بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴
کد خبر : ۱۲۴۱۸۹
هفته گذشته معاملات بازار متاثر از حوادث سیاسی و اقتصادی بود. اول هفته را با خبرهای مذاکرات هسته‌ای در «وین» آغاز کرد و در مسیر نزول قرار گرفت. بازیگران بازار، ترجیح دادند احتیاط پیشه کنند و اندکی از سهام سبدشان را عرضه کنند. اما در اواسط هفته مدیران انجمن سیمان به سهامداران وعده تحقق افزایش نرخ را دادند و سبب شدند تا دوباره شاهد بازگشت اقبال به سهام سیمانی‌ها باشیم.
گروه خودرو نیز در همین راستا، درصدد است تا با ارایه فرمول جدیدی نرخ‌گذاری‌هایش را اصلاح کند. این خبر نیز کم و بیش سبب شد تا سرمایه‌گذاران روی خوشی به سهام خودرویی‌ها نشان دهند.
اما برای سایر گروه‌ها همانند چند ماه اخیر، خزان همچنان پابرجاست. معاملات به‌قدری کند و آهسته است و نوسان قیمت‌ها اینقدر ناچیز که فقط کافی است چند دقیقه ابتدایی و انتهایی بازار را رصد کنید تا از کل اتفاقاتش مطلع شوید.
در گروه فلزات اساسی، فولاد خوزستان اعلام کرد 28/5 درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی را به‌منظور تحقق برنامه‌های استراتژیکش خریداری کرده است. این خبر می‌تواند سهامدارانش را به صعود قیمت در روزهای آینده دلگرم کند. سایر همگروهی‌های فخوز هم آخر هفته معاملات سبزی داشتند اما تغییر قیمت چندانی را در پرونده‌شان به ثبت نرساندند.  سرمایه‌گذاری در گروه پتروشیمی نیاز به تمدد اعصاب بالایی دارد چراکه هرروز اخبار جدیدی از این گروه به گوش می‌رسد. یک روز خبر افزایش نرخ خوراک و روز دیگر افزایش نرخ محصولات، تقدیر جداگانه‌ای برای سهامداران رقم می‌زند. سرمایه‌گذاران این گروه باید هر لحظه آماده تصمیم جدیدی کاملا مغایر با تصمیم قبلی‌شان باشند. هرچند پتانسیل سودآوری در این گروه بالاست اما به موازات، حاشیه‌هایش نیز زیاد است.
بانکی‌ها نیز آخر هفته خوبی داشتند هرچند آنها نیز مانند اکثر شرکت‌ها، نوسان قیمتی بالایی نداشتند. خبر تعدیل بیش از 150درصدی بانک سینا، کام سرمایه‌گذارانش را شیرین کرد. هرچند به‌دلیل جو منفی حاکم بر بازار، حتی چنین خبری هم نتوانست تاثیری که باید، بر قیمت سهمش بگذارد. اما به هر رو این خبر می‌تواند نکته مثبتی برای سهامداران این سهم باشد.  بازار سرمایه این روزها برخلاف پتانسیل‌هایش عمل می‌کند. همین امر سبب شده تا سرمایه‌گذاران هم با احتیاط بیشتری به معاملاتشان بپردازند. البته حجم معاملات، اندکی بیشتر از قبل شده به گونه‌ای که بر اساس آمار ماهانه، حقیقی‌ها بیش از 10میلیارد سهم به ارزشی بالغ بر دوهزارو859میلیاردتومان و حقوقی‌ها 9میلیارد سهم به ارزشی بیش از 11هزارو817میلیاردتومان را مورد دادوستد قرار دادند.
اما در کنار این رشد مبادلات این‌بار حتی شاخص هم همراه نیست و نوساناتش چنگ دل‌انگیزی به دل نمی‌زند. حتی مسوولان هم به همین اندک بالاوپایین‌شدن‌های شاخص دل‌خوش کرده‌اند و سعی می‌کنند با رویگردانی از آن، توجه خود را به ایجاد ابزارهای جدید در بازار معطوف کنند. حال آنکه سرزمین مادری خود در بحران است و حتی تزریق ابزارهای جدید مناسب در زمان نا مناسب می‌تواند از مطلوبیت ابزارها نیز بکاهد.
شاخص کل، هفته گذشته با افت 843 واحدی مواجه شد و به 76هزارو767 واحد رسید. مهدی نجفی با اشاره به اینکه حجم معاملات از ابتدای سال جاری روند افزایشی به خود گرفته است گفت: «اگر روند شاخص در دوماهه ابتدایی سال را بررسی کنیم، رشد چندانی نداشته و افزایشی در میانگین قیمت‌های سهام رخ نداده است. اما این عدم رشد با رخدادی مثبت همراه بوده است. آن‌هم اینکه در کنار عدم رشد شاخص، حجم معاملات رو به رشد بوده است.
این امر خود سبب شده تا نقدشوندگی بازار بهبود یابد. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که حضور این فاکتور مثبت در بورس، می‌تواند نویدبخش بازگشت بازار به مدار صعود باشد.»
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: «سه‌ماهه انتهایی سال گذشته، قیمت سهام کلیه صنایع همزمان بر کوس نزول کوبیدند. این امر سبب شد تا سرمایه‌گذاران و سهامداران فعال در بورس، جملگی متحمل خسران شوند و هیچ‌کس از این زیان در امان نماند. اما در سال‌جاری، هرچند شاخص با رشد چندانی همراه نبوده، اما خوشبختانه کلیه صنایع در رکود فرو نرفتند. صنایعی نظیر لیزینگی‌ها، خدماتی‌ها، حمل‌ونقل یا خودرو، از شرکت‌هایی بودند که در این مدت شاهد رشدشان بودیم.» این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «سال گذشته، درآمد بسیاری از صنایع فعال در بورس، مانند پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزی افزایش یافت. اما متاسفانه این افزایش درآمد ناشی از افزایش نرخ فروش بود نه به دلیل افزایش تولید. در واقع این رشد قیمتی بیشتر نشات‌گرفته از افزایش نرخ ارز بود که نتیجه‌اش در قیمت محصولات متبلور شد.
این در حالی بود که حتی در برخی صنایع شاهد کاهش مقدار تولید نیز بودیم. در این راستا، تجربه رشد اقتصادی منفی سال گذشته نیز موید این مطلب ماست». نجفی ابراز کرد: «خوشبختانه به دلیل سیاست‌های کنترل تورم که دولت در پیش گرفته است، می‌توان انتظار داشت که رشد اقتصادی سال‌جاری مثبت شود. این رشد اقتصادی، به مفهوم افزایش مقدار تولید در صنایعی است که به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلات قبلی، مهجور مانده‌اند. به این ترتیب خلأ تولیدشان مرتفع شده و شاهد افزایش مقدار تولیدشان خواهیم بود.»
وی ادامه داد: «به‌عنوان مثال، در سال‌جاری، تولیدات صنایع خودرویی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از دو برابر شده است. به‌تبع این رشد، صنایعی که از رشد «تولید ناخالص داخلی» منتفع می‌شوند مانند لیزینگی‌ها نیز کم‌کم روی خوش خود را به سهامدارانشان می‌نمایانند. به موازات، صنایع بانکی، انفورماتیک، حمل‌ونقل و سایر صنایع مشابه نیز از این افزایش مقداری تولید بهره‌مند خواهند شد.» نجفی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رشد نسبی در برخی صنایع، شاخص کل همچنان در وضعیت رکود به‌سر می‌برد توضیح داد: «در بورس ما، صنایع بنیادی نظیر پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها و پالایشگاهی‌ها، شاخص سازند و بیش از70درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند. از آنجا که این صنایع در چندماهه اخیر رشد کمتری داشتند، شاخص نیز افت‌وخیز چندانی از خود نشان نداده است.»
این تحلیلگر بازار عوامل موثر بر رشد بنیادی بازار سرمایه را اینچنین برشمرد: «اولین دلیل که می‌تواند سبب رشد این صنایع شود، کاهش نرخ تورم است. کاهش تورم، می‌تواند نرخ بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران را کاهش دهد. این امر سبب می‌شود تا پی به‌ای بازار رشد کند و به اصطلاح سهام پی به‌ای بگیرند. دوم اینکه با افزایش نرخ ارز می‌توانیم شاهد رشد قیمتی در این صنایع باشیم که به دلیل سیاست‌های کنترلی دولت این امر بعید به نظر می‌رسد. سومین دلیلی که می‌تواند رشد قیمتی را در این صنایع به همراه آورد افزایش نرخ جهانی محصولاتشان است که درآمد حال از فروش آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که بررسی روند قیمت محصولات جهانی در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که این جهش قیمتی معمولا هر دوسال یک‌بار رخ می‌دهد.»
این استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: «بازار در سال‌جاری بسیار هوشمندانه عمل کرده و انتخاب سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری به تحلیل و بررسی بیشتری نیاز دارد. اگر سرمایه‌گذاری درصدد کسب سود است می‌تواند با انتخاب سهام مناسب به این مهم دست یابد این در حالی است که سال گذشته هیچ انتخابی امکان بازدهی را برای سرمایه‌گذاران فراهم نمی‌آورد.»
به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط حاضر، صنایعی که در ماه‌های گذشته با رشد قیمتی همراه بودند پتانسیل ادامه رشد را تا پایان سال دارند. به این ترتیب با عملکردی مطلوب، انتخابی منطقی و معامله‌ای هوشمندانه سرمایه‌گذاران می‌توانند بازدهی مطلوبشان را تا پایان سال کسب کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر