بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۲
کد خبر : ۱۲۵۰۷۴
مسعود‌رضا طاهري: افزايش 226واحدي شاخص كل بورس روز گذشته در حالي خوشبيني‌ها به بازار را دوباره تقويت كرده كه همچنان برخي صنايع پيشرو بازار به تحولات آتي و نتايج مذاكرات در عرصه بين‌المللي گره خورده است.

ديروز شاخص كل بورس با اين ميزان افزايش تا 75 هزار و 329 واحد بالا رفت اما همچنان ميزان معاملات به لحاظ حجم و ارزش كم است به طوري كه در هفته گذشته اين ميزان نسبت به هفته‌هاي قبل نيز 20 درصد كاهش را تجربه كرده است. در مجموع در بازار ديروز 353 ميليون سهم به ارزش 1791 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت.بررسي روند حركتي منحني شاخص كل بازار نشان مي‌دهد كه از همان دقايق ابتدايي شاخص معاملات جهش بيش از 400 واحدي را به همراه داشته و از 75 هزار و 500 واحد نيز گذر كرد. اين روند البته در ادامه با تعديل تقريبا 200 واحدي روبه‌رو شد و تا ساعت 12 و 30 دقيقه ظهر بر رقم پاياني 75 هزار و 329 واحد توقف و در مجموع 3/0 درصد افزايش را ثبت كرد. شاخص صنعت نيز ديروز 242 واحد بالا رفت.
به تحليل «دنياي اقتصاد»، ميزان خريد‌ها در بورس همچنان كم است و از اين رو برخي كارشناسان نسبت به آينده بازار در صورت تداوم اين وضعيت نگراني دارند. به نظر مي‌رسد كه همچنان سرمايه‌گذاران به انتظار روشن‌تر شدن ابعاد پرونده هسته‌اي ايران و مذاكرات آتي چشم دوخته‌اند.
برخي صنايع پيشرو در بازار سرمايه همچنان موجوديتي گره خورده با روند آتي مذاكرات دارند و ممكن است حتي سهم‌هايي كه تا قبل از عيد پيش‌بيني درآمد منفي داشتند به زودي به ليدرهاي بزرگ بازار تبديل شوند و برعكس.
در اين راستا مهرداد خالقي، تحليلگر بازار سرمايه معتقد است سرنوشت سهام صنايعي مانند خودروسازها، قطعه‌ساز‌‌ها، بانك‌ها و حتي لبنياتي‌ها در بازار سرمايه به نتايج مذاكرات آتي ايران و 1+5 گره خورده است. در عين حال اين صنايع به نوعي با ابهام نيز مواجه‌اند. بازار سرمايه مي‌تواند در صورت موفقيت برنامه مذاكرات ژنو با ليدر‌هاي جديدي مواجه شود و در غير اين صورت روي ديگر سكه را نشان خواهد داد و عملا صنايع مهم حرفي براي گفتن نخواهند داشت.
به گفته وي پالايشي‌ها نيز نوسان چندان مثبتي را پيش روي نخواهند داشت و نرخ سهام در آنها برخلاف سال گذشته افزايش زيادي به خود نخواهد ديد، با اين حال اين دسته با همين روال فعلي به روند قيمتي خود ادامه خواهد داد. به گفته مهرداد خالقي تنها صنعت موفق احتمالي بازار را بايد در ميان معدني‌ها جست‌وجو كرد. برخي توليدكننده‌‌هاي فلز روي در اين ميان البته به شرط افزايش قيمت‌هاي جهاني مي‌توانند شرايط به مراتب جديد‌تري را در بازار داشته باشند. در گروه معدني‌ها نبايد انتظار نوسان شديد قيمتي داشت، چراكه اين صنعت به خاطر دو مشكل با برخي موانع روبه‌رو است؛ اول اينكه در اين صنعت مشكل تامين خاك وجود دارد، به‌علاوه افزايش قيمت انرژي در راستاي فاز جديد هدفمندي يارانه‌ها بر قيمت تمام شده آنها افزوده است. تقريبا براي ساير صنايع در بازار سهام مي‌توان به مواردي اشاره كرد كه چشم‌انداز قيمتي سهام آنها را با ابهام مواجه ساخته است.
به گفته اين تحليلگر بازار، آمارها نشان مي‌دهد كه از صنعت ساختماني‌ها در بازار سهام نقدينگي زيادي خارج شده است. در بين نماد شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نيز البته مي‌توان به شرايط بهتر و اميدواركننده‌تري دست يافت. در گروه بانكي‌ها نمودار‌ها نشان مي‌دهند كه نرخ سهام اين گروه در يك موج زنجيره‌اي ABC قرار گرفته كه هم‌اكنون در پايان موج C در معرض 10 تا 12 درصد تصحيح بيشتر قيمت نيز قرار گرفته‌ است. از اين‌رو امكان ريزش بيشتر قيمت سهم در اين صنعت همچنان وجود دارد. اما سهام بانكي‌ها با همين شرايط هم همچنان در ميان مدت ارزنده باقي خواهند ماند.
به گفته خالقي، گروه خودرويي‌ها نيز با موانعي روبه‌رو هستند كه در راس آنها مذاكرات هسته‌اي سهم عمده‌اي مي‌تواند داشته باشد. تلاش خودرو سازان داخلي براي جلب نظر شركت‌هاي بزرگ جهاني و عقد قرار‌دادهاي تجاري و توليد محصولات جديد و يافتن بازارهاي صادراتي از جمله دستاوردهاي توافقات اوليه بوده است. با اين حال در بازار داخلي به دليل بالا ماندن هزينه‌هاي توليد‌، خودرو سازان در كنار سيماني‌ها، لبنياتي‌ها و پتروشيمي‌‌ها همچنان از دريافت مجوز افزايش قيمت نا اميد نشده‌اند.
پيشرو‌هاي بازار در انتظار مذاكرات پيش‌رو
به گفته خالقي در ميان پالايشگاهي‌ها تنها سهام پالايش نفت بندر عباس داراي پتانسيل افزايش قيمت تا 1300 و 1350 تومان به ازاي هر سهم را دارد و البته در صورتي كه سقف كانال نزولي نمودارهاي آن شكسته‌شود حتي 1620 تومان را نيز مي‌توان براي آن در نظر داشت. در پتروشيمي‌ها به دليل خروج بخش قابل توجهي از نقدينگي از اين گروه نبايد انتظار نوسان‌هاي زياد قيمتي داشت. در اين ميان تنها شايد به پتروشيمي جم نيز بتوان به عنوان يك سهم ارزنده نگريست. تاپيكو نيز در اين گروه داراي ارزش دارايي خالص بالايي است و حتي تا نرخ 430 تومان نيز ارزنده خواهد ماند. توجه به ليدر‌هاي بزرگ آتي بازار سهام در صورت بهبود روند مذاكرات هسته‌اي در حالي از سوي اين تحليلگر بازار مورد ارزيابي قرار گرفته است كه روز گذشته يازدهمين همايش بين‏‌المللي پتروشيمي ايران همزمان با پنجاهمين سالگرد تاسیس صنعت ارزش آفرين پتروشيمي به مدت 2 روز در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما آغاز شده است. در همايش امسال شركت‌هاي ايراني و خارجي فعال در صنعت پتروشيمي حضور دارند. اين پتانسيل نيز مي‌تواند به نوعي شركت‌هاي پتروشيمي را حتي با وجود افزايش چهار برابري نرخ خوراك گازي و افزايش برخي هزينه‌هاي توليد در معرض دستيابي به بازارهاي تازه‌اي در جهان قرار دهد و همچنان اين گروه را نيز در صورت باز شدن برخي درهاي بسته تحريمي، به سود‌آوري‌هاي بيشتري برساند. با اين اميد مي‌توان همچنان اين صنعت را در راس ليدرهاي عمده بازار حفظ كرد.
بانكي‌ها نيز مي‌توانند در صورت بهبود شرايط بين‌المللي همچنان با باز شدن سوئيفت و افزايش همكاري‌هاي بيشتر با بانك‌هاي دنيا به كاهش هزينه‌هاي سربار بخش بازرگاني كمك كنند و چشم‌انداز سود‌آوري در اين گروه را نيز روشن‌تر كند. صنعت سيمان نيز مي‌تواند بازارهاي منطقه را در صورت رفع كامل تحريم‌ها جوابگو باشند كه ارزآوري آنها مي‌تواند توفيقات بيشتري را نصيب اقتصاد كشور بكند. تا اواخر اين ماه بازار سهام به يافتن راه‌هاي مطمئن‌تر از پيچ و خم مذاكرات هسته‌اي اميدوار خواهد ماند. در بازار ديروز فارغ از معامله تقريبا 379 ميليارد ريالي اوراق مشاركت شهرداري شيراز كه بيشترين ارزش معاملات ديروز را به خود اختصاص داده بود، خريدهاي حقوقي‌ها در نمادهاي فارس، اخابر، همراه و رمپنا به ترتيب با 144 واحد،101 واحد، 91 واحد و 59 واحد افزايش با تاثير مثبت، به بالا بردن شاخص كل كمك كردند. در مقابل نماد چكاد (معدني و صنعتي چادرملو) ضمن ريزش تقريبا 19 توماني قيمت سهم، 47 واحد از بلنداي شاخص كاست. همچنين نمادهاي خودرو 19 واحد از ميزان شاخص كل پايين آورد. نماد وپاسار نيز در اين راستا 15 واحد از شاخص را كاهش داد تا در زمره نمادهاي تاثير‌گذار منفي بر شاخص كل قرار گيرد. در بازار ديروز بيشترين افزايش قيمت به نماد پكرمان اختصاص يافت. نماد پروژه صنعتي بارز در اين زمينه با بيش از 9 درصد افزايش قيمت مواجه بود. در مقابل بيشترين كاهش قيمت نيز به نماد وتوس (توسعه شهري توس‌گستر) با نزديك به 4 درصد افت قيمت مربوط بود.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر