بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۲
کد خبر : ۱۲۳۹۵۲

 همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران ديروز شاهد چرخش معاملات پس از افت روز شنبه بود.
در بازار ديروز معامله‌گران كه روز شنبه به دليل نگراني از روند مذاكرات هسته‌اي با نگراني شاهد افزيش عرضه‌ها بودند با انتشار خبرهاي جديد از مذاكرات توسط عراقچي كه به ويژه در شامگاه شنبه و در برنامه ويژه خبري رخ داده بود، به آرامش نسبي رسيدند كه همين امر به جمع‌آوري عرضه‌ها در ابتداي بازار منجر شد.
در برنامه ويژه خبري عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌‌اي گفت:‌ در مورد متن، هيچ پيشرفت ملموسي نداشتيم، در قسمت شكلي به نگاه مشترك رسيديم كه متن چگونه بايد تنظيم شود و در مورد عنوان نيز به دو تا سه عنوان رسيديم و روي مقدمه متن نيز قدري كار كرديم.
عراقچي در‌خصوص اين دور از مذاكرات گفت: از ابتدا هم مي‌دانستيم، اين مذاكرات سخت است و فاصله بين ديدگاه‌هاي طرفين به اندازه‌اي است كه نزديك شدن آنها به هم نياز به زمان طولاني، بحث‌ها و گفت‌‌وگوهاي زياد و ابتكارات مختلف دارد كه ديدگاه‌ها را هم نزديك كنيم.
در بازار ديروز در گروه خودرويي صف‌هاي فروش در ابتداي بازار برداشته شد اين امر موجب شد تا بازار با تعادل نسبي در اين گروه شروع شود كه پس از آن با انتقال دو بلوك سهام در نمادهاي سايپا و ايران خودرو گروه به صف خريد رسيد. اين دو بلوك را بانك ملي از يك تسهيلات گيرنده مصادره كرد. در گروه خودرويي همچنين غلامرضا ابوترابي با اشاره به اينكه شركت‌هاي خودرويي و سيماني تاكنون درخواست افزايش سرمايه به سازمان بورس ارائه نكرده‌اند، به خبرگزاري فارس گفت: تنها شركت پارس خودرو در سال گذشته درخواست افزايش سرمايه ارسال كرده بود كه با آن موافقت شد.
وي افزود: شركت‌هاي بزرگ خودروسازي همچون سايپا و ايران‌خودرو تاكنون درخواستي براي افزايش سرمايه به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نكرده‌اند.
اين مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آخرين مراحل عمليات صدور مجوز افزايش سرمايه بانك‌ها تاكيد كرد: طي سال گذشته بانك‌هايي نظير تجارت، ملت و صادرات مجوز افزايش سرمايه از سازمان بورس و اوراق بهادار از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها و سود انباشته دريافت
كردند.
وي ادامه داد: درخواست افزايش سرمايه پست‌ بانك ايران در سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسي است كه به محض نهايي شدن به اطلاع عموم خواهد رسيد.
مدير نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمايه‌اي با اشاره به اينكه در حال حاضر هيچ‌گونه درخواست افزايش سرمايه شركت‌هاي سيماني در سازمان بورس و اوراق بهادار وجود ندارد كه در دست بررسي باشد، گفت: در صورت موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار با درخواست افزايش سرمايه هر شركتي، بلافاصله به بازار سهام اعلام خواهيم كرد.
در گروه بانكي ديروز برخي از نمادها از جمله بانك دي با صف‌هاي خريد مواجه شد. در اين گروه مديرعامل بانك ملي با تاكيد بر اينكه شوراي پول و اعتبار هر چه زودتر نسبت به تعيين تكليف نرخ سود تسهيلات بانكي اقدام كند، گفت: با توجه به هزينه بانك‌ها و نرخ سود سپرده، نرخ سود عقود مبادله حداقل بايد 21 درصد تعيين شود.
عبدالناصر همتي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينكه با توافق بانك‌ها و موسسات اعتباري نرخ سود سپرده‌ها ساماندهي شد، اظهار كرد: البته در اين بين گزارش‌هايي مبني بر عدم اجراي دقيق اين توافق در برخي موسسات و بانك‌ها رسيده كه اميدواريم اين تعداد هم به‌طور كامل توافق نرخ سود سپرده را اجرا كنند.
وي با تاكيد بر اينكه شوراي پول و اعتبار هر چه زودتر نسبت به نرخ سود تسهيلات بانكي تصميم‌گيري كند، تصريح كرد: بايد نرخ سود عقود مبادله‌اي به درستي تعيين شود، زيرا با توجه به نرخ پايين اين عقود بسياري از بانك‌ها در قالب اين عقود تسهيلات پرداخت نمي‌كنند و سهم عقود مشاركتي به‌طور غيرمنطقي به شدت افزايش يافته است.
مديرعامل بانك ملي با اشاره به ويژگي‌هاي عقود مبادله‌اي، گفت: پرداخت جعاله، فروش اقساطي، خريد دين و اجاره به شرط تمليك ازجمله عقدهاي عقود مبادله‌اي است و به‌طور معمول بانك‌ها تسهيلات سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي را بايد از طريق اين عقود انجام دهند، ولي با توجه به نرخ پايين آن در قالب عقود مشاركتي پرداخت مي‌كنند.
در همين حال ديروز قائم‌مقام صندوق توسعه ملي اسامي بانك‌هاي عامل اين صندوق را اعلام كرد.
به گفته سيدقاسم حسيني بانك‌هاي صنعت و معدن، كشاورزي، تعاون، پست‌بانك، گردشگري، رفاه كارگران و دو بانك ديگر در اين فهرست قرار دارند و همچنين 4 بانك ديگر به تازگي تقاضاي عامليت ارسال كرده‌اند كه در نوبت انعقاد قرارداد و بررسي قرار دارند و شامل بانك ملت، صادرات، سينا و تجارت مي‌شود.
در گروه معدني ديروز، جلسه مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام شركت صنعتي گل‌گهر در محل هتل لاله با حضور بيش از 89 درصد از حاضرين تشكيل شد.
پس از قرائت گزارش توجيهي در مجمع فوق‌العاده، افزايش سرمايه شركت از مبلغ 10 هزار ميليارد ريال به مبلغ 20 هزار ميليارد ريال به تصويب رسيد كه هشت هزار ميليارد ريال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدي و دو هزار ميليارد ريال از محل سود انباشته دارايي‌ها معادل 100 درصد به تصويب مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام رسيد.
در گروه ساختماني ديروز نمادهاي عمران شاهد و مسكن تهران و غرب با صف خريد همراه شدند در اين گروه بين‌المللي توسعه ساختمان (ثاخت) براي تعديل متوقف شد.
در گروه حمل‌ونقل‌ اعلام واگذاري ترمينال بندر شهيد رجايي به شركت بندري سينا به صف خريد اين نماد منجر شد.
در گروه لوازم خانگي، شركت آبسال با 24 ميليارد تومان سرمايه براي هر سهم در سال مالي منتهي به 29 اسفند 92 مبلغ 100 تومان سود خالص محقق كرده كه در مقايسه با آخرين پيش‌بيني (مبلغ 93 تومان) افزايش بيش از 7 درصدي داشته است.
در اين گروه، شركت پارس الكتريك سود هر سهم براي سال مالي 93 را با 19 درصد تعديل مثبت نسبت به سال 92 مبلغ 160 ريال اعلام كرده است كه از مهم‌ترين دلايل اين تعديل مي‌توان به افزايش 648 درصدي فروش اشاره كرد در ضمن شركت درآمد ناشي از فروش ملك اسفنديار را در پيش‌بيني سال 93 منظور نکرده كه در صورت عملي شدن پس از مزايده از طريق كدال اطلاع‌رساني خواهد شد. در گروه سيماني، دبير انجمن سيمان با بيان اينكه بررسي‌ها براي تعيين قيمت جديد سيمان در حال انجام است، گفت: تقاضاي ما رشد بيش از 22 درصدي قيمت سيمان است اما با افزايش 14 تا 22 درصدي قبل نيز مشكلي نخواهيم داشت.
عبدالرضا شيخان در گفت‌‌و‌گو با فارس با بيان اينكه قيمت سيمان از 9 ارديبهشت امسال به قيمت‌هاي سال 92 برگشته است، اظهار داشت: فقط افزايش 2 درصد ماليات بر ارزش افزوده در قيمت سيمان لحاظ شده است.
وي با بيان اينكه طبق توافق با وزارت صنعت، قرار شد قيمت سيمان تا خرداد ماه تغيير نكند، افزود: در حال انجام بررسي و كارشناسي در مورد هزينه تمام شده توليد سيمان هستيم و در اين مورد جلساتي با مديران مالي كارخانه‌هاي سيمان تشكيل شده است. شيخان تصريح كرد: طبق برآوردها، هزينه‌هاي توليد سيمان بيش از 22 درصد افزايش يافته و تقاضاي ما رشد بيش از 22 درصدي قيمت سيمان است، اما اگر همان افزايش 14 تا 22 درصدي قبل نيز اعمال شود، مشكل زيادي نخواهيم داشت.
در گروه دارويي ديروز مجمع دارويي سبحان و زهراوي برگزار شد كه به ترتيب به تقسيم 1200ريال و 5500ريالي راي داد. زهراوي به افزايش سرمايه نيز راي داد. در مجموع بازار ديروز بازاري متعال رو به رشد بود كه در آن شاخص با 12/0 درصد رشد معادل 94 واحد به 76هزار و 995واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز به 422ميليارد تومان رسيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر