهم بود
خداوردی
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
همین اتفاق هم برای نماد وصندوقح افتاد و اول اعلام کردن بسته میشه،بعد اعلام شد تمدید شده و تا 6 اردیبهشت بسته نمیشه،بــــــــعد وسط بازار در تاریخ 11 فروردینبسته شد.
آیا جایی هست که ما به خاطر ضررامون بتونیم از ناظر بازار هم شکایت کنیم؟