{mosimage}شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی بازدهی میانگین سالانه 25 درصد برای سهامداران محترم را به عنوان استراتژی برنامه استراتژیک پنج ساله خود برای دوره 90-86 تعیین نموده است.

"> تنوع و توسعه سرمایه گذاری ها در دستور كار توسعه ملي

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۶

{mosimage}شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی بازدهی میانگین سالانه 25 درصد برای سهامداران محترم را به عنوان استراتژی برنامه استراتژیک پنج ساله خود برای دوره 90-86 تعیین نموده است.

کد خبر : ۱۲۲۸۸

تنوع و توسعه سرمایه گذاری ها در دستور كار توسعه ملي

عملکرد منتهی به سال مالی 30/9/1386 مورد گزارش سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در بورس اوراق بهادرا تهران گویای این مطلب است که اگر چه پرتفوی سهام این شرکت در زمان حداکثری شاخص کل تشکیل گردید و در این مدت ارزش سهام برخی شرکتهای بورسی که بعضاً در سبد سهام شرکت نیز قرار دارند حتی تا چندین درصد تقلیل یافته اما خوشبختانه در صورت در نظر داشتن ارزش و بازده نقدی سهام نزول قیمت سهام توسعه ملی حتی کمتر از 30 درصد بوده است.

امید قائمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در برگزاری این جلسه با قرائت فعالیت هیأت مدیره شرکت اظهار داشت: در سال مال مورد گزارش با تغییر مدیریت اجرایی شرکت و با عنایت به تغییرات عمده صورت پذیرفته در فضای اقتصادی و حتی سیاسی کشور لزوم بازنگری در سیاستهای کلان شرکت احساس شد و اقدام به تهیه گزارش استراتژیک به منظور تعیین سمت گیری تصمیمات کلان مدیریت در دستیابی به اهداف سهامداران محترم مبنی بر افزایش سودآوری شرکت گردید. از جمله مهمترین موارد مندرج در گزارش استراتژیک تبدیل بالغ بر 20 درصد از کل سرمایه شرکت ( با در نظر داشتن مقررات سازمان بورس) به انواع دیگر سرمایه گذاری خصوصاً در بخش ساختمان می باشد.

با تصویب استراتژی کلان شرکت مشخص گردید که تغییر در وضعیت پرتفوی سهام و سرمایه گذاری در سایر بخشهای اقتصادی با توجه به محدودیت های موجود از جمله محدودیت های مرتبط با پرتفوی در اختیار که به دلایل متعدد امکان فروش و جابجایی بخش عمده ای از آن در شرایط حاضر وجود ندارد و رسیدن به سودآوری مطمئن و قابل قبول نیازمند گذشت حداقل 3 سال زمان خواهد بود.

طی سال مالی گزارش در جهت نیل به اهداف پیش بینی شده اقدامات مهمی صورت پذیرفت که از جمله اهم آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1.فروش ساختمان دفتر مرکزی سابق و خرید و تجهیز ساختمان مناسب تر به منظور فراهم نمودن فضای بهتر جهت همکاران و همچنین امکان تجهیز نیروی انسانی کارآمد و متخصص مورد لزوم در جهت دستیابی به اهداف شرکت.

2.انعقاد قرارداد کنسرسیوم ساختمانی با مشارکت شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران (34 درصد) شرکت بین الملل ساختمان و صنعت ملی و شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی ( هر کدام 33 درصد) بمنظور فراهم شدن امکان سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی و استفاده از تخصص شرکت بین الملل ساختمان و صنعت ملی در این زمینه

3.سرمایه گذاری در پروژه ساختمانی موسوم به پروژه حقانی مشتمل507/1 متر مربع بنای مقید مسکونی واقع در خیابان حقانی در قالب کنسرسیوم فوق الذکر

4.اخذ وام ارزی از ملی بانک P.L.C لندن به مبلغ 25 میلیون یورو با دوره بازپرداخت 3 ساله بمنظور فراهم نمودن امکان سرمایه گذاری مناسب، به نحویکه در پایان 3 سال، هدف برنامه مبنی بر سرمایه گذاری حدود 20 درصد از پرتفوی موجود در بخش ساختمانی محقق گردد.

5.انعقاد قرارداد مبایعه نامه پروژ ه موسوم به پروژه برزیل به ارزش حدود 400 میلیارد ریال شامل زمینی به مساحت 000/3 متر مربع دارای مجوز تراکم حدود 16 هزار متر مربع زیربنای مفید اداری واقع در خیابان برزیل غربی که با عنایت به احتساب مبلغ 26 میلیون ریال قیمت هر متر مربع بنای مفید مجوز اداری پروژه مذکور پیش بینی می شود که با اعمال هزینه های بهره و حتی هزینه احتمالی تسعیر ارز بازدهی قابل توجهی را نصیب شرکت نماید.

شایان ذکر است که 20 درصد پروژه فوق الذکر و همچنین مدیریت اجرایی آن به شرکت بین الملل ساختمان و صنعت ملی واگذار گردیده است.

6.در زمینه بورس و بازار سرمایه نیز طی سال مالی مورد گزارش تلاش گردید سهم شرکت هایی که دارای نسبت قیمت بر درآمد (P/E) بیش از حد متوسط بازار هستند و همچنین سهام شرکتهایی که رشد قیمت برای آنها متصور نیست در پرتفوی شرکت کاهش یابند. لیکن به دلیل شرایط حاکم بر بازار در مجموع درآمد حاصل از فروش سهام که در بودجه اولیه پیش بینی شده بود حاصل نگردید و به دلیل واقعی نمودن کاهش ارزش برخی شرکتها موجود در پرتفوی سهام متاسفانه عملکرد شرکت در این بخش منجر به زیان گردید.

از جانب دیگر همانگونه که در صورتهای مالی سال مورد گزارش مشاهده می گردد ذخیره کاهش ارزش پرتفوی سهام شرکت از مبلغ 292 میلیارد ریال در 30/9/1385 به بیش از 750 میلیارد در 30/9/1386 افزایش داشته به نحوی که منجر به شناسایی مبلغ 4/465 میلیارد ریال هزینه کاهش ارزش سرمایه گذاریها در سود و زیان سال مالی مورد گزارش گردید و نهایتاً موجب زیانده شدن عملکرد شرکت در سال مالی مذکور شد. لیکن در نظر گرفتن ذخیره کاهش ارزش بطور کامل در حسابهای شرکت از جانب دیگر نوید بهتر شدن امکان سودآوری در سالهای آتی و بهبود وضعیت شرکت را می دهد.

از دیگر اقدامات مفید انجام شده طی سال مالی منتهی به 30/9/1386 پشتیبانی سهامدار عمده ( شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران ) از قیمت سهام شرکت بصورت بازگردانی از طریق شرکت شرکت کارگزاری بانک ملی بود که علاوه بر ایجاد ثبات قابل قبول در قیمت عواملی نیز تعداد دفعات معامله سهام و میزان نقدشوندگی آن تا حد قابل قبولی افزایش داد.

مضافاً در خصوص پرداخت سود تقسیم شده در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ 25/10/1385 نیز همان گونه که مستحضر می باشید حدود سه ماه پس از تاریخ مجمع فوق العاده پرداخت سود به سهامداران جزء آغاز گردید و از پایان مهلت قانونی سود کلیه سهامداران محترمی که شماره حساب اعلام نموده و با امور سهام شرکت تماس داشته اند پرداخت شد.

البته جا دارد که از سعه ء صدور دو سهامدار عمده محترم ( سرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران و مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ) بدلیل عدم دریافت بخش عمده ای از مطالبات ایشان در مهلت قانونی تشکر شود.

تاریخچه

شركت گروه صنايع ثروت آفرين در تاريخ 15/06/1382 به صورت شركت سهامي عام تأسيس گرديده و طي شماره 208669 در اداره ثبت شركتها و مالكيّت صنعتي تهران به ثبت رسيده است. برابر مصوبات مجامع عمومي فوق العاده صاحبان سهام كه در تاريخ هاي 20/8/1382و 27/3/1383تشكيل گرديده نام شركت ابتدا به شركت گسترش صنايع بهمن و سپس به شركت سرمايه گذاري توسعه ملی ( سهامی عام) تغيير يافته است

سهام شركت سرمايه‌گذاري توسعه ملي در تاریخ 12/11/1383 سازمان بورس اوراق بهادار پذیرش و معاملات سهام آن از آن تاریخ 29/1/1384 آغاز گردید.

فعالیت اصلی شرکت

موضوع فعالیت شرکت به طور خلاصه عبارت است از : خرید، فروش و پذیره نویسی سهام شرکت های تولیدی و خدماتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و خار ج از بورس، سرمایه گذاری و مشارکت در طرحها و پروژه ها، بازسازی، نوسازی و آماده سازی انواع شرکت های داخلی وخارجی جهت ورود به بورس اوراق بهادار ، استفاده از تسهلات مالی و اعتباری بانک ها، شرکت های بیمه و موسسات مالی واعتباری و خارجی و خارجی و همچنین ارایه خدمات مشاوره ای در زمینه تولید و سرمایه گذاری های جدید.

سرمایه گذاری در سهام شرکت های غیر بورسی

سرمایه گذاری در سهام شرکت ها و موسسات غیر بورسی در تاریخ ترازنامه شامل اقلام ذیل بوده است:

ردیف

نام شرکت سرمایه پذیر

درصد مالکیت

عطف

بهای تمام شده

30/9/1385

30/9/1386

1

کارآفرینان سبز خلیج فارس

100

A

-

000/1

2

بین الملل توسعه تجارت ملی

19

B

-

500/9

3

سبز فلز پارس

10

C

-

500

4

پتروشیمیران

50/7

D

317/65

-

5

تامین سرمایه امین

4

E

-

000/40

6

بورس اوراق بهادار ایران

50/2

-

750/3

750/3

7

بورس کالای ایران

07

-

-

700

8

سایر شرکتهای غیر بورسی

=

-

246

256

جمع

313/69

706/55


A شرکت کارآفرینان سبز فارس (سهامی خاص) در تاریخ 02/12/1385 با سرمایه ای به مبلغ 000/1 میلیون ریال بمنظور استفاده بهینه از فرصت های کوتاه مدت در بازار سرمایه تاسیس گردید و عملکرد شرکت مذکور در دوره مالی شش ماه و 27 روز منتهی به 31/6/1386 به مبلغ 55 میلیون ریال سود منتج گردیده.

B شرکت بین الملل توسعه تجارت ملی، با سرمایه ای بالغ بر 50 میلیونه ریال به منظور فعالیت در زمینه تجارت و بازرگانی و واردات کالا با مشارکت گروه شرکتهای سرمایه گذاری بانک ملی در تاریخ 2/3/1386 تاسیس گردیده است.

C شرکت سبز فلز پارس با سرمایه اولیه به مبلغ 5 میلیارد ریال در تاریخ 20/8/1386 با هدف احداث کارخانه بازیافت سرب از باطریهای مستعمل با مشارکت گروه شرکتهای سرمایه گذاری بانک ملی، صندوق بازنشستگی کشوری و یک سرمایه گذار خارجی به نام یونیک متال تکنولوژی تاسیس شده و در حال حاضر در مرحله جانمائی طرح و خرید زمین مناسب می باشد.

D طی سال مالی مورد گزارش پس ار دریافت نظریه کارشناس دادگستری تعداد 000/750 سهم شرکت پتروشیمیران با نرخ هر سهم 000/195 ریال به شرکت پتروشیمیران اراک فروخته شده و درآمد حاصله به مبلغ 000/81 میلیون ریال در سرفصل درآمد فروش سرمایه گذاریها منعکس گردیده است.

E شرکت تامین سرمایه امین در تاریخ 29/7/1386 با موضوع پذیره نویسی و تعهد خریداوراق بهادار در عرضه های ثانویه از طریق تشکیل سندیکا یا سایر نهادهای مشابه و انجام دیگر خدمات مرتبط با مشارکت شرکتهای مدیریت سرمایه گذاری امید، سرمایه گذاری تدبیر، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و صندوق بازنشستگی کشوری هر کدام حدود 3/14 درصد و بانک ملت و سرمایه گذاری بانک ملی حدود 10 درصد و سرمایه گذاری توسعه ملی و همچنین شرکت بهسازی مشارکت های ملت هر کدام حدود 4 درصد تاسیس شده و موضوع فعالت شرکت مزبور در واقع مشابه بانکهای سرمایه گذاری(Investment Bank ) فعال در بازار سرمایه سایر کشور ها می باشد.

سایر سرمایه گذاریها

سایر سرمایه گذاری های از مواردذیل تشکیل گردیده است:


عنوان

عطف

مبلغ- میلیون ریال

پروژه اداری- خیابان برزیل غربی

A

674/88

پروژه چناران- سرمایه گذاری مسکن

B

151/44

پروژه خیابان حقانی

C

957/11

اوراق بهادار

D

449/79

جمع

-

231/224

A بهای تمام شده پروژه برزیل مربوط به یک فقره مبایعه نامه منعقد خرید یک قطعه زمین به مساحت 000/3 متر مربع واقع در خیابان برزیل غربی است، که دارای مجوز احداث حدود 16 هزار متر مربع بنای مفید اداری می باشد. قرارداد فوق به مبلغ 400 میلیون ریال بامشارکت شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی به میزان 80 درصد و شرکت بین الملل ساختمان و صنعت ملی به میزان 20 درصد منعقد شده و مبلغ 674/88 میلیون ریال بهای تمام شده تا 30/9/1386 شامل مبلغ 80 میلیارد ریال پیش پرداخت سهم این شرکت و 674/8 میلیون ریال سایر هزینه های انجام شده نظیر هزینه های کارشناسی و هزینه های ثابت وام ارزی می باشد.

B از محل مطالبات سودسهام از شرکت سرمایه گذاری مسکن 4 فقره قرارداد خرید واحد مسکونی در پروژه موسوم به چناران منعقد گردیده که شامل خرید 3 واحد مسکونی 3 خوابه هر یک به مساحت 72/319 متر مربع و یک واحد مسکونی 4 خوابه به مساحت 35/272 مترمربع به ارزش 151/44 میلیون ریال می باشد.

توضیحاً در قرارداد های منعقد زمان تحویل آپارتمان حوالی تابستان سال 1387 پیش بینی شده است.
C پروژه حقانی عبارت است از 5/1507 مترمربع بنای مفید مسکونی در دست احداث با 32 باب پارکینگ اختصاصی واقع شده در اتوبان شهید حقانی خیابان دیدار که در قالب قرارداد کنسرسیوم 34 درصد از پروژه مذکور متعلق به سرمایه گذاری بانک ملی ایران و 33 درصد شرکت بین الملل ساختمان و صنعت و ملی و 33 درصد متعلق به این شرکت می باشد. شرکت بین الملل ساختمان و صنعتی ملی نیز بر اساس توافق نامه سه جانبه به عنوان مجری طرح انتخاب گردیده و پیش بینی می شود طرح مذکور تا مدت 34 ماه از تاریخ 21/3/1386 به بهره برداری برسد.

بررسی وضعیت سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی

در بین 15 شرکت سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اورق بهادار از نظر ارزش بازار، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در تاریخ ترازنامه در رتبه 4 قرار داشته است. همانگونه که جدول ذیل نشان می دهد ارزش بازار سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی از ابتدا تا پایان سال مالی مورد گزارش 10 درصد افزایش ارزش داشته است. این در صورتی است که میانگین کاهش ارزش 14 شرکت دیگر مورد بررسی طی همین دوره 36 درصد ( دامنه تغییرات مثبت 12 درصد الی منفی 54 درصد) بوده و 11 شرکت از 14 شرکت مورد بررسی با کاهش بیش از 31 درصد مواجه بوده اند و تنها ارزش بازار 4 شرکت افزایش داشته است.

شایان ذکر است که به منظور پشتیبانی از سهام شرکت و فراهم نمودن امکان نقدشوندگی سهام متعلق به سهامداران جزء شرکت سرمایه گذاری بانک ملی در طول سال مالی منتهی به 30/9/1386 از طریق بازارگردانی اقدام به خرید سهام این شرکت نموده است.

برنامه های آتی هیات مدیره

استراتژی شرکت

با توجه اینکه اصلی ترین بحث یک برنامه استراتژیک ، تعیین هدف استراتژی و رسیدن به آن می باشد، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در راستای نیل به هدف غایی تاسیس شرکت- که همانا افزایش ثروت سهامداران محترم است- ایجاد بازدهی میانگین سالانه 25 درصد برای سهامداران محترم را به عنوان استراتژی برنامه استراتژیک پنج ساله خود برای دوره 90-86 تعیین نموده است که در ادامه به بررسی راهکارهای مناسب جهت رسیدن به آن پرداخته شده است.

راهکارهای پیش رو

با شناخت وضعیت موجود و با در نظر گرفتن پیش بینی ها در رابطه با فضای آینده کسب و کار ، انجام اقدامات زیر می تواند به عنوان راهکاری جهت رسیدن اهداف بلندمدت شرکت مطرح شود. بدیهی است تجهیز شرکت از نظر فضا، محیط کار، سخت افزار، نرم افزارها و تدوین مقررات دستورالعمل های لازم جهت گردش عملیات جاری شرکت، در کنار تهیه نمودار سازمانی متناسب با اهداف مورد نظر و تامین نیروی انسانی متخصص در جهت نیل به استرتژی تعیین شده ضروری می باشد.

1.بهینه سازی سبد سهام موجود

2.خروج بخشی از بورس و ورود به بازار های اولیه

1- 2بخش ساختمان

2-2 خصوصی در بخش فعالیت های بازرگانی

3-2 سرمایه گذاری در بخش خدمات

۳.تاسیس شرکتهاس تخصصی به منظور کسب بازدهی بالاتر و مدیریت ریسک پرتفولیو

اشتراک گذاری :
ارسال نظر