بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۳
کد خبر : ۱۲۴۴۰۱
عليرضا باغاني: روز دوشنبه قرار بود 105 ميليون سهم شركت نفت سپاهان در بورس تهران عرضه شود، اما تنها 85 ميليون سهم اين شركت در قيمت 1750 تومان عرضه شد و 20 ميليون سهميه اختصاص پيدا كرده به معامله‌گران برخط به‌رغم وجود تقاضاهاي مكرر خريد و ورود سفارش‌هاي خريد در سامانه معاملات راس ساعت 12:20، به «آنلاين‌ها» نرسيد.
تا به اينجاي كار همه چيز عادي جلوه مي‌كند و دليل عدم انجام معامله 20 ميليون سهمي «شسپا» كه سهميه معامله‌گران آنلاين بود، اختلال در سيستم معاملات عنوان شده بود، اما ساعتي پس از پايان معاملات بورس، حجم معاملات اين نماد عرضه اوليه‌اي تا عدد 88 ميليون و 577 هزار سهم در سامانه معاملات به نمايش گذاشته شد! به اين معني كه حدود 6/3 ميليون سهم پس از انجام معاملات 85 ميليون سهمي «شسپا» معامله شده است و به تعبيري واضح‌تر عده‌اي از معامله‌گران موسوم به «آنلاين» توانسته‌اند حدود 6/3 ميليون سهم اين شركت ارزنده را به دست آورند.
آن هم در شرايطي كه سيستم معاملات در روز عرضه مختل بود و ناظر بازار اعلام كرده بود كه هيچ معامله‌گر آنلايني سهام نفت سپاهان را به دست نياورده است. باري؛ عرضه اوليه نفت سپاهان به پايان رسيد و هر چند قرار است امروز (چهارشنبه) به متقاضيان آنلاين باقيمانده، از اين سهم 1750 توماني اختصاص پيدا كند، اما انجام اين حراج در بورس تهران بار ديگر اوج بي نظمي و اختلال را در اداره عرضه‌هاي اوليه اين بازار به نمايش گذاشت و البته اختصاص سهام به برخي معامله‌گران آنلاين آن هم بعد از ساعت معاملات نيز بارديگر اصل رعايت عدالت در عرضه‌هاي اوليه بورس را زير سوال برده است. بنابراين لازم است چند موضوع از سوي مديران و متوليان بازار سرمايه مورد شفاف‌سازي قرار گيرد:
1. دليل عدم ثبت سفارش خريد همه معامله‌گران آنلاين كه متقاضي خريد 20 ميليون سهم نفت سپاهان بوده‌اند؛ چه بوده است؟
2. چرا سهميه بالاي 1200 برگه سهمي براي معامله‌گران آنلاين تعيين شد و اساس سهميه‌بندي‌ها در اين عرضه بزرگ چه بود و از چه قوانين و مقرراتي تبعيت مي‌كرد؟
3.چرا پس از پايان عرضه روال 85 ميليون سهمي،حدود 6/3 ميليون سهم به حجم معاملات «شسپا» اضافه شده و سهام اين شركت به عده‌اي از معامله‌گران خاص و اساسا آنهايي كه دسترسي به سامانه معاملات آنلاين ويژه داشته‌اند؟
4.سامانه آنلاين تحت كارگزاري‌ها چيست؟ چه تفاوتي با سامانه‌اي دارد كه در اختيار مردم عادي است و اساس فلسفه وجودي اين سامانه آنلاين چيست؟ آن هم در حالي كه خود كارگزاري‌ها دسترسي مستقيم به سامانه معاملات دارند و عملا در اختيار داشتن يك سامانه آنلاين مجزا و ويژه توسط كارگزاران چيزي فراتر از نيازها است.
5.آيا خريد حدود 6/3 ميليون سهم از طريق آنلاين‌هاي تحت كارگزاري‌ها، منافي عدالت سهامداري نيست و دليل عدم ابطال اين معاملات تا اين لحظه چه بوده است؟
...و در آخر تا كي بايد از كيك شيرين عرضه‌هاي اوليه، افراد و گروه‌هاي خاص بيشترين سهم را ببرند و مگر شعار بازار سرمايه ايران اسلامي، كسب سود در شرايط عادلانه و حلال نيست...؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر