بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر : ۱۲۵۰۳۷
به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ بیژن نامدار زنگنه صبح امروز در مراسم افتتاح یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران گفت: وزارت نفت همواره برای توسعه صنایع پتروشیمی متعهد بوده است و به این تعهد ادامه می دهد؛ چرا که دولت به نقش پر اهمیت توسعه زنجیره ارزش بالادست و پایین دست صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از موثرترین عوامل محرکه اقتصاد ملی اعتقاد دارد.
وزیر نفت با اشاره به این که صنعت پتروشیمی جایگاه مهمی برای جلب فن‌آوری‌های پیشرفته و جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی دارد افزود: بی تردید مهمترین مزیت رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران، دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طیبعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است.
وی در خصوص قیمت خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی نیز گفت: قیمت خوراک با توجه به شرایط منطقه ای و رقبا و با توجه به منافع ملی در درازمدت تعیین می شود و عزم دولت بر تکمیل زنجیره ارزش تولیدات تولیدات و نیز اعطای کمک‌ها و مزیت‌ها در اجرای سیاست‌هاست.
زنگنه در ادامه افزود: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی امکان مهمی است که تمرکز علاقه مندان در این فرصت توصیه می شود. همچنین بر اساس مصوبات مجلس سرمایه‌گذاری دولت در بخش پایین دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است؛ بنابراین بخش خصوصی می تواند مطمئن باشد در سرمایه‌گذاری های خود در صنایع پایین دستی رقیب دولتی نخواهد داشت.
وزیر نفت تاکید کرد: بخش خصوصی باید حضوری پر رنگ در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشد؛ چرا که فضای مطمئن کسب و کار و سرمایه‌گذاری به همراه قیمت مناسب خوراک و وجود زیربناهای لازم، از شرایط لازم حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی این صنعت است.
وی اضافه کرد: بنابراین متعهدیم دولت را به سمت و سوی اصلی که همانا سیاست گذاری واعمال وظایف حاکمیتی است سوق دهیم و بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری‌های سودآور تشویق کنیم.
زنگنه افزود: باید با ایجاد تسهیلات مناسب از اعطای رانت های غیرقانونی جلوگیری کنیم و در این رابطه وزارت نفت مصمم است برای کمک به حضور قشر کم‌درآمد در طرح‌های سودآور آتی صنعت پتروشیمی نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند.
وزیر نفت در ادامه تاکید کرد: صنایع پتروشیمی کشور نیازمند دسترسی به فن‌آوری‌های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و آخرین ارزیابی‌های نشان می دهد که در سطح صنایع پایین دستی و بالادستی به ترتیب نیازمند دسترسی به منابع مالی در حد 70 میلیارد دلار هستیم که دراین ارتباط حدود 30 درصد مربوط به صنایع پایین دستی و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.
زنگنه با تاکید بر این‌که وزارت نفت از مشارکت بخش خصوصی و دارندگان فن‌آوری‌های پیشرفته استقبال می کند گفت:‌ متعهدیم بر مبنای قوانین موجود سرمایه‌گذاری را از جهات مختلف تسهیل کرده و همه گونه حمایت ‌لازم را به عمل آوریم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر