بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر : ۱۲۲۸۸۱

نگاهي به آمار توليدات 2 خودروساز بزرگ كشور طی فروردین‌ماه امسال، از این موضوع حکایت دارد که آنها سال 93 را با شيبي صعودي در توليدات خود آغاز كرده‌اند، حال آنکه به‌گفته فعالان بازار، این «رشد تیراژ» تاثیری در افت قیمت‌ها نگذاشته است.
آن‌طور كه قائم‌مقام توليد ايران خودرو اعلام كرده، توليد این شرکت بعد از مدت‌ها افت با رشدي حدودا 30 درصدي همراه بوده است. بر این اساس، ايران‌خودرویی‌ها در فروردين امسال 19 هزار دستگاه تولید داشته‌اند؛ درحالي‌كه سال گذشته در همين بازه زماني، اين خودروساز تنها موفق به توليد 6 هزار و 899 دستگاه خودرو شده بود.
گروه خودروسازی سایپا نيز در فروردين امسال با رشد توليد همراه بوده و توانسته 17 هزار و 555 دستگاه خودرو تولید کند که نسبت به فروردین‌ماه سال 92 با تولید 13 هزار و 818 دستگاه به رشد 27 درصدی دست یافته است.
هرچند رشد توليدات خودروسازان مي‌تواند به‌معناي بازگشت گام‌به‌گام آنها به دوران خوب توليد و عرضه خودرو بيشتر به مشتريان و بازار باشد، اما دست‌كم طي يك ماه گذشته بازار از رشد توليد خودروسازان بهره‌اي نبرده و در عوض فاصله قيمت‌هاي كارخانه و بازار بيش از پيش افزايش يافته است.
در حال حاضر با وجود رشد توليد خودروسازان و برنامه آنها براي ادامه اين روند در ماه‌هاي آينده، فاصله قيمت بازار و كارخانه برخي از محصولات پرتيراژ از 2 ميليون آغاز و به 6ميليون تومان نيز مي‌رسد.
به عقيده فعالان بازار اين فاصله قيمتي كه به‌نوعی در يك ماه گذشته ايجاد شده است، به عرضه نامناسب خودرو به‌ميزان نياز بازار بازمي‌گردد. اين موضوع در حالي از سوي فعالان بازار مطرح می‌شود که به هیچ وجه با آمار و ارقام مربوط به رشد تولید خودرو در فروردین‌ماه تناسب ندارد.
عضو هيات‌مديره انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود رشد محصولات خودروسازان، التهاب قيمت‌ها در بازار خودرو بيشتر شده، به خبرنگار «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: قيمت‌هاي كارخانه‌ای، قيمت‌هايی دستوري به حساب می‌آیند، اما قيمتي كه امروز در بازار مشاهده مي‌كنيد، قيمت‌های واقعي هستند كه «بازار» با توجه به واقعيت‌هاي اقتصاد به آنها رسيده است.
محمدرضا نجفي‌منش، ضمن واقعي خواندن قيمت‌هاي كف بازار، عرضه نامناسب خودرو از سوي خودروسازان را رد کرده و می‌گوید که بازار در هر شرايطي بهترين تعيين‌كننده قيمت است. گفته‌هاي نجفي‌منش در حالي است كه به اعتقاد فعالان بازار، عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها طی یکی، دو هفته اخیر به حساب می‌آید و باید دید شرکت‌های خودروساز داخلی زیر بار این اتهام می‌روند یا آن را رد خواهند کرد؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
hjj
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
اقای دولت عزیز تا کی مخواهید لاپوشانی کنیدچرا با مردم رو راست نیستید چرا حمایت کور کورانه از صنعت خودروی می کنید که هیچ از خود ندارد ویک بازار 70 میلیونی در اختیار ان قرار داده اید وهر کاری با این مردم بدبخت که هیچ کس را ندارد از ان دفاع کند چرا واردات خودرو را ازاد نمیکنید وببینید چند مرده حلاج است
بابک
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
شکاف اونقدر زیاد میشه تا اینکه یکدفعه جر میخوره .....
magsood
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
علت اين است كه خودرو سازان خودرو را توليد كرده اند اما به بازار كم عرضه كرده اند. و همه انچه كه توليد شده به بازار عرضه نشده . انبار خودرو سازان پر از ماشين است. فقط مي خواهند ببينند كه اگر توانستند و قيمت را بالا بردند به بازار عرضه كنند. در ضمن به اطلاع برسانم كه در كمتر از 6 ماه قيمت خودرو كارخانه بيشتر از قيمت خودرو بازار خواهد بود.
aaa
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
اگه راست میگن واردات خودرو رو آزاد کنن تا ببینیم قیمت واقعی خودرو هاشون چنده.
علی ابراهیم
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
حضرت امام خمینی بارها امر کردند شکافها را پر کنید چرا تا بحال همه شکاف ها پر نشده ایا براستی مسئولی پاسخگو هست ؟
علی نیکی
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
اقا این چه وضعی بابا ما چه گناهی کردیم شما بر ما حکومت میکنید
کیان
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
عیب از خود ماست اگر کسی نخره میبینید چی میشه ولی متاسفانه .
علی
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
آقا پراید 22.500.000 برید خوش باشید
سعید سنگتراش
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
متاسفانه مردم تا صحبت از گرانی از کالایی میشود نقدینگی خود را به سوی آن میبرند و وقتی که شرایط برای کاهش قیمتها مهیا میشود با ذکر این موضوع و القا آن در سطح جامعه که چپیزی که گران میشود دیگر ارزان نمیشود به سود جویان برای استفاده از این اقتصاد بیمار کمک می کنند .مگر علم اقتصاد در هر کشوری باید یک تعریف داشته باشد مگر سرمایه دار می تواند در مقابل عدم وجود تقاضا برای کالای خود به گران فروشی روی آورد تا به کی مردم می خواهند این روش زندگی را امتحان کنند و فرق بین کالای مصرفی و سرمایه ایی را ندانند تا کی این بهشت رانت و دزدی پایدار است تا وقتی که خودرو و ملک سرمایه محسوب شده و امثال این کالا های مصرفی در جامعه به عنوان سرمایه محسوب میشود تا وقتی که تولید کننده واقعی با وام کم بهره بانکهای خارجی و نه بانکهای خیانت کار داخلی که با دلالی باعث تورم در مسکن طلا ارز گردیدند امیدواریم که دولتمردان در سیاست اقتصادی خود در قبال بانکها و بنگاههای اقتصادی که در شرایط تحریم زندگی را بر مردم سخت تر کردند تجدید نظر کرده و مردم آگاهانه در مراودات مالی و اقتصادی خود این سوابق را مد نظر قرار دهند
حسن
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
اینها چون قطعات ندارند تولیدشان به شدت پائین آمده و ورشکسته شده اند.
حسین
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
کامنت7.خب اگه درهای واردات بدون عوارض رو باز کنند اون موقع بدون شک درصد زیادی از متقاضیان خرید کاردستیهای اینها انصراف میدن.وقاهت تاچه اندازه.کیفیت پایین.خدمات پس از فروشی در حد توهین .خلاقیت و نو اوری و بهره وری صفر .بازار انحصاری . عوارض واردات بالا.اونوقت انتظار تسهیلات ارزون قیمت هم دارند بعد هم بجای اینکه.... رو بکار بدند قیمت تمام شده رو پایین بیارند فقط دنبال ساده ترین راه حل یعنی افزایش قیمتند.
سارا
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
رو رو برم هی، برگشته میگه قیمت های بازار واقعیه مردم با توجیه اقتصادی بهش رسیدن نه عزیزم ما.... نیستیم خودتی.....
عرضه نمیکنین تا بالاخره زورتون بچربه قیمت و ببرین بالا، اگه تا 10 سال دیگه همین پراید و عوض کردم صد سال سیاه با قیمت ها نمی خرم
ارزومند پراید
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
بازم دلم گرفته گریم اختیاری نیست گریم اختیاری نیست اخه جز گریه منو کاری نیست
در ارزوی پراید پراید پراید
amir
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸
چرا دلارهایی که صنایع بزرگ مثل پتروشیمیها برای کشور ارزهوری میکنن را بین خودرو سازها به بهانه ثابت نگه داشتن قیمت دلار به حراج گذاشتید و پول بیتالمال را حیف و میل میکنید تازه در مقابل این صنایع ارز اور سنگ اندازی هم میکنید
رضا
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵
واقعا که مامردم عجیبی هستیم هرچی قیمتها بالا میره بیشتر طالب خرید میشیم حالا اگه قیمت بیاد پایین دیگه نمیخریم