بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر : ۱۲۴۳۳۴
آرمان: دادستان کل کشور گفت: بارها گفته‌ام که اگر مقصری درخصوص معوقات و مشکلات بانکی باید اعلام شود، بانک مقصرتر از مشتری است. ایرنا نوشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روز یکشنبه در نشست اعضای اتاق بازرگانی ایران درمورد پرونده‌های بدهکاران بانکی توضیح داد: پرونده‌های بدهکاران موضوعی است که می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد. اژه‌ای افزود: پرونده‌های این بدهکاران بر اعتقادات، فرهنگ عمومی، اقتصاد، سیاست و همچنین بر موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی تاثیر دارد. دادستان کل کشور از اعضای اتاق بازرگانی ایران خواست تا با ارائه کمک فکری و عملی بتوانند موضوع بدهکاری را با کمترین هزینه و بیشترین بهره جمع کنند. وی ادامه داد: اگر هم باهم اختلاف‌نظر داشتیم، یکدیگر را تخطئه نکنیم بلکه باید تضارب‌افکار داشته باشیم.

شرايط متفاوت

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تفاوت افرادی که از راه خلاف و افرادی که طبق مقررات تسهیلات دریافت کرده‌اند، گفت: حتما کسی که با خلاف، زد‌و‌بند، پرداخت کردن رشوه و زیر پا گذاشتن قانون تسهیلات دریافت کرده و در جای خود مصرف نکرده است با کسی که طبق مقررات تسهیلات گرفته و واقعا به خاطر شرایط بازار با مشکل مواجه شده، کاملا متفاوت است. وی ادامه داد: فردی که طبق مقررات تسهیلات دریافت کرده اما به دلیل شرایط بازار با مشکل مواجه شده نه‌تنها نباید او را توبیخ و برخورد قضایی و اداری داشته باشیم بلکه باید به او کمک هم بکنیم چراکه کمک کردن سنت حسنه‌ای است که در بازار هم وجود داشت.

بايد به بانك‌ها كمك كنيم

دادستان‌کل کشور در ادامه بر آسیب‌شناسی مسائل و اینکه چرا این مسائل گسترش یافته و چه کنیم که مشکلات ادامه پیدا نکند، تاکید کرد. محسنی‌اژه‌ای گفت: همه باید دست به دست هم داده و به بانک مرکزی و بانک‌ها برای رفع این مشکلات کمک کنیم. وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم بانک‌ها لطمه ببینند و دشمن نیز از این فضا سوءاستفاده کند، به ضرورت یا عدم ضرورت وجود بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های تعاونی اعتبار اشاره کرد و افزود: بیش از ده شعبه بانک در یک خیابان تهران مشاهده می‌شود. اژه‌ای با طرح سوالی ادامه داد: چند شرکت تعاونی اعتبار وجود دارد که از شرکت تعاونی مجوز گرفته‌اند و برخلاف تعهدات مجوزشان عمل می‌کنند؟ دادستان کل کشور با تاکید بر رعایت قانون، تخصصی کردن کارها و صلح و سازش درصورت امکان، خاطرنشان کرد: برای ایجاد فضای اعتماد بیشتر، تفکیک فعالان اقتصادی که می‌خواهند سالم کار کنند با آنهایی که از راه‌های دیگر می‌روند و همچنین درخصوص برخی پرونده‌ها باید به همدیگر کمک کنیم تا با کمترین هزینه این مشکلات رفع شود.

نفس توليد ارزش است

دادستان‌کل کشور مساله تولید و سرمایه ملی را یک ارزش عنوان کرد و گفت: یکی از مسائل مهمی که تا حدی مورد غفلت نظام‌های مختلف واقع شده، مساله ارزش تولید و ارزش سرمایه ملی است. اژه‌ای دراین‌باره ادامه داد: نفس تولید و سرمایه ملی خود یک ارزش است که متاسفانه گاهی اوقات به ضدارزش تبدیل شده است. وی با بیان اینکه استقلال کشور بدون غنای کشور امکان ندارد، تصریح کرد: کشور فقیر در موضوعات مختلف نمی‌تواند استقلال کامل داشته باشد و زمانی می‌توانیم استقلال داشته باشیم که کشوری ثروتمند وغنی باشیم. دادستان کل کشور تاکید کرد: برخی مسائل نباید فضایی در جامعه ایجاد کند که تصور شود بخشی از ثروتمندان و تلاشگران جزو خادمان ملت نیستند و متاسفانه این جفایی است که در حق این تلاشگران در جامعه صورت گرفته و می‌گیرد و موجب می‌شود این طیف از افراد مورد ظلم و اجحاف قرار بگیرند.

نبايد فساد نهادينه شود

اژه‌ای سپس به موضوع فساد چه فساد سیاسی و چه مالی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر خدای‌ناکرده موضوع فساد در جامعه نهادینه، گسترده و پیچیده شود، مشکلات جدی در پی دارد. به‌گفته اژه‌ای اگر فساد در جان انسان جا گرفت و ریشه دوانید، او و جامعه‌اش را به تباهی می‌کشاند. دادستان‌کل کشور تاکید کرد: اگر جایی فساد به‌بار بیاید، زیانش به بقیه افراد نیز می‌رسد چون انسان‌ها به‌هم مرتبط و پیوسته هستند و اگر وارد فضا و سیستم اداری کشور شود، می‌تواند نظام و حتی کل جامعه را به تباهی بکشاند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر