بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
در گفتگو با مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس بررسی شد:

آیا کارمزد معاملات آنلاین کاهش می یابد؟

بطوریکه مقرر گردیده گزارشی جامع از صورت های مالی شرکت های کارگزاری توسط کانون کارگزاران تهیه و به این اداره ارسال شود. همچنین شرکت های نرم افزاری نیز بایستی گزارش خود را پیرامون موضوع مذکور ارایه کند.
کد خبر : ۱۲۴۲۴۲
کاهش کارمزد معاملات به ویژه در بخش معاملات برخط یکی از مهمترین خواسته های سرمایه گذاران و سهامداران است؛ چراکه گسترش استفاده از سامانه معاملات آنلاین و انجام بیش از 70 درصد تعداد دفعات معاملاتی با این روش، چنین خواسته ای را برای تعدیل نرخ کارمزد خرید و فروش سهام ایجاد می کند.

این نیاز در حالی همزمان با گسترش و تعمیق هرچه بیشتر بازار سرمایه احساس می شود که یکی از مهمترین اصل های آرمانی بازارهای مالی دنیا میل کردن هزینه معاملات به سمت صفر است.

بارها و بارها نیز این وعده از سوی مسئولان و متولیان بازار سرمایه مطرح شده که بایستی در نرخ کارمزد معاملات تجدید نظر صورت گیرد.

در همین ارتباط، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در شرایط کنونی این موضوع در حال بررسی است. بطوریکه مقرر گردیده گزارشی جامع از صورت های مالی شرکت های کارگزاری توسط کانون کارگزاران تهیه و به این اداره ارسال شود. همچنین شرکت های نرم افزاری نیز بایستی گزارش خود را پیرامون موضوع مذکور ارایه کند.

محمد عطایی افزود: در همین راستا کانون کارگزاران نیز وارد عمل شده است، اما پس از دریافت اطلاعات و نقطه نظرات سه جانبه شرکت های کارگزاری و نرم افزاری و نیز سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه، سازمان بورس پیرامون کاهش کارمزد معاملات آنلاین و میزان آن تصمیم گیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این رابطه نکاتی وجود دارد که در سه ضلعی مثلث شرکت های کارگزاری و نرم افزاری و نیز سرمایه گذاران بایستی به آنها توجه داشت. کاهش کارمزدها در حالی از سوی سرمایه گذاران درخواست شده که به اعتقاد آنها کارگزاران در این نوع معاملات خدمات خاصی به مشتریان خود ارایه نمی کنند و مسئولیت تمام موارد مربوط به معامله با خود مشتری است.

در ضلع دیگر نیز کارگزاران از پرداخت هزینه ثابت و متغیر بابت استفاده از نرم افزارهای معاملاتی سخن می گویند و شرکت های نرم افزاری نیز معتقدند بستر معاملات آنلاین نیازمند ارتقاء و خرید سرورهای جدید و سرمایه گذاری های بیشتر است و برهمین اساس آنها مجبور به افزایش مبلغ قراردادهای خود با کارگزاران هستند.

البته کارگزاران معتقدند معاملات پرحجم سال 92 برای سال جاری با کاهش بوده و برای تقویت زیرساخت های موجود، آنها نیز بایستی سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند.

عطایی تأکید کرد: در این سیکل درهم تنیده، بایستی سناریوهای مختلف را با در نظر گرفتن صرفه و صلاح هر سه ضلع این مثلث مورد بررسی قرار داد. شاید یکی از راهکارها، کاهش کارمزدها به صورت پلکانی و براساس حجم معاملات باشد؛ بطوریکه می توان برای سرمایه گذاری که معاملات بیشتری را به صورت آنلاین انجام می دهد، کارمزد کمتری در نظر گرفت.

مدیر نظارت بر کارگزاران از تشکیل کارگروهی برای بررسی امکان کاهش کارمزد معاملات در کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار خبر داد و افزود: در درجه اول اظهارنظر صنف حرفه ای بازار سرمایه پیرامون کارمزد معاملات که شرکت های کارگزاری هستند، دریافت می شود و پس از آن سازمان بورس به عنوان نها ناظر بر کلیه بخش های بازار سرمایه، تصمیمات لازم را در این خصوص نهایی خواهد کرد.

وی با اشاره به تنوع مطلوب و تعداد مناسب شرکت های نرم افزاری فعال در حوزه بازار سرمایه، از وجود فضای رقابتی در این حوزه سخن گفت و اظهار داشت: وجود این تنوع مطلوب و تعداد مناسب در شرکت های نرم افزاری در ایجاد رقابت برای بهبود کیفیت و کمیت ارایه خدمات مؤثر است.

عطایی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: این سیاست سازمان بورس است که برای سرمایه گذاران و سهامداران فضای انتخاب برای استفاده از کارگزاری ها و شرکت های نرم افزاری مختلف فراهم باشد و در این رابطه هر تصمیمی که نهایی شود، در اسرع وقت به اطلاع فعالان بازار سرمایه خواهد رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، لزوم بازنگری در میزان کارمزد معاملات به ویژه در بخش آنلاین در حالی احساس می شود که کارگزاری ها نه تنها اقدام خاصی برای مشتریان آنلاین خود انجام نمی دهند، بلکه خدمات مجزایی نیز همچون ارایه مشاوره و تحلیل های مورد نیاز را نیز به آنها ارایه نمی کنند. حال آنکه به نظر می رسد برای توسعه زیر ساخت های فنی و نرم افزاری، بهتر است طرح های تشویقی در نظر گرفته شود تا کارمزدهای بالاتر به آن دسته از شرکت های کارگزاری پرداخت شود که خدمات بهتر و با کیفیت بیشتری را به مشتریانشان ارایه می کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر