بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
مستطيل شيشه اي تالار

دعوی در بورس بر سر چوب امدادی

بازار سرمایه این روزها شاهد اتفاقات گوناگونی است که البته تجربه این اتفاقات در گذشته نیز برای بورس وجود داشته و به نوعی می توان گفت که تکرار سناریویی قدیمی را برای بازار سرمایه شاهد هستیم.
کد خبر : ۱۲۴۵۹۹
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.03.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 258 واحد افت به رقم 56453 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 856 واحد کاهش عدد 144392 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 380 واحد افت به رقم 75687 واحد رسيد.

همچنین در این روز نفت سپاهان با 15 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 82 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.60 واحد افت به رقم 766 واحد رسید.

در این شرایط امروز هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با یک واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پالایش نفت لاوان با 0.63 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2861 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در اولین روز از معاملات هفته جاری سرانجام وارد کانال 75 هزار واحدی شد تا یکبار دیگر نگاه های نگران اهال تالار را به خود خیره کند.

براساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه این روزها شاهد اتفاقات گوناگونی است که البته تجربه این اتفاقات در گذشته نیز برای بورس وجود داشته و به نوعی می توان گفت که تکرار سناریویی قدیمی را برای بازار سرمایه شاهد هستیم.

بورس طی ماه های اخیر با مسافرهای آشنا و قدیمی در حال گذار است، مسافرانی که سال هاست سوار بر این قطار هستند و در هیچ ایستگاهی قطار خود را ترک نمی کنند. اما روند معاملات ماه های اخیر گویای یک واقعیت تلخ برای این قطار در حال حرکت در مسیر اقتصاد کشور است.

آنچه که از روند معاملات مشخص است مدت زمانی می شود که نه تنها مسافری جدید سوار بر این قطار نشده بلکه می توان گفت عده ای قابل توجه از مسافران آن از این قطار پیاده شده اند و هم اکنون مسافران این قطار همان سهامداران قدیمی هستند که سال هاست سرد و گرم آن را چشیده اند.

بله، واقعیت این روزهای بازار سرمایه ما همین است که گفتیم، مدت زمانی می شود که نقدینگی جدیدی وارد بازار نشده و سرمایه گذاران شاهد دست به دست شدن و جابه جایی سهام موجود در پرتفوی شرکت های بورسی و گردش نقدینگی موجود در بازار هستند. نقدینگی که آنقدر کم است که تنها می تواند سهام چند شرکت انگشت شمار را در یک گروه خاص دستخوش تغییرات قیمتی قرار دهد.

این روزها نه از سرمایه گذار جدید خبری هست و نه از نقدینگی موجود در بازارهای موازی با بورس و جابه جایی پرتفوی حقیقی و حقوقی از یک گروه به گروهی دیگر تنها اتفاق موجود در بازار سرمایه می باشد.

براین اساس این موضوع سبب ایجاد چالشی جدید در بازار شده، چالشی که ختم به تقابل سرمایه گذاران در بورس با یکدیگر شده است بطوریکه طی روزهای اخیر سرمایه گذاران گروه خودرویی بورس که در مدت اخیر بیشترین نقدینگی موجود در بازار سرمایه را متوجه گروه خود می بینند دچار تقابلی با دیگر سهامداران فعال در بازار شده اند بطوریکه سرمایه گذاران غیر خودرویی سعی در نامطلوب خواندن گروه مذکور و هدایت نقدینگی موجود در این گروه به گروه مورد نظر خود را دارند و سهامداران گروه خودرویی به جهت حفظ نقدینگی وارد شده به این گروه به دفاع و طرفداری از گروه یاد شده می پردازند.

به عبارت ساده تر نقدینگی موجود در بورس این روزها به مثابه چوب مسابقه دو میدانی امداد بوده که به جای آنکه این چوب توسط خود شرکت کنندگان به یکدیگر سپرده شود برای به دست آوردن آن جنگ و دعوا به پا شده است و این اتفاق دلیلی ندارد جز اندک بودن نقدینگی فعلی موجود در بورس که تنها کفاف چند شرکت از یک گروه فعال بورسی را به جهت رشد قیمت و نوسانات مثبت می دهد.

بنابراین گزارش خروج از این وضعیت نیاز به شرایطی دارد که شاید مهمترین آن را توافق نهایی در مذاکرات هسته ای ماه جاری بتوان عنوان کرد.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع شما

"فارس": 46 درصد تعدیل مثبت داد اما از همان روزی که نمادش متوقف شد پیش بینی امروز کار دشواری نبود، امروز "فارس" با سری بلند و غرور زیاد از تعدیل قابل توجه خود بزرگ ترین ضربه را بر پیکر بورس و شاخص آن وارد کرد، رشد سودی تکرار نشدنی در کنار بازاری منفی که نقدینگی اندک آن فعلاً حتی نیم نگاه آن هم به گروه پتروشیمی نیست امروز این شرکت را زمین گیر کرد. این شرکت طی معاملات روز جاری حتی به میزان حجم مبنا نیز معامله نشد.

"پاکشو": یه چند وقتی هست که دیگه از دستور خریدهای میلیونی در نوسان منفی از سوی سهامدار عمده خبری نیست، احتمالاً متوجه شدند که این حناها برای بازار سرمایه 500 هزار میلیارد تومانی رنگی نداره. آقای مدیر اگر یک سوم از همان تقاضاهایی که هر روز در نوسان حداکثری منفی می چیدید را صرف خرید سهام روی رقم صفر و نیم درصد مثبت تابلو کرده بودید امروز وضعیتی به مراتب بهتر داشتید. صرفاً جهت اطلاع باید خدمتتان عرض کنم که تا قیمت عرضه اولیه راه چندانی نمانده، خدا قوت

"خودرو" و "خساپا": در معاملات هر روز دو حالت بیشتر ندارند یا مثبت شروع می کنند و آخر و قت منفی می شوند و یا با نوسانات منفی شروع می کنند و آخر وقت با صف خرید کارشون را به پایان می برند. کلاً جالب هستند به نظر می رسد تکلیفشون با خودشون هم معلوم نیست یه روز معاملات 100 میلیونی و پرحرارت دارند فردای همان رو به سختی حجم معاملات خود را به 10 یا 15 میلیون سهم می رسانند اما نکته قابل توجه آنجاست که در قیمت های بالا و نوسان مثبت خریداران در حال رقابت و سبقت گرفتن از هم برای تصاحب سهام آنها می باشند اما فردای آن روز در نوسانات منفی و قیمت هایی پایین تر خریداران و سرمایه گذاران در حال تعارف به یکدیگر هستند. ناگفته نماند شورای رقابت هم در این بازی بی تقصیر نیست. شورای محترم رقابت جهت اطلاع باید عرض کنیم که طی دو سه هفته ای که شما قراره جلسه ای برای تعیین تکلیف افزایش نرخ خودرو ترتیب بدید دوستان شورای بازار آزادی نرخ خودرو را دو درصدی علی الحساب بالا بردن تا ببینند نتیجه جلسه شما چی میشه.

"شسپا":بالاخره اولین رشد 4 درصدی خودش را در بورس تجربه کرد، اهالی تالار که اینقدر چشمشان از این شرکت ترسیده که هر روز دست به ماشه پای سیستم خود نشسته اند.

قابل توجه مدیران شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، لطفاً جای خالی EPS و P/E این شرکت را در سایت خود قسمت "در یک نگاه" نماد مذکور پرنمایید. شاید روزی لازم شد.

کی بی سی: گروه دارویی و در رأس آنها سهام شرکت کی بی سی طی روز جاری روندی صعودی از خود برجای گذاشت در مجموع مدتی است که دارویی ها در شرایط نابسامان بورس سر و سامانی پیدا کرده اند و اغلب روندی صعودی از خود برجای می گذارند.

اهالی تالار به شوخی علت این امر را افزایش مصرف قرص های اعصاب و روان و مسکن های مختلف از سوی سهامداران بازار سرمایه عنوان می کنند که سبب رشد حاشیه سود اغلب این شرکت ها شده البته این شوخی امروز با توجه به شرایط موجود میره که جدی بشه.

در پایان اهالی تالار منتظر آغاز معاملات فردا هستند. تا ببینند سرنوشت فردای سهامشان چه می شود. این روزها سهام و پرتفوی سرمایه گذاران به دست تقدیر سپرده شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر