بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
مشاور مدیر عامل شرکت کارگزاری صبا جهاد پیش بینی کرد:

فنر فشرده پتانسیل سه صنعت آزاد می شود

روند معاملاتی شرکت های فعال بورسی در حالی با افت و خیزهای فراوان همراه شده که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه دلایل و عوامل مختلفی را در شکل گیری این روند مؤثر می دانند.
کد خبر : ۱۲۴۳۳۸
روند معاملاتی شرکت های فعال بورسی در حالی با افت و خیزهای فراوان همراه شده که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه دلایل و عوامل مختلفی را در شکل گیری این روند مؤثر می دانند، به گونه ای که بسیاری از آنها معتقدند سرمایه گذاری با دید بلندمدت و میان مدت جای خود را به نوسان گیری و سرمایه گذاری کوتاه مدت داده است.

دیدگاه و نگرشی که براساس تحلیل های درست و منطقی بنا نهاده نشده و به نفع بازار سرمایه و سهامداران نیست.

در همین ارتباط، مشاور مدیر عامل شرکت کارگزاری صبا جهاد در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تثبیت وضعیت سیاسی کشور و به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای ایران یکی از اصلی ترین موضوعات تأثیرگذار بر روند معاملات بورس به شمار می رود، بطوریکه می توان گفت تا مشخص شدن این عامل اثرگذار بر وضعیت صنایع مختلف بورسی و در نهایت روند معاملات بازار سهام، نمی توان انتظاری بیش از این در خصوص وضعیت رشد قیمتی سهام مجموعه های بورسی و کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری در این بازار داشت.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت نفت سپاهان طی روز جاری نیز بر روند معاملات روز گذشته مؤثر واقع شده است.

وحید وحیدی برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه سهامداران توسط اغلب مجموعه های بورسی در چهار ماه ابتدایی سال جاری را به عنوان عامل دوم دانست و ابراز داشت: آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که نمی توان انتظار بازدهی های قابل توجه از سرمایه گذاری در بورس طی سال جاری همچون سال گذشته داشت.

وی همچنین از تأثیرپذیری روند تولید و سودآوری برخی صنایع فعال بورسی همچون خودرو، بانک و پتروشیمی از گشایش ارتباطات بین المللی کشور سخن گفت و اظهار داشت: سهام شرکت های فعال خودروساز و قطعه ساز در حالی طی سال جاری مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند که به نظر می رسد این صنعت از جمله صنایعی باشد که بیشترین تأثیر مثبت را از لغو یا کاهش تحریم ها می بپذیرد.

مجموعه های فعال در این گروه با توجه به وضعیت نابسامان سودآوری طی دو سال اخیر از پتانسیل رشد تولید و سودآوری در پی بهبود وضعیت سیاسی برخوردارند.

این مقام مسئول در خصوص دو صنعت بانک و پتروشیمی نیز تصریح کرد: بهبود وضعیت نقل و انتقالات بانکی و پرداخت سرمایه های بلوکه شده در کشورهای خارجی از جمله پیامدهای مثبتی هستند که در پی کسب نتیجه نهایی از مذاکرات هسته ای ایران به وقوع می پیوندد. افزون بر آن، افزایش حجم صادرات محصولات تولیدی واحدهای پتروشیمی و در پی آن رشد درآمدهای حاصل از فروش خارجی محصولات به طور قطع بر رشد سودآوری این مجموعه ها اثرگذا خواهد بود، به گونه ای که می توان گفت پتانسیل های سه صنعت مذکور همچون فنر جمع شده ای است که به محض رخداد بزرگترین واقعه سیاسی کشور، آزاد خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر