بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر : ۱۲۵۰۰۰
سيد‌فواد نبوي: صنعت پتروشيمي ايران به عنوان صنعتي پيشرو و رو به رشد در سال‌هاي اخير با وجود تمام چالش‌هاي پيش رو توانست به بسياري از اهداف خود دست يابد. اكنون اين صنعت ارزش آفرين به دنبال كاهش خام‌فروشي و توليد محصولاتي با ارزش افزوده بيشتر است تا بتواند در مسير تحقق اقتصاد مقاومتي نقش آفرين باشد.
در اين راستا دنياي‌اقتصاد طي گفت‌و‌گويي با معاون مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي به بررسي اهداف و برنامه‌هاي آتي صنعت پتروشيمي ايران پرداخته و برنامه‌هاي كليدي اين صنعت را مورد اشاره قرار داده است. حسن پيوندي در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد اظهار كرد: برنامه‌هاي متنوعي براي آينده صنعت پتروشيمي پيش‌بيني شده است و امروزه صنعت پتروشيمي ايران نقش مهمي در اقتصاد كشور و ايجاد اشتغال دارد و سرمايه‌گذاري در اين صنعت، به جذب سرمايه‌هاي سرگردان و كاهش تورم خواهد انجاميد و همزمان با اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها بايد گفت كه اجرايي شدن كامل اين مرحله، مي‌تواند سبب هدايت سرمايه‌ها براي توسعه صنايع تكميلي شود. به گفته وي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها فرصت مناسبي در جهت جذب و هدايت سرمايه‌هاي جديد براي توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي است هرچند كه متاسفانه در مرحله نخست اهداف پيش‌بيني شده به‌طور كامل محقق نشد اما اميد است در مرحله دوم با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق تر، مسير توسعه اقتصادي كشور هموار شود. اين مدير با تجربه كه سال‌ها حضور در بخش‌هاي دولتي و خصوصي را به عنوان تجربه‌اي گرانبها در كارنامه خود دارد اعتقاد دارد كه صنعت پتروشيمي محور و ستون توسعه اقتصادي كشور به شمارمي رود و با تمام بخش‌هاي صنعت در ارتباط است، به همين دليل، منابع به دست آمده در مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها مي‌تواند در بخش توليد به مصرف برسد و سرازير كردن منابع به سوي توليد و جلوگيري از اسراف مي‌تواند به جهش دوم صنعت پتروشيمي كه توسط وزير نفت مطرح شده‌ است، بينجامد. معاون مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت: توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي به عنوان يك راهبرد در برنامه‌هاي آينده توسعه صنعت پتروشيمي مورد توجه قرار گرفته و در اين ميان همكاري بانكها و سرمايه‌گذاري‌هاي جديد مي‌تواند تحولي بزرگ را در توسعه صنايع تكميلي در كنار بخش بالادستي به همراه آورد. وي تصريح كرد: اجراي درست مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها راه را براي تحقق اقتصاد مقاومتي هموار مي‌كند و پيامد آن افزايش بهره‌وري و توليد در صنايع كشور خواهد بود و در اين مسير شركت ملي صنايع پتروشيمي آماده همكاري با متوليان امر است.
پيوندي با بيان اينكه امروز چالش‌ها و مشكلات موجود در صنعت پتروشيمي ايران آسيب‌شناسي شده و اميد است اين صنعت به دوران شكوفايي خود بازگردد، گفت: براساس مطالعات شخصي‌، دليل توسعه نيافتن صنايع پايين دست و تكميلي پتروشيمي در ايران كمبود پروپيلن است، بنا براين در 10 سال آينده عملكرد شركت، پروپيلن‌محورخواهد بود و مساله ايجاد مشوق در بخش خوراك مايع بسيار حياتي است تا توليد پروپيلن افزايش يافته و در نتيجه صنايع تكميلي با وفور توليد پروپيلن توسعه يابد.
وي افزود: اتيلن به وفور از منابع اتان در كشور توليد شده است و با توجه به تبديل 60 تا 70 درصد اتيلن دنيا به انواع پلي اتيلن‌ها و گلايكول و تبديل بخشي نيز به پليمرهاي غير پلي‌اتيلني‌، انواع پلي‌اتيلن در كشور به وفور وجود داشته است.
پيوندي با بيان اينكه صنايع وابسته به پلي‌اتيلن در كشور توسعه پيدا كرده است ولي صنايع وابسته به پروپيلن توسعه نداشته‌اند، گفت: بعد از آخرين واحد (جم) كه در آن سرمايه‌گذاري كرديم ديگر در هيچ واحدي، ‌پروپيلن توليد نشده است، در اين شرايط، پروپيلن توليدي در كشور نيز بلافاصله به پلي‌پروپيلن بدل شده است و صنايع شيميايي وابسته به پروپيلن نظير فنل، استون، اكريلونيتريل، دواتيل هگزانول و... در كشور توسعه نيافته‌اند كه خود مواد اوليه يك زنجيره بزرگ از صنايع تكميلي است. وي ادامه داد: دامنه محصولات پايين دستي پروپيلن و پلي‌پروپيلن بسيار بيشتر از پلي‌اتيلن و اتيلن است و كمبود پروپيلن عامل توسعه نيافتن صنايع تكميلي مرتبط به پروپيلن است كه به زنجيره‌هاي زيادي وابسته است.
معاون مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي افزود: آينده صنعت پتروشيمي ايران روشن است و با توجه به توسعه بخش بالادستي پتروشيمي در كشور، فضا براي گسترش صنايع پايين دستي مهياست و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي مي‌توانند با اطمينان در طرح‌هاي توسعه‌اي صنايع تكميلي حضور پيدا كنند.
وي ادامه داد: توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي همسو با اجراي اقتصاد مقاومتي است و چون از خام فروشي جلوگيري مي‌كند از ارزش افزوده بالايي نيز برخوردار است.
اكنون با توجه به شرايط موجود در كشور بايد در نظر داشت كه به دليل چالش‌هاي مختلف در صنعت پتروشيمي، توليد پروپيلن در كشور توسعه نيافته است و حال كه صنعت پتروشيمي با چالش عدم توسعه متوازن و تكميل نشدن زنجيره ارزش و نيز عدم توسعه صنايع تكميلي مواجه شده است به فكر ايجاد واحدهاي توليدكننده پروپيلن افتاده تا بتواند با تامين اين ماده اوليه به توسعه صنايع پايين دست كمك كند. در اين ميان با وجود اعلام پروپيلن محور بودن برنامه‌هاي شركت ملي صنايع پتروشيمي رسيدن به اين هدف نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني است تا بتوان به چشم‌انداز‌هاي مورد نظر دست يافت. به گفته پيوندي تسهيل و افزايش سرمايه‌گذاري، ايجاد بسترهاي لازم براي تامين خوراك و چالش‌هاي ديگر از اين دست موانع محقق شدن اين هدف به شمار مي‌رود؛ هرچند كه تحقق آن غير‌ممكن نيست و با يك عزم ملي و تعامل و همكاري تمام متوليان امر مي‌توان جهش صنعت پتروشيمي ايران را رقم زد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر