بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر : ۱۲۳۷۱۲
هشدار چند روز قبل وزير نيرو درباره احتمال جيره بندي آب در پايتخت و چند كلانشهر ديگر، روز گذشته با طرح احتمال ورود نيترات به شبكه آب زير زميني بر اثر كمبود ذخاير آب مصرفي پررنگ‌تر شد. علاوه بر آنكه بار ديگر پرونده فراموش شده واقعيت وجود فلزات و املاح مضر در آب شرب تهران را باز كرد.

به گزارش اعتماد، حسين رستگار؛ مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع سازمان غذا و دارو احتمال ورود نيترات به آب شرب را در حالي مطرح كرد كه چند سال قبل هم وجود نيترات در آب شرب برخي مناطق پايتخت موجبات نگراني ساكنان اين مناطق را رقم زد. در حالي كه همان زمان اعلام مي‌شد كه چنين احتمالي در حد شايعه است اما هشدار روز گذشته اين مقام مسوول با اين واقعيت مرتبط شد كه كم‌آبي مي‌تواند منجر به نشت املاح و فلزات نه چندان مفيد به آب شرب شود و در حالي كه بر اثر مصرف بي‌رويه آب در پايتخت، اكنون سدهاي تهران با افت ۲۹ درصدي ذخاير آبي مواجه شده رستگار هم روز گذشته نسبت به مصرف بي‌رويه آب در تهران به اين شيوه هشدار داد و افزود: «احتمال مي‌رود امسال نيز با كم‌آبي و در نتيجه نيتراتي شدن آب مواجه شويم به همين دليل بررسي كيفيت آب تهران را آغاز كرده‌ايم و در برنامه امسال كنترل آب در سطح لوله‌كشي، مصرفي و بسته‌بندي را در دست بررسي داريم.»

او در حالي كه مسووليت كيفيت آب لوله‌كشي را متوجه وزارت نيرو مي‌دانست افزود: «دو سال پيش با همكاري معاونت بهداشتي وزارت بهداشت نمونه‌برداري روي آب تهران را آغاز كرديم و مشخص شد به دليل كم‌آبي حجم نيترات بالا رفته و آب مصرفي با آب چاه مخلوط شده بود در نتيجه فاضلاب منازل به آب ورود كرده و طي نامه محرمانه اعلام كرديم كه اصلاحات لازم انجام گرفت.»

رستگار همچنين با اشاره به وجود ۵۲ آزمايشگاه دولتي زيرمجموعه آزمايشگاه مرجع غذا و دارو گفت: «بيشترين مواردي كه از دادگاه‌ها به آزمايشگاه فرستاده مي‌شوند اغلب مواد حاوي متادون، روانگردان، ترياك، داروهاي اعصاب، گوشت‌هاي وارداتي و الكل است و گاهي حتي قرص‌هاي آنتي‌هيستامين را مي‌بينيم كه تركيبات شيشه به آن افزوده‌اند و نمونه به آزمايشگاه براي انجام آزمايش ارجاع داده مي‌شود.»

رستگار با تاكيد بر بي‌مورد بودن نگراني نسبت به افزودن روغن پالم به برخي انواع شير و ماست‌هاي كم‌چرب توضيح داد: «در اين لبنيات روغن گياهي را به جاي حيواني استفاده مي‌كردند و اين يك تقلب محسوب مي‌شود. با اين وجود با آزمايش‌هاي انجام شده تعداد موارد به حدي نبود كه احساس نگراني ايجاد كند و در بررسي‌هاي جديد نيز مشكلي وجود نداشته است. تعداد محدودي از شركت‌ها به اين كار مبادرت كرده بودند كه با آنها برخورد شده است.»

وي در مورد وضعيت داروهاي ماهواره‌يي لاغري و چاقي كه تبليغ مي‌شوند گفت: «محصولات تبليغي در شبكه‌هاي ماهواره‌يي مورد تاييد ما نيست چرا كه از مبادي غيرمجاز وارد مي‌شوند شرايط حمل و نقل آنها به خوبي رعايت نمي‌شود و محل غيراستاندارد و موادي كه در آن استفاده مي‌شود سالم نيست. به اين داروها متاسفانه مواد افزودني يا داروهاي عصبي اضافه مي‌كنند و اغلب بر روي مغز اثر گذاشته يا بر روي سيستم متابوليسم تاثير مي‌گذارند تا چربي‌سوزي را بالا ببرند. در برخي از اين داروها نيز هورمون رشد را به چربي‌ها وارد مي‌كنند تا سوخت و ساز بالايي پيدا كند. اين داروها بيماري‌هاي عصبي ايجاد مي‌كند، اثرات تخريبي روي مغز دارد و در طولاني‌مدت باعث بيماري‌هاي افسردگي و جنون مي‌شود.»

مدير كل آزمايشگاه‌هاي مرجع سازمان غذا و دارو گفت: «همچنين داروهاي مكمل كه در بدنسازي استفاده مي‌شود بايد حتما از داروخانه تهيه شود و خارج از آن غيرمجاز است. در حالي كه مي‌بينيم سوپرماركت‌ها، زيرپله‌ها و خيابان ناصر خسرو مملو از فروش اين مكمل‌هاست. به همين دليل در جلساتي كه در وزارت بهداشت انجام مي‌شود در حال بررسي هستيم كه توزيع اين داروها فقط در داروخانه‌ها انجام شود. متاسفانه ضوابط منظمي براي اينكه اين داروهاي مكمل در داروخانه‌ها توزيع شوند تاكنون وجود نداشته است.»

وي همچنين با اشاره به اينكه مردم بايد آگاهي لازم را در مصرف مواد غذايي خود داشته باشند گفت: به عنوان مثال مردم تصور مي‌كنند كه مصرف كره حيواني مضر بوده و كره گياهي را به جاي آن مصرف مي‌كنند در حالي كه كره گياهي اسيد چرب ترانس و چربي بالاتري دارد و كيفيت، ويتامين‌ها و مواد مفيد كمتري نسبت به كره حيواني دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر