بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
شاخص در معاملات روز جاری نیز روندی نزولی از خود برجای گذاشت و با افت 179 واحدی خود، بیش از پیش به مدار 75 هزار واحدی خود را نزدیک کرد اما نکته قابل توجه آن است.
کد خبر : ۱۲۴۳۶۶
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.3.5 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 158 واحد افت به رقم 56821 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 213 واحد کاهش عدد 145528 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 179 واحد افت به رقم 76214 واحد رسيد.

همچنین در این روز بانک اقتصاد نوین با 26 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل توسعه معادن و فلزات با 33 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افت به رقم 771 واحد رسید.

در این شرایط امروز توکاریل با 0.33 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی زاگرس با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 27854 میلیارد ریال رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، شاخص در معاملات روز جاری نیز روندی نزولی از خود برجای گذاشت و با افت 179 واحدی خود، بیش از پیش به مدار 75 هزار واحدی خود را نزدیک کرد اما نکته قابل توجه آن است که این اتفاق در حالی رخ داد که صبح امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته ای برای دیدار با کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا عازم استانبول شد.

این اتفاق پس از بی نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات در وین از آن جهت قابل اهمیت است که برخی گمان می کردند که این مذاکرات به بن بست رسیده است.

از سویی دیگر در حالی طی معاملات روز جاری سهام "شسپا" برای اولین بار در بازار دوم بورس عرضه شد که تمامی نمادهای این گروه روندی نزولی را از خود به نمایش گذاشته بودند. در خصوص نحوه عرضه این شرکت و مشکلات پیش آمده در بخش چند نکته از چند شرکت بیشتر خواهیم گفت.

اما بد نیست در لابه لای اخبار تأثیرگذار بر بورس خبری هم از خود بورس منتشر کنیم که به نوعی عاملی شده برای نارضایتی سهامداران یکی از تالارهای منطقه ای.

به نظر می رسد مسافت 40 کیلومتری چندان راه دور و درازی نباشد اما جالب است بدانید 40 کیلومتر بعد از تهران به سمت غرب که می رویم به شهر کرج می رسیم که به تازگی تبدیل به استان شده، استانی به نام البرز که اتفاقاً هم تالار بورس دارد و هم سهامداران زیادی را در خود جای داده است اما متأسفانه بارها و بارها از سوی سهامداران و معامله گران این تالار نسبت به امکانات بسیار کم و مدیریت ضعیف این تالار به تحریریه بورس نیوز شکایت آورده شده تا شاید صدای آنها به گوش مسئولین ذیربط رسیده و فکری به حال این تالار منطقه ای شود. به گفته این افراد در اغلب اوقات تالار بورس کرج یا برق ندارد و یا سیستم های معاملاتی کارگزاران به دلیل وجود اشکالات فنی قطع می باشد که این موضوع سبب اجحاف حق سهامداران این تالار نسبت به دیگر سرمایه گذاران بورس شده است به عنوان مثال طی معاملات روز جاری سیستم های معاملاتی کارگزاران این تالار مدتی طولانی قطع بوده و این موضوع سبب شد تا معامله گران این تالار از رقابت در خرید سهام عرضه اولیه "شسپا" باز بمانند و این اتفاق در حالی رخ داده است که طی روز گذشته نیز اشکال مذکور وجود داشته است و به نظر می رسید مدیریت این تالار با توجه به عرضه اولیه سهام شرکت "شسپا" طی معاملات امروز برای رفع آن بکوشد.

براین اساس سهامداران تالار کرج از مسئولان سازمان بورس انتظار دارند تا با نظارت بر نحوه مدیریت تالارهای منطقه ای خصوصاً تالار کرج که تنها فاصله ای 40 کیلومتری با شهر تهران دارد نسبت به ایجاد تعادل و رعایت حقوق سهامداران بکوشند. پیشنهاد می شود مسئولین ذیربط در سازمان بورس با اعزام نمایندگان خود به تالارهای منطقه ای به صورت دوره ای نظرات سهامداران و معامله گران آن تالار را از نحوه مدیریت و امکانات موجود به جهت رعایت حقوق تمامی سهامداران کشور جویا شده و نسبت به رفع مشکلات احتمالی پیش آمده اقدام نمایند. آقای مدیر لطفاً جدی بگیرید.

اما چند نکته از چند شرکت و گروه بورسی

"شسپا": نیامده حاشیه به پا کرد، معامله گران تالار کرج جا ماندند، خریداران آنلاین نیز همچنان بلاتکلیف مانده اند، قیمت هم که به گفته اغلب کارشناسان گران بود. به نظر می رسد "شسپا" هنوز از گرد راه نرسیده سرناسازگاری را آغاز کرده است. به هر حال باید تکلیف آنلاین ها امروز مشخص شود. فعلاً که این عرضه اولیه به کام کارگزاران بوده. اما واقعاً تا زمانی که این گونه مشکلات وجود دارد چطور انتظار فرهنگ سازی و گسترش معاملات آنلاین در بین سرمایه گذاران را داریم؟!

بانکی ها: لطفاً آرام صحبت کنید چون هم گروه در خواب است و هم سهامداران عمده این شرکت ها البته این طور که مشخص است کار "وبصادر" از خواب گذشته و به کما رسیده است.

سیمانی ها: شاید بهتر باشد بگویم گروهی در برزخ یک روز خبر می آید افزایش نرخ گرفتند و پرچم سبز بالا می برند و فردای آن روز با تکذیب خبر همه را قرمز پوش می کنند، به نظر می رسد تداوم این روند منجر به بلاتکلیفی سهامداران این گروه خواهد شد. به هر حال این اخبار ضد و نقیض دودش پس از چشم سهامداران این شرکت ها بر چشم خود بازار سرمایه خواهد رفت. مسئول محترم یه کاری نکنید که از خیرش بگذریم، شما قبول کنی بدهید و ما قبول نکنیم بگیریم.

گروه خودرویی: کلاً این گروه داره خارجی بازی در میاره، یعنی چی؟ یعنی هر زمان که اسم کاترین اشتون و مذاکرات و غربی ها می آید طناب صعود رو می گیرن و مثل قرقی بالا می روند هر وقت هر که مسئولین وزارت خارجه کشورمان در وزارت خانه خود هستند و قرار نیست به خارج از کشور و پای میز مذاکرات بروند این گروه قدم زنان سرپایینی بورس را خوش خوشک طی می کند.

فعلاً که امروز تا خبر رسید وزیر خارجه و کاترین اشتون قراره در استانبول درباره گام نهایی توافقنامه ژنو با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند این گروه دوباره قدم زدن در سرپایینی بورس را با دویدن به سوی سربالایی بورس عوض کرد. البته ناگفته نماند نیم نگاه این گروه به روز چهارشنبه و تعیین تکلیف افزایش نرخ خودرو هم هست. راستی امروز آقای شافعی جای خود را در سازمان گسترش به آقای نوروز زاده داد.

فلزات اساسی: بزرگان این گروه فعلاً در مرخصی استحقاقی به سر می برند هرچند که شنیده شده بعضی از آنها نیز ممکن است با اعلام تعدیل منفی یه چند وقتی به تعطیلات سفر کنند. کلاً گروه خوبی هستن و در معرفت برای هم کم نمی گذارند یا  همه یا هیچکس شعار شرکت های این گروه است.

حمل و نقلی ها: به نظر می رسد بر سر دوراهی ماندن یا رفتن گیر کرده اند فعلاً که "توریل" فرابورسی لیدر این گروه شده.

در پایان ضمن عرض تبریک به مناسبت مبعث پیامبر نور و رحمت، اهالی تالار پیش بینی می کنند روز چهارشنبه اخباری می تواند منتشر شود که مسیر کوتاه مدت خیلی از گروه های بورسی را مشخص خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر