بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
کد خبر : ۱۲۲۸۰۱
آخرین روز معاملاتی فولاد در هفته جاری برای معامله‌گران و فعالان بازار همانند روزهای گذشته با قیمت‌های نزولی به پایان رسید. در این روز علاوه بر اینکه قیمت مقاطع طولی اعم از تیرآهن، میلگرد، ناودانی، لوله و پروفیل و ... تا کف 5/1 درصد در بازار آزاد ریخت، مقاطع تختی همچون انواع ورق فولاد مبارکه هم در دامنه 15 تا 40 تومان کاهش قیمت یافت.
در شرایط فعلی که موجودی انواع محصولات فولادی به صورت فیزیکی در انبارها به ميزان خوبي است، تنها عامل کاهنده قیمت‌ها از سوی فعالان بازار ضعف شدید تقاضای فیزیکی و سفته‌بازی آهن و فولاد نسبت به هفته‌های گذشته عنوان می‌شود. از سوی دیگر همین عامل کلیدی نیز در روزهای اخیر موجب شده سکان تعیین قیمت‌ها را در بازار فولاد، خریداران به دست بگیرند نه فروشندگان، به طوری که بنا به خواست آنها محصولات فولادی حتی کیلویی 10 تا 50 تومان زیر قیمت هم فروخته می‌شود. اين سخن به اين مفهوم است كه در حال حاضر، قدرت چانه‌زنی خریداران در تعیین قیمت‌ها خیلی بیشتر از عرضه‌کننده‌ها و آهن‌فروشان شده است. 
كاهش رقابت خريداران براي ميلگرد خصوصي‌ها 
روز گذشته در بورس کالا نیز بی‌رونقی معاملات رینگ فولاد نسبت به چهارشنبه هفته گذشته کاملا مشهود بود؛ چراکه به غیر از شمش ذوب‌آهن اصفهان ‌که در این روز با اقبال خوب خریداران روبه رو شد و افزایش نرخ یافت، باقی محصولات فولادی عرضه شده یا بی خریدار ماند یا در نهایت تنها در حجمی که عرضه شده بود، ثبت سفارش خرید داشت. 
بر اساس این گزارش چهارشنبه ذوب‌آهن اصفهان سلف شمش بلوم 5SP، 150×150 را با موعد تحویل پایان اردیبهشت ماه با همان قیمت معامله پیشین این محصول ارائه کرد که در مقابل 18 هزار تن حجم عرضه، بالغ بر 37 هزار تن تقاضا شکل گرفت، در نتیجه بهای پایانی با 8/3 درصد رشد به 1609 تومان افزایش یافت. 
 به گفته یکی از کارگزاران، اغلب شرکت‌های خریدار این محصول فولادسازان نزدیک به اصفهان بودند که به علت نزدیکی به کارخانه ذوب‌آهن متحمل هزینه کمتری برای حمل این محصول به واحدهای تولیدی می‌شدند، از این‌رو در شرایطی که نرخ شمش‌های وارداتی نیز بدون احتساب کرایه حمل بار به طور متوسط حدود 1860 تومان تمام می‌شود، خرید این محصول از بورس کالا با قیمت تمام شده‌ای در نهایت 1800 تومان (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، کارمزد و کرایه بار)، معامله ارزنده‌ای به شمار می‌رفت. 
از سوی دیگر در این روز فولاد آذربایجان هم در دو معامله نقد و سلف سبد میلگرد A3 در سایزهای 14 تا 25 را به ترتیب در قیمت‌های 1780 و 1760 تومان در حجم 1100 تن روی تابلو معاملات آورد که عرضه اولی به رغم 220 تن تقاضا اما به دلیل عدم توافق بر سر نرخ پایه، به فروش نرفت و عرضه دومی در دو زمان عادی معاملات و مچینگ به میزان 1100 تن خریداری شد. 
شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر نیز در معامله‌های سلف و نقد، 5500 و 1100 تن سبد میلگرد مخلوط را به ترتیب با قیمت‌های 1690 و 1790 تومان فروخت. 
چهارشنبه مجتمع فولاد آریا ذوب هم نقدی سبد ميلگرد A3 سایزهای 14 تا 22 را با قیمت 1780 تومان در حجم 1100 تن مورد معامله قرار داد. در نهایت سید میلگردهای عرضه شده از سوی شرکت‌های نورد ایوان غرب و صبا فولاد زاگرس نیز در این روز بی خریدار باقی ماندند. 
به گفته کارگزار حاضر در مبادلات روز گذشته رینگ فولاد، چشم‌انداز قیمت‌ها و معاملات آهن‌آلات در هفته آینده نیز مانند این هفته خواهد بود؛ چراکه سمت تقاضا کماکان فاقد هرگونه تحرکات مثبت است.
منبع:دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری :
ارسال نظر