بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
کد خبر : ۱۲۲۹۰۱



 

ساسان قربانی دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو ایران در گفتگو باخبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری «انتخاب»اظهار داشت: باتوجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، قیمت خودرو نسبت به سایر کالاها و محصولات رشد کمتری پیدا خواهد کرد.

وی گفت: قیمت خودرو متاثر از شرایط اقتصادی کشور است و افزایش قیمت حامل های انرژی و تورم بر روی آن تاثیر می گذارد.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو افزود: آمار، محاسبات و تمام شواهد موجود نشان می دهد که صنعت خودور کمترین رشد قیمت را طی 12 سال اخیر نسبت به سایر محصولات و کالاها داشته است.

وی اضافه کرد: فولاد و مس در طول این سال ها چندین برابر شده و قیمت کالاهای خوراکی نیز حداقل 5 برابر شده است.

قربانی با بیان اینکه قیمت خودرو تحت کنترل سازمان نهای نظارتی قرار دارد گفت: این کنترل و این پایش موجب آن شده که قیمت خودرو نسبت به سایر کالاها با افزایش قیمت کمتری روبرو شود.

وی اضافه کرد: اقدام دولت و بانک مرکزی در جهت تخصیص ارز مبادله ای می تواند به عدم رشد زیاد قیمت خودرو کمک کند.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با تاکید بر اینکه قیمت خودو متاثر از شرایط اقتصادی کشور است بیان داشت: صنعت خودرو را نباید مستثنی از این وضعیت دانست. حامل های انرژی، گازوئیل، بنزین، برق و افزایش پیدا کرده و قطعا چنین تغییرات قیمتی بر روی ارزش خودرو تاثیر می گذارد.

وی در پایان تاکید کرد: باتوجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه، رشد قیمت خودرو از سایر کالاها کمتر خواهد بود.

همچنین شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو نیز در گفتگو باخبرنگار سرویس اقتصادی «انتخاب»، گفت: افزایش قیمت خودرو متاثر از عوامل مختلف است، از طرفی تورم مهار شده اما بحث افزایش قیمت حامل های انرژی و تورم 5 درصد متعاقب آن مطرح شده است. این مسائل همگی بر روی قیمت خودرو تاثیر می گذارد.

وی افزود: یکی از مهمترین فاکتورها در این زمینه، نسبت عرضه و تقاضا است که اکنون بهم ریخته است و در شرایط فعلی با صنعت خودرو با رکود مواجه است، به همین دلیل خودروسازان نمی توانند به راحتی محصولات خود را بفروش برسانند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه بازار خودور دچار ظرفیتی شده که بموجب آن رقابت پذیری بوجود آمده است، گفت: این رقابت پذیری نه به خاطر تولیدات داخلی بلکه بواسطه ی حضور رقبای خارجی است.

وی افزود: آنها خودروهایی با تنوع بیشتر در رنج تولیدات داخلی ما عرضه می کنند.

شهریاری دلیل افزایش قیمت خودرو را در طی سالیان گذشته، وابستگی بیش از پیش به قطعات خارجی می داند و تاکید می کند: اقایان با تفکر و مدیریتی غلط، برای قطعه سازان منابع موازی ایجاد کردند(یعنی شبه قطعه سازان را وارد بازار کردند)، این موضوع موجب آن شد که هم مقیاس کار بهم بریزد و هم تیراژ.

وی افزود: این شبه قطعه سازان که وارد کننده از چین بودند، به شدت به ارز و دلار وابسته بودند، در نتیجه با گران شدن نرخ ارز، تمام قطعات خودروها گران شد.

این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه ورود شبه قطع سازان منجر به ورشکستگی بسیاری از قطعه سازان داخلی و قدیمی شد گفت: اکنون این روند همچنان ادامه دارد و تغییر ایجاد نشده که بخواهد بر روی قیمت خودرو تاثیر مثبت بگذارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای خارجی گفت: نوسانات بازار ارز و افزایش دلار موجب روند صعودی قیمت خودروی خارجی شد.

شهریاری افزود: از سوی دیگر، این گروه ها پس از حضور در بازار و جذب مردم به خود، اقدام به افزایش قیمت کردند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
با سلام اين ارز مبادله اي انشالله كي بدست خودرو ساز ميرسد سال ديگه يا دو سال ديگه
magsood
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
اگر اين خودروسازها را تعطيل كنند و خودر اماده وارد كشور شود. از كار انها بهتر خواهد شد. هم ملت خودو با كيفيت و ارزان خارجي سوار مي شوند و هم دولت از محل واردات سود بيشتري به جيب خود مي زند و ان هاي كه از صعنت خودروسازي در امد كسب مي كنند مي روند كشاورزي مي كنند و توليد محصولات كشاورزي بيشتر شده و مردم هم ميوه و صيفيجات را ارزان مي خرند. اين خودرو سازان ما 35 سال پيكان توليد كردند كه هم انرژي مملكت را خراب كرد . و هم يك عده را مجروح و عده ديگر را روانه قبرستان كردند.
امین
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
من که هرگز نمیخرم با این قیمتها چه خبره اقا خون مردمو تو شیشه کردید
محمد
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
گل گفتی کامنت2
کریمی
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
کامنت 2 موافقم
مسلم
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
باعث خیر شد. بنده به جای خرید خودرو در بورس سرمایه گذاری کردم. هر جا هم که خواستیم برویم با تاکسی تلفنی رفتیم که بسیار سریع ، ارزان تر از خودرو و مطمئن تر بود. به لطف خدا هم سرمایه ام بیشتر شده و قصد داریم مسکن بخریم. اگر انشالله همه مردم همین کار را می کردند. خودرو ساز هم بدون مشتری مجبور بود خودش را اصلاح کند.
مطلق
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
کامنت دو موافقیم .کو گوش شنوا و تدبیر درست . باید انقلابی تصمیم گرفت .ملت ایران دارند فدای دو کارخانه به اصطللاح خودروسازی مشوند که خود ملت هم بی تفاوتند. عزم ملی برای تعطیلی خودرو سازان را می طلبد.چرا با ده هزار دلار باید 405 سوار شد و جان مردم امنیت آرامش رفاه مردم فدا شود باید همه حداقل تویوتا سوار شوند با این پول. سوبسید خودرو را به بخشهای دیگر بدهید
سارا
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
هر چی از این خودرو ساز ها گله کنیم بازم کمه؟آخه یه 206 چیه دیگه شده 50 میلیون یا L90 40 میلیون؟
هواپیما که نمی سازن که اینا،
فروغ
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
همش تقصیر خودمونه اگر خودرو گرون میشد ما نمیرفتیم دو تا دو تا بخریم العان وضعمون بهتر بود وقتی یه چیزی رو برامون گرون میکنن بیشتر حرص میزنیم بخریم حقتونه که قیمتا زیاد بشه. در ضمن اونهایی که میگین کامنت دو گل گفتی فکر کردین اگر ما تولیداتمونو ارتقا ندیم از اینی که هستیم بد بختر میشیم