بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
کد خبر : ۱۲۴۱۲۰
 زهرا رحيمي: بورس تهران روز گذشته در شرايطي آخر هفته مثبتي را تجربه كرد كه زيان هفتگي اين بازار در آخرين هفته ارديبهشت ماه به يك درصد رسيده است. 
اين در شرايطي است كه بورس تهران بعد از چند ماه زيان، با بازدهي مثبت روبه‌رو شده است. كارشناسان معتقدند اين روند مي‌تواند مبين بازگشت بازار به سود باشد. روز گذشته شاخص با نزديك به 133 واحد افزايش به 76 هزار و 767 واحد رسيد و افزايش 17/0 درصدي را رقم زد و به نظر مي‌رسد روند مثبت بازار در روزهاي آتي نيز ادامه خواهد يافت. 
به گزارش «دنياي اقتصاد»، در جريان معاملات روز چهارشنبه در بورس اوراق بهادار در حالي هزار و 185 ميليون سهم به ارزش 3 هزار و 547 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت كه نماد معاملاتي شركت صنايع شيميايي سينا با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم و نماد معاملاتي شركت گروه توليدي مهرام با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم متوقف شدند. همچنين نماد‌هاي معاملاتي شركت‌هاي ماشين سازي نيرو محركه، مس شهيد باهنر، بانك سينا و سايپا شيشه با توجه به ارائه صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده سال مالي منتهي به 29 اسفند 92، بازگشايي و آماده انجام معامله شدند.
در معاملات روز گذشته در بورس شركت‌هاي سيماني بيشترين افزايش قيمت و در مقابل برخي شركت‌هاي حمل و نقلي بيشترين كاهش قيمت را داشتند. نمادهاي حكشتي، شبندر و اخابر بيشترين تاثير منفي را بر شاخص و نماد وبملت و شخارك بيشترين تاثير مثبت بر شاخص را داشتند.
بر اين اساس بود كه پس از انجام معاملات در 85 هزار و 285 دفعه، شاخص بورس از همان ساعات ابتدايي يك روند افزايشي با شيب ملايم را در پيش گرفت و در ساعات پاياني به‌رغم كاهش بالاخره مثبت شد. همچنين در پايان معاملات ديروز بيشترين تقاضا به سهام دروز، ولساپا، ونوين و ورتاپ و بيشترين عرضه به سهام بنيرو، چافست، كبافق و غبهنوش اختصاص يافت.
بيشترين حجم و ارزش معاملات نيز به نماد معاملاتي بانك پاسارگاد اختصاص داشت كه مشاركت 95 درصدي حقيقي‌ها درمعاملات اين نماد به چشم مي‌خورد. 
در اين ميان حسن خان جمالي، كارشناس بازار سرمايه وضعيت فعلي بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: در روزهاي گذشته بازار سرمايه به دليل مسائل مربوط به مذاكرات هسته‌اي بااحتياط رفتار كرد. 
وي ادامه داد: با اينكه در مسائل مرتبط با مذاكرات هسته‌اي هنوز ابهام وجود دارد اما در هفته‌اي كه گذشت، خبرهاي خوشي از سمت برخي نمايندگان مجلس و شخصيت‌هاي نظامي مبني بر حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي به روند مثبت بازار كمك كرد. 
وي اظهار كرد: به نظر مي‌رسد ضريب حساسيت بازار سرمايه به مذاكرات هسته‌اي از مسائلي مثل نرخ سود بانكي و اخبار شركت‌ها بسيار زيادتر است.
اين كارشناس تصريح كرد: در حال حاضر پيش‌بيني مي‌شود روند مذاكرات هسته‌اي مثبت بوده و منابع ارزي جديدي وارد كشور شود؛ از همين‌رو هيچ دليلي براي ركود در بورس تهران وجود ندارد و نگراني خاصي مشاهده نمي‌شود.
وي با بيان اينكه وضعيت بورس در فصل مجامع بهبود مي‌يابد، تصريح كرد: در خرداد ماه كه فصل برگزاري مجامع است، وضعيت مثبتي در شركت‌هايي كه مجامع خوبي دارند، خواهيم ديد و اين شركت‌ها نسبتP/E پايين دارند. وي ادامه داد: در ماه آينده سه گروه دارويي، پتروشيمي و سيماني به دليل مجمع خوبي كه داشتند، از وضعيت خوبي برخوردار شده و بر روند بازار تاثيرگذار خواهند بود. 
وي به وضعيت خودرويي‌ها اشاره كرد و گفت: تحرك در قسمت خودرو تمام شده زيرا در مجامع خود عملا سودي براي تقسيم نداشتند و با زيان مواجه بودند. 
وي بانك‌ها را تاثير پذيرترين گروه از وضعيت مذاكرات هسته‌اي قلمداد كرد و گفت: به دليل اينكه تحريم‌ها بيشتر تحريم مالي بوده است، پس از مذاكرات تبادلات مالي بانك‌ها افزايش مي‌يابد و اين گروه نيز از وضعيت خوبي برخوردار خواهند شد.
وي به پيش‌بيني روند بازار در هفته آينده اشاره كرد: در هفته آينده وضعيت مثبت سه گروه دارويي، پتروشيمي و سيماني وضعيت بازار را مثبت كرده و رشد خوبي را نظاره گر خواهيم بود.   وي به عدم حمايت حقوقي‌ها اشاره كرد و گفت: پيش‌بيني اينكه حقوقي‌ها تا‌كنون نخواسته‌اند نقش سابق خود را در بازار اجرا كنند، به سياست حقوقي‌ها برمي گردد كه آن هم كسب سود است. 
وي ادامه داد: در حال حاضر اين سهامداران رفتار غير سازنده‌اي از خود نشان داده و به دلايل نامعلوم از بازار سرمايه حمايت نمي‌كنند و تنها به نوسان گيري و كسب سود مشغولند و تفكر سازنده سرمايه گذاري در آنها مشاهده نمي‌شود. اين كارشناس در پايان افزود: سرمايه‌گذاران نبايد مانند سال گذشته منتظر سودهاي بالا باشند اما امسال هم بورس بازده و رشد معقول و منطقي را نصيب سهامداران خواهد كرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر