بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر : ۱۲۵۱۴۸
به گزارشصبحانه، در این گزارش به معرفی جدیدترین فیلم جریان ساز و ضد ایرانی هالیوود را می پردازیم:

بخشی از فیلم روبوکاپ 2014

" تا چهار ثانیه دیگه میریم روی خط؛ چهار، سه، دو، یک...

(مجری برنامه نواک روی آنتن می رود و می‌گوید:) "قبلا بهتون گفته بودم که بدترین محله ها هم توی آمریکا، میتونه عاری از خطر و امن باشه! حالا اگه بهتون بگم که این قضیه میتونه بدون به خطر انداختن زندگی افراد و حتی جان یک مامور پلیس انجام بشه چی؟ خب من از کجا خبر دارم؟ به خاطر اینکه همین واقعه داره تو تمام کشورهای دنیا انجام میشه...."

سپس ارتباط مستقیم با اتاق جنگ پنتاگون گرفته می شود و ربوتهایی را نمایش می دهند که ادعا می شود توسط آمریکا و برای برقراری صلح و آزادی در دنیای خارج ساخته شده. پس از آن، عملیات ارتش آمریکا در خیابان های تهران، به طور مستقیم توسط یک خبرنگار نظامی نمایش داده می شود. کِلی پرکینز "عملیات آزادی تهران" را گزارش می دهد.

این سکانس ابتدایی فیلم ضد ایرانی ربوکاپ است که در سال جاری (2014) در آمریکا ساخته شده.

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

سکانس بعدی فضای داخل ایران را نمایش می دهد:

روی دیوارها پوسترهای آرم سپاه پاسداران به چشم می خورد که برخی از آنها پاره شده اند. خبرنگار زن، در حال دادن گزارش از "عملیات آزادی تهران" است.

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

کنار خیابان زنان و مردان و کودکان ایرانی دستهای خود را به علامت تسلیم بالا برده اند و سربازان ارتش آمریکا به همراه ربوتها در حال بازرسی بدنی آنها هستند.

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

سپس نمایی چرک آلود و عقب افتاده از تهران، که گویا برج میلاد در آن تنها نماد توسعه یافتگی تهران می باشد، به نمایش گذاشته می شود که آسمان آن، تحت سیطره و تصرف جنگنده های مدرن آمریکایی هستند.

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

در سکانس بعدی، خانه یکی از فرماندهان سپاه به نام آرش (که میثم معتضدی نقش او را بازی می کند)، نشان داده می شود که همسرش به نام سایه،(با بازی خانم مرجان نشاط) در حالیکه دو دختر کوچکش را بغل گرفته، به زبان فارسی در حال اصرار و ممانعت از انجام عملیات است. آرش (که شباهت خاصی به بازیگر نقش یوسف پیامبر دارد) و چند پاسدار دیگر به بدن خود مواد منفجره بسته اند و آماده عملیات استشهادی هستند. آرش، تاکید می کند که "برام مهم نیست کسی رو بکشید یا نه، فهمیدید؟ برام مهم اینه که وقتی کشته میشید توی تلویزیون ببیننتون".

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

عملیات شروع می شود. آرش دوباره تاکید می کند که "حرکت نکین تا من نگفتم. می خوام مطمئن بشم دارن ضبط می کنن." آنها به ناگاه به ربوتها حمله می کنند و در کمتر از یک دقیقه کشته می شوند. پسر آرش به نام نوید (با بازی نورین گولامگاس) که صحنه کشته شدن پدر و یارانش را از قاب پنجره خانه تماشا کرده، دست به چاقویی می برد و دن کیشوت وار به غول های آهنی آمریکا حمله می کند و توسط اولین ربوت گلوله باران می شود. عاقبت سایه و دو دخترش در خانه، تنها می مانند.

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

روال داستان به صورت کاملا غیر مرتبط با بخش ابتدایی فیلم، بر اساس همان سناریوی پیشین پلیس آهنی، با فداکاری های افسر پلیس الکس مورفی و سپس کشته شدن و تبدیلش به ربوت ادامه می یابد تا آنکه در سکانس پایانی فیلم دوباره همان مجری روی صحنه می رود و در بیانیه ای محکم، در حالیکه پرچم آمریکا و نمایی از آمریکای شمالی در شب در پشت او قرار دارد، رو به دوربین (که حکایت از صحبت او با مخاطب ایرانی دارد) اعلام می کند که، "به تو میگم من، دست از لجبازی بردار! آمریکا الان، و همیشه به عنوان بزرگترین کشور روی کره زمین خواهد بود."

فیلم ضد ایرانی ربوکاپ

* این جمله چندین بار از زبان برخی از شخصیتهای ایرانی نیز شنیده شده است. چند سال پیش در مجلس ششم، یکی از کارگردانان سینما که نماینده مجلس شده بود، در نطق رسمی خود در مجلس با جملاتی به مراتب باشکوه تر از این دیالوگ فیلم، به توصیف برتری امریکا پرداخت و با ذکر خاطره ای از پسرش که عاشق امریکا است گفت: "بالاخره چند روز پیش طاقتم طاق شد و پرسیدم چرا می خواهی به آمریکا برویم؟ گفت: برای اینکه اصل همه چیز آنجاست!"

بطور قطع، فیلم هایی که برخی اهالی سینمای ایران با همین مضامین می سازند و گلوی خود را برای ویران نشان دادن ایران و وحشی و دروغگو بودن ایرانیان پاره می کنند، دررقابت با محصولات پرزرق و برق هالیوود و یا جلب نظر آنها توفیق چندانی به دست نمی آورند. دیدن این فیلم، هم می تواند تجربیات آنها را برای کارهای مشابه بعدیشان بیشتر کند و هم اینکه ممکن است باعث شود، دست از ویران نشان دادن سرزمین مادری و فراهم ساختن مقدمه و انگیزه برای هالیوودی ها بردارند. اسکاری که بخاطر دروغگو نشان دادن همه ایرانیان اهدا شد نیز، هرگز به فیلمی که امریکاییان را نقد کند یا ایران را "بد" نشان ندهد، داده نخواهد شد./مشرق


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر بهرامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۳
فواره در اوج سقوط می کند(شهید بابایی)
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
خدا پدر هندی ها را بیامرزد. این آمریکایی ها بدجوری تخیلاتی هستند. دلیلش هم اینه که نه تاریخ دارند و نه فرهنگ آنچنانی، خلاصه کم و کسرشان را با هالیود جبران می کنند.
مثل یک بچه رویایی! طفلی ها!