بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر : ۱۲۴۵۳۲
عليرضا باغاني: كمتر از 10 روز به برگزاري هشتمين نمايشگاه بازار سرمايه زمان باقي مانده است. رخدادي كه از آن به عنوان بزرگ‌ترين گردهمايي فعالان بازار سهام ياد مي‌شود و فرصتي است براي به نمايش گذاشتن آنچه كه اين روزها به عنوان «پختگي» بورس ايران از آن ياد مي‌شود. نمايشگاه بورس سال گذشته در ارديبهشت‌ماه برگزار شد يعني يك ماه قبل از رشد طوفاني بازار؛ اما 13 ماه بعد يعني در روزهاي نسبتا گرم خرداد 93 «بازار سرمايه‌اي»‌ها در اين رخداد نمايشگاهي شركت مي‌كنند تا ضمن مرور روزهاي لذت‌بخش و پرسود سال 92 بتوانند راهكاري پيدا كنند براي تكرار آن روزهاي رويايي... . در اين ميان البته «خارجي»‌ها هم هيات‌هايي را به اين نمايشگاه صنعت مالي اعزام كرده‌اند،تا قبل از توافق بزرگي كه مي‌تواند در هفته‌هاي پيش رو انجام شود؛ مقدمات تعامل با بازار سرمايه ايران را فراهم كنند.
در مجموع روزهاي گرم نمايشگاه بورس در پيش است و فرصت ديدار دوباره «بازار سرمايه‌اي»‌ها با يكديگر فراهم شده است. رويدادي كه هشت سال پيش در يك تالار پذيرايي و با حضور تنها 8 شركت برگزار شد، اما پس از عبور از اصطلاحا دوران گذار خود امسال با حضور 350 شركت داخلي و خارجي برگزار مي‌شود تا به اين ترتيب مرحله بلوغ بازار سهام ايران را به نمايش بگذارد.
در گفت‌و‌گوي پيش رو سعي شده تا آخرين وضعيت برگزاري نمايشگاه هشتم بررسي شود. در اين گفت‌و‌گو سعيد مستشار مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشريح آخرين وضعيت اين رويداد نمايشگاهي؛ به سوالاتي همچون دليل واقع نشدن روزهاي برگزاري نمايشگاه در پنجشنبه و جمعه، دلايل تقارن برگزاري نمايشگاه با بازي‌هاي جام جهاني و دستاورد‌هاي احتمالي اين دوره از نمايشگاه پاسخ مي‌دهد. اين گفت‌وگو را در ادامه بخوانيد:
برگزاري هشتمين نمايشگاه بورس داراي چه ويژگي‌ها و تفاوت‌هايي نسبت به گذشته است؟
هشتمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه (FINEX2014) در تاريخ 18 تا 21 خرداد در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار خواهد شد. در اين دوره از نمايشگاه، بيش از 350 شركت داخلي و خارجي فعال در صنعت مالي مشاركت كرده‌اند كه اين تعداد در مقايسه با دوره هفتم، حدود 20 درصد رشد دارد. همچنين فضاي مفيد نمايشگاه، حدود 20 هزار مترمربع و مجموع فضاي اختصاص يافته به نمايشگاه، حدود 39 هزار متر مربع است. از ويژگي‌هاي مهم نمايشگاه امسال، علاوه‌بر رشد كمي تعداد مشاركت‌كنندگان و وسعت برگزاري نمايشگاه، حضور پررنگ شركت‌هاي خارجي فعال و مطرح در صنعت مالي از كشورهايي همچون انگليس، آلمان، ايتاليا، سوئيس، كره جنوبي، يونان، قبرس و تركيه است كه براي نخستين بار، شاهد حضور چنين كشورهايي در نمايشگاه هستيم. همچنين امسال در سومين روز نمايشگاه، يعني 20 خرداد، براي نخستين بار اجلاس بين‌المللي IFN در تهران با موضوع بررسي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري اسلامي در چشم‌انداز اقتصادي روبه رشد، با حضور ميهماناني از كشورهاي مختلف، با مشاركت سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشكده پولي و بانكي بانك مركزي، توسط شركت توسن برگزار خواهد شد كه شركت‌كنندگان در اجلاس، از نمايشگاه نيز بازديد خواهند داشت. برگزاري سومين دوره نمايشگاه بين‌المللي كاريكاتور بورس با ارائه بيش از 100 اثر از كاريكاتوريست‌هايي از 20 كشور جهان، از ديگر برنامه‌هايي است كه همزمان با هشتمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه، در راستاي توسعه فرهنگ سهامداري در كشور برگزار خواهد شد. همچنين برنامه‌هاي متنوع و متعدد ديگري، از جمله بهره‌برداري از طرح‌هاي جديد در حوزه بازار سرمايه، در اين دوره از نمايشگاه در نظر گرفته شده است كه به نظر من، نمايشگاه جاري را از دوره‌هاي گذشته آن متمايز خواهد ساخت.
با توجه به آنكه نمايشگاه هشتم نخستين نمايشگاهي است كه بعد از روي كار آمدن دولت جديد و انجام توافق اوليه ژنو برگزار مي‌شود،
حضور خارجي‌ها در اين نمايشگاه چگونه است، اعم از مقامات و هيات‌هاي خارجي و سفرا؟
همانطور كه عنوان شد، امسال براي نخستين بار، شاهد حضور شركت‌هايي از كشورهاي مختلف، به ويژه كشورهاي اروپايي، ازجمله آلمان، سوئيس، انگليس و ايتاليا در FINEX هستيم كه اين موضوع، حكايت از چشم‌انداز مثبت تعاملات برون مرزي صنعت مالي در كشور دارد. همچنين از مقامات و سفراي كشورهاي مختلف نيز براي بازديد از نمايشگاه دعوت به عمل آمده است، ضمن اينكه هيات‌ها و اشخاص خارجي مختلفي نيز در تماس با ستاد برگزاري نمايشگاه، از برنامه خود براي بازديد از نمايشگاه خبر داده‌اند. در مجموع، به نظر من نمايشگاه امسال در بعد بين‌المللي، به طور قطع متمايز و برجسته‌تر از سال‌هاي گذشته خواهد بود.
نمايشگاه بازار سرمايه امسال چه تفاوت‌هايي با ساير نمايشگاه‌هاي مشابه در سطح جهاني دارد؟ لطفا نگاه مقايسه‌اي داشته باشيد؟
در حال حاضر، نمايشگاه‌هاي مختلفي در حوزه مالي و سرمايه‌گذاري، در كشورهايي همچون آمريكا، آلمان، اتريش، امارات و... برگزار مي‌شود. اگر نگاهي مقايسه‌‌اي ميان هشتمين دوره نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه (FINEX2014) با نمايشگاه‌هاي مشابه در سطح جهان داشته باشيم، به جرات مي‌توان ادعا كرد كه FINEX، بزرگ‌ترين و متنوع ترين رخداد نمايشگاهي در حوزه صنعت مالي و سرمايه‌گذاري در دنيا است كه خوشبختانه، از سه سال گذشته تاكنون، در عرصه بين‌المللي نيز گسترش يافته است. براساس بازخوردهاي دريافتي از شركت‌كنندگان خارجي در نمايشگاه بورس، بانك و بيمه در سال‌هاي گذشته، اغلب اين شركت‌ها اعلام كرده بودند كه انتظار مواجهه با چنين نمايشگاه بزرگ و متنوعي را در ايران نداشتند. اگر به آمار منتشر شده در پايگاه‌هاي رسمي نمايشگاه‌هاي مشابه در كشورهاي مختلف كه اغلب، كشورهاي اروپايي هستند، نگاهي بيندازيم، به خوبي مشخص مي‌شود كه تعداد شركت‌هاي حاضر در اين نمايشگاه‌ها، از 300 شركت تجاوز نمي‌كند و تمركز شركت‌ها نيز بر يك حوزه خاص از صنعت مالي، مثلا بازار سرمايه، بازار پول يا صنعت بيمه است، حال آنكه در FINEX2014 بيش از 350 شركت از سه حوزه بازار سرمايه، بازار پول و صنعت بيمه و نيز حوزه‌هاي مرتبط، مثل نرم‌افزار و... حضور دارند كه همين گستردگي و تنوع، FINEX را از نمايشگاه‌هاي مشابه، متمايز مي‌كند.
تماس و ارتباط مديران بازار سرمايه با مردم و سهامداران در نمايشگاه با توجه به وضعيت كنوني بازار و اينكه جامعه سهامداري نيازمند ارتباط بيشتري با مديران پاسخگو، نهاد ناظر و ساير اركان بازار است، چگونه است؟
براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته، مسوولان اركان بازار سرمايه و نيز ساير مسوولان و دست‌اندركاران بازار سرمايه، در نمايشگاه حضوري فعال خواهند داشت و برخي از مسوولان نيز در محل نمايشگاه، نشست خبري برگزار خواهند كرد. بنابراين تلاش شده است تا بتوانيم در طول ايام برگزاري نمايشگاه، در حوزه‌هاي مختلف پاسخگوي سوالات بازديدكنندگان از نمايشگاه باشيم. به‌طور مشخص، از سازمان بورس و اوراق بهادار نيز همكاران حوزه‌هاي مختلف، براي پاسخگويي به سوالات بازديدكنندگان، در محل غرفه سازمان بورس حضور خواهند يافت.
چرا روزهاي تعطيل بازار سرمايه يعني پنجشنبه و جمعه به نمايشگاه بورس اختصاص پيدا نكرد، تا شاهد بازديدكنندگان بيشتري در اين دوره از نمايشگاه باشيم؟
با توجه به اينكه تقويم نمايشگاهي هر سال را شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ايران مشخص مي‌كند، طبيعتا تعيين تاريخ نمايشگاه بورس، بانك و بيمه نيز توسط شركت يادشده صورت گرفته است، به طور قطع اين شركت نيز ملاحظات و محدوديت‌هايي درخصوص تعيين تقويم نمايشگاه‌ها داشته است كه باعث شده امسال، براي نخستين بار، تاريخ نمايشگاه بورس، بانك و بيمه را در روزهاي بين هفته قرار دهد. البته امسال خوشبختانه با پيگيري‌هاي صورت گرفته از طرف سازمان بورس و همكاري شركت نمايشگاه‌ها، ساعت بازديد از نمايشگاه، براي نخستين بار دو ساعت تمديد شد و ساعت خاتمه بازديد، از 4 بعدازظهر، به 6 بعد ازظهر افزايش يافت كه به نظر بنده، اين افزايش ساعت بازديد، مي‌تواند خلأ نبود روزهاي تعطيل در ايام برگزاري نمايشگاه را تا حد زيادي پر كند، اگرچه بدون شك وجود روزهاي تعطيل در يك نمايشگاه، شرايط مناسب تري را براي بازديدكنندگان، به ويژه بازديدكنندگان عمومي فراهم مي‌كند. نكته ديگري كه بايد عرض كنم، اين است كه امسال، برنامه‌هاي اطلاع‌رساني گسترده‌تري را در مقايسه با سال‌هاي گذشته، در نظر گرفته‌ايم كه اميدواريم بتوانيم با اطلاع‌رساني مناسب، شاهد بازديد گسترده مخاطبان از نمايشگاه باشيم.
آيا شركت سهامي نمايشگاه‌ها به نمايشگاه بورس به عنوان رخدادي دست دوم نگاه مي‌كند؟
همانطور كه عنوان شد، امسال براي نخستين بار، نمايشگاه بورس، بانك و بيمه در روزهاي بين هفته و بدون تعطيل، برگزار مي‌شود كه اين موضوع، حاكي از آن است كه شركت سهامي نمايشگاه‌ها، به طور قطع در زمان بندي نمايشگاه‌هاي مختلف در طول سال، با محدوديت‌هايي مواجه بوده و ناگزير، چنين تاريخي را براي نمايشگاه تعيين كرده است. ضمن اينكه با همكاري شركت سهامي نمايشگاه‌ها، ساعت بازديد از نمايشگاه براي نخستين بار، تا 6 بعدازظهر تمديد شد كه اين موضوع، خود حاكي از توجه ويژه شركت يادشده به برگزاري پربارتر نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه، به عنوان يكي از بزرگ‌ترين رخدادهاي مالي و سرمايه‌گذاري در سطح دنياست.
گفته مي‌شود، يكي از دلايل واقع شدن نمايشگاه در وسط هفته؛ تمايل به بازديد فقط افراد متخصص بوده است، آيا اين شائبه درست است و اساسا خواسته‌ايد مردم عادي به نمايشگاه نيايند؟
قطعا اين طور نيست. همه تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار اين بود كه زمان برگزاري نمايشگاه، به گونه‌اي تعيين شود كه حداقل يك روز تعطيل در ايام برگزاري نمايشگاه وجود داشته باشد، در اين خصوص مكاتبات متعددي نيز با شركت سهامي نمايشگاه‌ها صورت گرفت كه در نهايت، باوجود همه پيگيري‌ها، منجر به تغيير روزهاي برگزاري نشد و در نهايت با موافقت شركت سهامي نمايشگاه‌ها، ساعت بازديد از نمايشگاه، به مدت دو ساعت، يعني تا 6 بعد از ظهر تمديد شد. بنابراين، دغدغه سازمان بورس همواره اين بوده است كه به گروه‌هاي مختلف مخاطبان نمايشگاه، اعم از مخاطبان عمومي و تخصصي، توجه ويژه داشته و شرايط لازم براي بهره‌برداري گروه‌هاي مختلف از نمايشگاه را فراهم آورد. حتي اقداماتي مانند برگزاري نمايشگاه كاريكاتور بورس، برگزاري دوره‌هاي آموزشي آشنايي با بازار سرمايه، تهيه و توزيع بسته‌هاي آموزشي عمومي با هدف توسعه فرهنگ سهامداري و...، بيشتر در راستاي پاسخ به نياز مخاطبان عمومي تدارك ديده شده‌اند. بررسي سوابق نمايشگاه در سال‌هاي گذشته نيز به خوبي، نشان مي‌دهد كه سازمان بورس و اوراق بهادار و نيز شركت اطلاع‌رساني و خدمات بورس، به عنوان برگزاركننده نمايشگاه، به مخاطبان عام توجه ويژه داشته‌اند و حتي براي كودكان و نوجوانان نيز در طول برگزاري نمايشگاه، برنامه‌هاي متعددي به اجرا گذاشته شده است.
جايگاه رسانه‌ها در اين رخداد سمبليك چگونه است؟
امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته و بلكه پررنگ‌تر از سال‌هاي گذشته، شاهد حضور رسانه‌هاي فعال در بازار سرمايه، در نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه هستيم. همچنين تعداد زيادي از رسانه‌ها به صورت ثابت، در محل برگزاري نمايشگاه مستقر هستند و اخبار مرتبط با نمايشگاه را براي اطلاع مخاطبان خود، اطلاع رساني خواهند كرد.
آيا نمايشگاه هشتم بليت ورودي دارد يا مردم مي‌توانند به رايگان در آن شركت كنند؟
سياست مربوط به دريافت بليت ورودي از بازديدكنندگان نمايشگاه‌ها، توسط شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تعيين مي‌شود و در اين خصوص، برگزاركنندگان نمايشگاه نقشي ندارند. فكر مي‌كنم امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته، مبلغ مختصري توسط شركت يادشده، از بازديدكنندگان دريافت مي‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر