بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
در صورتیکه جذاب شدن قیمت سهام شرکتها سبب سبز پوش شدن آنها طی معاملات روز جاری شده که باید مجدد منتظر نوسان گیری و حضور فروشندگان در معاملات روزهای آتی باشیم چرا که سهامی که امروز برای خرید آنها صف کشیده شده بود روز گذشته با صف فروش از سوی سهامداران همراه بودند
کد خبر : ۱۲۴۷۷۰

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.03.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 179 واحد رشد به رقم 55952 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 182 واحد افزایش عدد 141517 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 192 واحد رشد به رقم 74735 واحد رسيد.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 88 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 56 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 755 واحد رسید.

در این شرایط امروز پالایش نفت لاوان با یک واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل شرکت آهن و فولاد ارفع با 0.57 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2160 میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس امروز سبز شد اما آیا واقعاً این سبزی به کام سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه شیرین آمد؟ واقعیت اینست که شاخص بورس امروز 192 واحد از 1143 واحدی را که دیروز از دست داده بود پس گرفت اما کلیت بازار سرمایه نسبت به دو روز گذشته خیلی بهتر بود و می توان گفت که بورس امروز حمایت شد.

بنا بر گزارش بورس نیوز طی معاملات روز جاری سهام اغلب شرکت های بورسی فعال در صنایع مختلف با افزایش قیمت و بعضاً صف خرید مواجه شدند. در این بین برخی از اهالی تالار معتقدند که افت قابل توجه قیمت سهام و کاهش ریسک آنها سبب اقبال امروز بازار به سوی آنها شده و برخی دیگر بر این باورند که حمایت حقوقی های فعال در بورس و نیز حضور صندوق حمایت از توسعه بازار سبب بازگشت روند صعودی به معاملات امروز بازار سرمایه شده است.

بر این اساس به نظر می رسد در صورتیکه جذاب شدن قیمت سهام شرکتها سبب سبز پوش شدن آنها طی معاملات روز جاری شده که باید مجدد منتظر نوسان گیری و حضور فروشندگان در معاملات روزهای آتی باشیم چرا که سهامی که امروز برای خرید آنها صف کشیده شده بود روز گذشته با صف فروش از سوی سهامداران همراه بودند و این یعنی جذابیت 5 تا 8 درصدی قیمت سهام برای متقاضیان که ظرف دو روز آتی دوباره به قیمت های قبلی در صورت تداوم همین روند باز خواهند گشت.

اما اگر حمایت حقوقی ها و صندوق حمایت از توسعه بازار دلیل رشد امروز بورس بوده که جای صحبت بسیار دارد که کمی بعد به آن خواهیم رسید.

اما چند نکته صرفاً جهت اطلاع

شورای رقابت: یه مدت است که این شورا سر شوخی را با بورس باز کرده یعنی از وقتی که متوجه شده بورس خاطر اخبارش را می خواهد شوخی را آغاز کرده. امروز هم دوباره خبر رسید که جلسه این شورا به دلیل عدم حضور اعضاء به تعویق افتاده، به هر حال این حرکت خود جوش شورای محترم رقابت در به تعویق انداختن جلسات بسیار قابل تقدیر است چون به زیبایی عدم جسارت خود را در اعلام فرمول جدید محاسبه نرخ خودرو و سیمان با پاک کردن صورت مسئله مخفی کرده اند، راستی حق حضور اعضاء برای عدم حضور در جلسات با چه فرمولی محاسبه می شود؟

سایپا: شرکتی با اخبار زیاد و واکنشی لاک پشتی، مدیر عامل این شرکت اعلام کرد خط تولید سراتو را بزودی آغاز خواهد کرد، چین برای خرید سهام این شرکت و تولید محصولات مشترک قصد خرید "خساپا" را دارد، سانیا و آریو به عنوان دو محصول جدید این شرکت معرفی شده اند و از همه مهمتر 17.5 درصد این سهام به صورت بلوکی از کد سازمان گسترش به قیمت 390 تومان به کد صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد رفت اما نتیجه تأثیر این اخبار بر روند معاملاتی قیمت سهام این شرکت طی روز جاری معامله 11 میلیون سهمی و افت بیش از نیم درصدی قیمت بود. قابل توجه مدیران شرکتهای خودرویی، فعلاً سرمایه گذاران محو شوخی شورای رقابت با این گروه هستند.

مپنا، بترانس، کنتور: ظاهر قضیه آنست که شایعه پرداخت مطالبات دولت به این گروه و پرداخت جریمه دیر کرد به آنها سبب تشکیل صف خرید در سهام این شرکتها شده اما باطن نمایان نشان از حضور 67 درصدی حقوقی در معاملات امروز مپنا دارد، راستی مپنا امروز 40 واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس گذاشت هر چند که صف خرید آن چنگی به دل نزد. اما همین که به شاخص امروز کمک کرد کافی است. کنتور سازی هم که اینقدر اخبار خوب محقق نشده از گذشته دارد که فعلاً اخبار جدید جایی در بین اتفاقات و خبرهای قدیمی ندارد، قابل توجه خریداران "آکنتور" از سهامدار عمده فقط اسمش به این شرکت رسیده، قبول ندارید لیست خرید و فروش های سهامدار عمده را چک کنید.

مخابرات: خیلی کوتاه و مختصر، حجم معاملات دیروز 5.9 میلیون سهم، حجم معاملات امروز 12.3 میلیون سهم، حجم مبنا 13.7 میلیون سهم، دیروز یک درصد منفی، امروز 4 درصد مثبت، تأثیر بر شاخص بیش از 63.5 واحد. تحلیل این اطلاعات با شما.

شبندر: شیر بی یال و کوپال گروه پالایشی، البته زمانی سلطان گروه و بازار سرمایه بود اما فعلاً دم خود را قیچی شده می بیند. امروز خبری رسید که اگر تأیید شود می تواند یال و کوپال را به لیدر گروه و مابقی همگروه ها باز گرداند. فعلاً غیر رسمی گفته شده این گروه با دولت بر سر محاسبه نرخ خوراک در نیمه دوم سال 91 با نرخ ارز مرجع توافق کرده اند.

فولاد ارفع: جا دارد یک خسته نباشید و خدا قوت جانانه به مدیران این شرکت عرض کنیم، چرا؟ کافیست تا گزارش دلایل مغایرت اطلاعات واقعی سال 92 این شرکت با اطلاعات پیش بینی شده را که دهم همین ماه به کدال ارسال شده بخوانید.

مدیر محترم ماحصل فعالیت شما در بازار سرمایه از تاریخ 28 اسفند ماه سال گذشته تا به امروز رسیدن قیمت سهامتان از 300 تومان به 350 تومان است. فقط فراموش نکنید که شما عرضه اولیه بودید، راستی سود سال 92 شما چقدر بود؟ آهان یادمان آمد زیان لطف کردید به سهامدارانتان.

چه خبر از آن 5000 میلیارد تومان: قرار بود 5000 میلیارد تومان وارد بورس شود تا از سهام شرکتها به جهت حمایت از سهامداران خصوصاً حقیقی ها حمایت شود اما هر چی گشتیم اثری از ورود این پول ندیدیم البته ببخشید که پا را از گلیم خود درازتر کردیم می دانیم این فضولی ها به ما نیامده اما حس کنجکاوی اجازه نمی ده دیگه. شنیدیم که صندوق توسعه رقم قابل توجهی از این مبلغ مذکور را وارد بورس کرده و در حال حمایت از بازار سرمایه می باشد. صرفاً جهت اطلاع باید عرض کنیم که در تاریخ 31 فروردین که خبر اختصاص این میزان نقدینگی به بورس آمد شاخص کل 74 هزار و 160 واحد بود امروز پس از گذشت 42 روز شاخص 74 هزار و 735 واحد است. آقایان دست شما درد نکند با حمایت شما شاخص 575 واحد رشد کرده. فقط یک پیشنهاد هم داریم، میشه این حمایت را مدتی متوقف کنید تا تبعات آن را هم ببینیم.

در پایان این گزارش امروز سایت ال مانیتور از قول رییس جمهور آمریکا خبری منتشر کرده که اندکی ابهامات سیاسی بازار را افزایش داده چون اوباما اعلام کرده که آمریکا خود را برای تمدید مذاکرات هسته ای با ایران آماده کرده است.

همچنان منتظر روزهای روشن بورس هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مونا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
ازتحلیل عالمانه شما متشکرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۷
دمت گرم خوشم امد خدا قوت با این گزارش