بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷
کد خبر : ۱۲۴۳۳۰
دنیای اقتصاد: فروش اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس با محدودیت 2 ماهه پس از خرید مواجه شد. به‌دنبال تشدید سفته بازی در بازار این اوراق که طی ماه‌های گذشته موجب افزایش بیش از 100 درصدی قیمت این اوراق شده و اهداف تامین مالی تسهیلات مسکن را با انحراف مواجه کرده است، مقامات بازار فرابورس فروش آن را تا 2 ماه پس از خرید ممنوع کردند. این دومین اقدام پس از محدودیت خرید 90 برگه‌ای این اوراق در بازار فرابورس است که از نیمه ماه قبل توانست 10 درصد از نرخ «تسه» هارا بکاهد.
تازه‌ترين اقدامات براي كاهش قيمت «تسه»‌ها در فرابورس
سرعت‌گير براي اوراق وام مسكن
گروه بورس: تازه‌ترين تصميم فرابورس براي كاهش سفته‌بازي در بازار اوراق تسهيلات مسكن، محدوديت 2 ماهه در فروش اوراق خريداري شده اعلام شد. دست به دست شدن اوراق تسهيلات مسكن از زمان افزايش مبلغ وام خريد مسكن به 35 ميليون تومان، موجب شد تا قيمت اين اوراق بيش از 100 درصد افزايش يابد و روزانه با افزايش 5درصدي در قيمت، به شرايطي برسد كه سازمان بورس و فرابورس با اعمال تغییر در نحوه معامله اين اوراق، سقف خريد 90 برگي را براي اين اوراق تعيين كرد. با اين حال به نظر مي‌رسد اين تصميم هنوز كارساز نشده و تنها به افت حدودا 10 درصدي ميانگين قيمت منتهي شده است. بر اين اساس در تازه‌ترين قواعد وضع شده خريداران بايد اوراق خريداري شده را نيز حداقل 2 ماه نزد خود نگه دارند.
اين اقدام تلاش تازه‌اي براي كنترل سفته‌بازي بر اين اوراق است كه البته به نوعي به عقيده كارشناسان، در درجه اول اصل مالكيت را زير سوال مي‌برد و حتي ممكن است كه به خروج اين اوراق از بازار فرابورس منجر بشود؛ چراكه مانع از دخل و تصرف در كالايي مي‌شود كه خريدار مالك آن است. به علاوه تاكنون آزادي خريد و فروش اين اوراق در بازار سهام خود تامين‌كننده منابع ريالي وام‌هاي مسكن نيز بوده است؛ با اين حال به نظر مي‌رسد اهداف اوليه انتشار اين اوراق با تشديد سفته‌بازي‌ها زير سوال رفته است. اين در حالي است كه آزادي ورود و خروج به بازارها به عنوان يك اصل بايد مورد توجه قرار بگيرد.
در اين بين مدير‌عامل فرابورس از برنامه‌ريزي جدي براي ممانعت از سفته‌بازي در اوراق تسهيلات مسكن با همكاري شركت مديريت فناوري اطلاعات، سپرده‌گذاري مركزي و فرابورس خبر داد. امير هاموني با اشاره به جلسه‌اي كه ديروز برگزار شده بود، گفت: در اين جلسه مقرر شد با همكاري شركت مديريت فناوري اطلاعات و سپرده‌گذاري مركزي و فرابورس براي معاملات برگه‌هاي تسهيلات مسكن، دوره نگهداري تعريف شود. وي در تشريح اين تصميم گفت: بر اساس اين محدوديت، از اول تيرماه هر شخصي كه اين اوراق را خريداري كند تا دو ماه اجازه فروش آن را ندارد.
هاموني با تاكيد بر اينكه ساز و كار اين محدوديت معاملاتي از ابتداي تيرماه اجرايي خواهد شد، گفت: اين مكانيزم به بازار اين اوراق كمك مي‌كند تا فقط كساني اقدام به خريد كنند كه نياز به اين اوراق براي دريافت تسهيلات مسكن دارند. وي افزود: اين موضوع در راستاي جلوگيري از افزايش قيمت اوراق تسهيلات مسكن تصميم‌گيري شده است، به اين ترتيب زماني كه نتوان روزانه اقدام به خريد و فروش اين اوراق كرد فقط خريداران واقعي وارد اين بازار مي‌شوند.
هاموني كه با «سنا» گفت‌وگو كرده است همچنين در‌خصوص ساير برنامه‌هاي فرابورس براي ساماندهي به بازار برگه‌هاي تسهيلات مسكن، گفت: در حالي بحث سقف خريد 90 برگه در حال حاضر توسط كارگزاران اجرايي مي‌شود كه مقرر شد اين موضوع نيز از ابتداي تيرماه سيستماتيك شده و تحت سيستم معاملاتي قرار بگيرد. مدير‌عامل فرابورس همچنين در‌خصوص نوسان قيمت برگه‌هاي «تسه» گفت: با ايجاد محدوديت دو ماهه در فروش اين اوراق به‌طور خودكار نوسان قيمت آن نيز كاهش پيدا مي‌كند.

سايه كندي معاملات در فصل مجامع
روز گذشته شاخص كل فرابورس تنها با 2 واحد كاهش به 774 واحد رسيد. در بازار ديروز 81 ميليون و 577 هزار برگه بهادار به ارزش بيش از 664 ميليارد ريال داد و ستد شد. اين حجم از معاملات در 23 هزار و 117 دفعه معامله صورت گرفت. نبود عرضه‌هاي بلوكي نيز از جمله دلايلي است كه حجم و ارزش معاملات فرابورس را نسبت به روزهاي قبل با كاهش همراه ساخته است.
روند حركتي شاخص اين بازار در روز گذشته در همان اولين دقايق معاملات ريزشي بود، به طوري كه آيفكس از 777 واحد تا 773 واحد پايين آمد. فشار تاثيرات منفي نمادهاي مارون، سمايه، ميدكو، توريل و وزمين، به ترتيب موجب كاهش شاخص شد. در مقابل با افزايش فشارهاي ناشي از تاثير مثبت نمادهاي شرانل و شاوان و برخي ديگر از نمادها رقم شاخص از محدوده 774 واحد بالاتر رفت. پتروشيمي مارون ديروز توسط حقوقي‌ها با فروش عمده مواجه شد و بيش از 30 تومان كاهش قيمت ثبت كرد كه در راس تاثير‌گذار‌ترين نمادها براي كاهش شاخص كل نقش بازي كرد. در مقابل نماد شرانل (نفت ايرانول) با افزايش 68 توماني قيمت سهم و داد‌و‌ستد يك ميليون و 348 هزار سهم بيشترين تاثير را در بالا بردن شاخص بر عهده گرفت. در مجموع اغلب نمادهاي ديروز در بازار فرابورس قرمز بودند. نمادهاي شرانل و شاوان به ترتيب با 67/4 درصد و 35/2 درصد افزايش قيمت در راس بيشترين افزايش قيمت‌ها قرار گرفتند. در مقابل نمادهاي كرمان و سبزوار به ترتيب با 3/9 درصد و 89/4 درصد كاهش قيمت در ميان بيشترين كاهش قيمت‌ها قرار گرفتند. در بازار ديروز بيشترين ارزش معامله به اوراق اجاره ماهانه 20 درصدي رايتل اختصاص يافت و بيشترين حجم معامله نيز به نماد شركت سرمايه‌گذاري مسكن تهران اختصاص يافت. اوراق مشاركت 3 ماهه 20 درصدي گل‌گهر نيز در راس برترين عرضه و تقاضاي ديروز بازار فرابورس قرار گرفت.
تقسيم سود 200 ريالي و افزايش سرمايه 33 درصدي
در دو مجمع عمومي عادي و فوق‌العاده شركت فرابورس ايران كه عصر روز شنبه سوم خردادماه با حضور بيش از 84 درصد سهامداران برگزار شد، تقسيم سود 200 ريالي به ازاي هر سهم و افزايش سرمايه 33 درصدي اين شركت از محل اندوخته به تصويب رسيد. در اين مجمع عليرضا عسكري ماراني به عنوان رئيس جلسه، احمد جاويدي و صادق عجمي به نمايندگي از شركت‌هاي بورس اوراق بهادار تهران و كارگزاري آبان به عنوان ناظرين و ابوالفضل متين نيز به عنوان دبير جلسه انتخاب شدند. همچنين محمودرضا خواجه نصيري به عنوان نماينده سازمان بورس در هيات‌ رئيسه مجمع حضور يافت و ميزان و نحوه تقسيم سود عملكرد سال 1392 مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه در نهايت تقسيم 200 ريال سود به ازاي هر سهم به تصويب رسيد. در اين جلسه كه انتخاب اعضاي هيات مديره نيز يكي از دستورات آن بود سهامداران از بين كانديداهاي موجود، شركت‌هاي بانك پارسيان، سرمايه‌گذاري صباتامين، گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد، بورس اوراق بهادار تهران، كانون كارگزاران بورس اوراق بهادار، گروه مالي ملت و مركز مالي ايران را به‌عنوان 7عضو اصلي و شركت‌هاي سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، سرمايه‌گذاري استان سيستان و بلوچستان و توسعه اقتصادي آروند را نيز به‌عنوان اعضاي علي‌البدل انتخاب كردند.
در ابتداي جلسه، اميرهاموني مديرعامل فرابورس ايران ضمن ارائه گزارش فعاليت هيات‌‌مديره به مجمع عمومي عادي سالانه براي سال مالي منتهي به 29 اسفند 1392، گفت: ارزش بازار فرابورس با رشد 94 درصدي به بيش از 954 هزار ميليارد ريال و ارزش معاملات بازارهاي آن با رشدي معادل 98 درصد به بيش از 291 هزار ميليارد ريال رسيد. وي در پايان سخنان خود زمان توزيع سود سهامداران حقيقي را از 17 خرداد و زمان توزيع سود سهامداران حقوقي را از ابتداي دي‌ماه اعلام كرد. در ادامه مجمع عمومي عادي سالانه فرابورس ايران، ميزان و نحوه تقسيم سود عملكرد سال مالي 1392 مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه تقسيم 200 ريال سود به ازاي هر سهم به تصويب مجمع رسيد به‌طوري‌كه از ميزان سود محقق شده براي هر سهم پس از كسر اندوخته قانوني و احتياطي، 200 ريال به صورت نقدي تقسيم خواهد شد و باقيمانده سود انباشته، به ازاي هر سهم 333 ريال به‌عنوان سهام جايزه به حساب افزايش سرمايه مي‌رود. موسسه حسابرسي بهراد مشار به عنوان حسابرس اصلي و بازرس قانوني و موسسه حسابرسي بيات رايان نيز به عنوان حسابرس علي‌البدل براي سال مالي 93 برگزيده شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر