بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
دومین روز معاملاتی بورس در هفته جاری در حالی آغاز شد که هشتمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور معاون اول رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار جمعی از کارشناسان بازار سرمایه افتتاح گردید.
کد خبر : ۱۲۵۱۱۶
نویسنده :
جمشیدی
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.03.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 68 واحد رشد به رقم 56147 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 212 واحد افت عدد 144045 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 24 واحد افزایش به رقم 75353 واحد رسيد.

همچنین در این روز بانک ملت با 48 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 22 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با یک واحد افزایش به رقم 763 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی زاگرس با 0.96 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1024 میلیارد ریال رسید.

دومین روز معاملاتی بورس در هفته جاری در حالی آغاز شد که هشتمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور معاون اول رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار جمعی از کارشناسان بازار سرمایه افتتاح گردید که حضور دولتمردان در این مراسم نشان از توجه دولت به این نمایشگاه و بازار سرمایه است.

براساس گزارش بورس نیوز، روند شاخص کل امروز نیز با افزایش همراه بود و نماگر بازار سرمایه با رشد 24 واحدی همچنان در کانال 75 هزار واحدی باقی ماند.

اما نکته ای که از روند معاملات روزانه شرکت های بورسی و گروه های شاخص ساز می توان دریافت این است که هر روز یک گروه پرچم حمایت از شاخص را به دست می گیرد و به مدد رشد قیمتی سهام اکثر شرکت های فعال در آن نماگر بازار سرمایه نیز صعود می کند تا همزمان با برگزاری نمایشگاه بورس فضای خوشایندی میان فعالان بازار سرمایه ایجاد شود و در نهایت این نمایشگاه با اقبال همراه گردد.

به گونه ای که امروز پس از گذشت چند روز معاملاتی با سکون در گروه بانکی، شاهد افزایش اقبال و حجم معاملات آن بودیم و سهام گروهی که بی تفاوت به هر خبر و روندی به مسیر خود ادامه می داد، امروز بیشترین تأثیر مثبت را در ابقاء شاخص در مدار 75 هزار واحدی برجای گذاشت.

برهمین اساس می توان گفت پس از شاخص سازی گروه مخابرات طی روز گذشته، امروز قرعه به نام گروه بانکی درآمد و نمادهای "وبملت"، "وتجارت"، "ونوین" و "وبصادر" بیشترین تأثیر مثبت را بر روند صعودی شاخص گذاشتند و در مقابل "شبندر"، "فارس" و "فملی" تأثیر منفی.

کسی چه می داند شاید این گروه پتروشیمی باشند که فردا شاخص کل را از ورطه سقوط به یک کانال پایین تر نجات می دهند و نوبت به امداد این گروه جهت صعود شاخص کل برسد.

اما امروز اخباری نیز از مذاکرات دو جانبه میان ایران و آمریکا نیز منتشر شد که طی این مذاکرات، آمریکا بر هدف اصلی خود پیرامون مسائل هسته ای ایران تأکید کرد و اظهار داشت که فعلاً سایر مسائل در این مذاکرات مدنظر قرار ندارد. به نظر می رسد این اظهارات آمریکا آغازی برای تدوین پیش نویس مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 باشد.

براساس این گزارش، تعیین افزایش نرخ فروش لبنیات، خودرو و سیمان نیز همچنان معلق مانده و تاکنون نتایج نهایی از جلسات برگزار شده میان دولت و انجمن صنایع مذکور حاصل نشده، شورای رقابت نیز همچنان در حال تصمیم گیری در خصوص تعیین قیمت نهایی خودرو می باشد.

صرفاً جهت اطلاع

گروه قندی: این گروه به دلیل برخورداری از بتای منفی همیشه ساز مخالف را کوک می کنند، بطوریکه سهام شرکت های فعال در آن، امروز علیرغم حاکمیت روندی نزولی بر بورس رشد قیمتی را تجربه کردند و نمادهای این گروه در درصدهای مثبت معامله می شدند و حتی در برخی تک سهم ها تا تشکیل صف خرید نیز پیش رفتند.

لیزینگ: این گروه که جزو سهم های مهجور سال های اخیر بورس به شمار می روند، معاملات پرحجمی را طی روز جاری پشت سرگذاشتند و تمامی نمادهای این گروه یک دست سبز بودند.

نماد معاملاتی شرکت لیزینگ ایرانیان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران، طی روز جاری با رشد حدود 10 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت که این امر حاکی از آن دارد که سهامداران این شرکت خبرهای خوشی را از وضعیت این مجموعه شنیده اند و چشم انداز مناسبی را برای آن متصورند.

قابل توجه سهامداران عمده "فارس" تقسیم سود نقدی 295 ریالی توسط "وایران" موجب رشد 10 درصدی آن هنگام بازگشایی نماد شد، اما تعدیل مثبت 45 درصدی سود برآوردی "فارس" ...

گردشگری: گروه هتل و رستوران با هنرنمایی تک سهم آن یعنی سرمایه گذاری میراث فرهنگی، سهامی که معاملات آن هر روز آرام و بی سر و صدا با رشد قیمتی نزدیک به حداکثر قیمت مجاز روزانه به پایان می رسد. ابهامات زیادی در خصوص وضعیت فعلی شرکت و دلایل رشد قیمتی آن وجود دارد.

شاید اتفاق خاصی در روند اجرای قراردادهای در دست اجرای این شرکت افتاده باشد یا مدیران آن برنامه ای برای فروش دارایی های تحت تملک شرکت در نظر داشته باشند. به هر حال هرچه که هست سهامداران دارای اطلاعات نهانی دارند حالشو می برن.

لاستیک و پلاستیک: این گروه که از هشت نماد فعال در آن سه نماد "پتایر"، "پلوله" و "پکویر" در درصدهای مثبت معامله شدند و در مقابل چهار نماد باقی مانده یعنی "پلاسک"، "سپهند"، "پدرخش" و "پاسا" روندی نزولی قیمتی را پشت سرگذاشتند.

ایران تایر و کویر تایر دو مجموعه لاستیک ساز هستند که به تازگی اقبال خوبی از سهام آنها در بورسی می شود به گونه ای که صف خرید "پتایر" تا پایان معاملات همچنان پایدار ماند که البته از دلایل این امر می توان به برنامه های ایران تایر جهت افزایش ظرفیت اسمی تولید و افزایش سرمایه اشاره کرد.

"خودرو": سهام خودروسازان که طی روزهای اخیر به دلیل همان شوخی شورای رقابت با بورس، افت و خیزهای فراوانی را پشت سرگذاشتند، امروز مورد حمایت سهامداران عمده خود قرار گرفتند.

معادن: به نظر می رسد شرکت های فعال در گروه روی نم نم مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند و سرمایه گذاران در حال رصد و بررسی فرصت های موجود در این صنعت جهت رشد سودآوری و اعطای بازدهی مناسب سرمایه گذاری هستند، سهام این گروه مدت ها در قیمت های فعلی خود نوسان می کردند و احساس می شود در حال جمع کرد تمام توان خود برای رشد هستندو در حال بیرون آمدن از لاک خود هستند.

در مجموع روند معاملات امروز بورس کسل کننده و عاری از هر گونه هیجان بود، این در حالی است که طی روز جاری هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که یکی از بزرگترین فرصت های موجود برای ارایه پتانسیل های بازار سرمایه کشورمان به سرمایه گذاران خارجی جهت اعطای بازدهی مناسب است، بازگشایی شد اما هیچ نشاط و روند رو به رشدی در بورس مشاهده نگردید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر