بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹
کد خبر : ۱۲۳۲۰۱

مجيد اسكندري: بورس اوراق بهادار تهران، روز گذشته را با شاخصي منفي به پايان برد؛ اگرچه افت، باوجود كاهش‌هاي اخير چندان قابل توجه نبود. بورس اوراق بهادار تهران، ديروز در آغاز كار خود شاهد رونق معاملات و رشد شاخص بود كه اين رشد تا اواسط زمان معاملات ادامه داشت اما در ادامه روند روبه نزول شاخص آغاز شد و موجب شد معاملات بورس با افت شاخص به پايان برسد. روز گذشته شاخص كل با 5/46 واحد افت به رقم 77717 واحد رسيد و بدين ترتيب كاهش 06/0 درصدي را به ثبت رساند كه در اين ميان نمادهاي مپنا، فملي و وتجارت، بيشترين تاثير را در منفي شدن شاخص بر عهده داشتند. در همين حال معامله‌گران ديروز با تشكيل صفوف خريد براي سهام خودرويي معاملات پرحجمي را در بازار رقم زدند، به گونه‌اي كه قبل از آغاز رسمي معاملات «خودرو» با صف خريد 30 ميليوني مواجه شد و نمادهاي «خپارس» و «خساپا» نيز در ساعات آغازين معاملات با صفوف خريد 10 ميليوني و 61 ميليوني همراه شدند و در ميانه بازار حجم معاملات سايپا به 77 ميليون سهم رسيد كه در نهايت اين سهم با دادوستد 5/102 ميليوني به كار خود پايان داد.

براساس اطلاعات منتشرشده روز گذشته بيش از يك ميليارد و 143 ميليون اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 155 ميليارد ريال در 77 هزار و 229 دفعه معاملاتي در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد كه يك هزار و 580 ميليارد ريال از اين رقم به معامله بلوكي سهام حفاري شمال تعلق داشت. به اين ترتيب ديروز در مقايسه با روز دوشنبه ارزش و حجم معاملات رشد مناسبي را تجربه كردند. روز گذشته نماد‌هاي رتكو، چفيبر، ختراك، فاذر و فهگمت بيشترين افزايش قيمت را در بازار تجربه كردند. از سوي ديگر بيشترين كاهش نصيب نمادهاي شپلي، كهرام، وسديد، دامين و كپشير شد. همچنين نمادهاي دروز، وبيمه، دزهراوي، رتكو و سفار برترين تقاضاهاي بازار را به خود اختصاص دادند در حالي كه برترين عرضه‌ها در نمادهاي غبهنوش، بنيرو، كبافق، شپمچا و چافست شكل گرفت. براساس اين گزارش نمادهاي خساپا، خودرو، خپارس و وپارسح بيشترين ارزش و حجم معاملات را دارا شدند.


لزوم انتشار آمار رسمي از فعاليت حقيقي‌ها و حقوقي‌ها
بازار روز گذشته باوجود معامله بلوكي حفاري شمال كه معادل 160 ميليارد تومان بود نتوانست شاهد رشد شاخص باشد. يك كارگزار بورس در اين رابطه معتقد است: بازار از شرايط لازم براي رشد باثبات برخوردار نيست و همه چيز براساس گمانه‌زني‌ پيش مي‌رود. ياور وكيلي در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد گفت: در حال حاضر شايعاتي مبني بر همكاري نكردن حقوقي‌ها با بازار منتشر شده است در حالي كه هيچ آمار مدون و رسمي از ميزان مشاركت سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي در بازار وجود ندارد. وي افزود: بر اين اساس گروهي عنوان مي‌كنند كه صندوق توسعه بازار براي رشد بازار بايد وارد عمل شود در حالي كه اين صندوق نمي‌تواند جور همه بازار را بكشد. از سوي ديگر عنوان مي‌شود 5000 ميليارد تومان نقدينگي به صندوق توسعه تخصيص داده شده اما اين موضوع بايد از سوي متوليان امر به دقت توضيح داده شود. اين كارشناس بازار خاطرنشان كرد: ابهامات موجود در بازار هنوز برطرف نشده و نبود اعتماد موجب مي‌شود تا سرمايه‌گذاران نتوانند به درستي تصميم بگيرند.
وكيلي تاكيد كرد: مقامات اقتصادي و مالي بايد با انتشار آمار رسمي و دقيق از فعاليت بازيگران بازار طي 45 روز اخير مشخص كنند كه كم‌كاري در بازار از چه ناحيه‌اي صورت مي‌گيرد تا فعالان و سرمايه‌گذاران بتوانند درست تصميم‌گيري كنند زيرا بدون داشتن اطلاعات مشخص، اظهارنظرها كارشناسي نبوده و تنها گمانه‌زني است به همين دليل بازار دو يا سه روز جان مي‌گيرد و دوباره با افت مواجه مي‌شود.


 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر