بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکای ایرانیان عنوان کرد:

سه عاملی که دلسردی را به بورس آورد

فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در حالی طی سال جاری از سوی دولت اجرایی شده که در پی آن عدم افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی در صنایع مختلف موجب برآورده نشدن انتظارات سرمایه گذاران در خصوص چشم انداز وضعیت سودآوری صنایع مطرح بورسی شده است.
کد خبر : ۱۲۵۲۶۵
نویسنده :
جمشیدی
فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در حالی طی سال جاری از سوی دولت اجرایی شده که در پی آن عدم افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی در صنایع مختلف موجب برآورده نشدن انتظارات سرمایه گذاران در خصوص چشم انداز وضعیت سودآوری صنایع مطرح بورسی شده است.

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکای ایرانیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، عنوان کرد: افت قابل توجه ارزش سهام شرکت های بورسی طی سه ماهه پایانی سال گذشته و پس از آن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و در مقابل تثبیت قیمت فروش محصولات موجب دلسردی و ناامیدی سهامداران پیرامون روند آتی بورس و پتانسیل های مجموعه های بورسی جهت رشد سودآوری و افزایش قیمت سهام شده است.

به گونه ای که سرمایه گذاران نسبت به وضعیت آتی بازار سرمایه بی اعتماد شده اند و چندان تمایلی جهت تزریق نقدینگی به این بازار ندارند. این امر در حالی اتفاق افتاده که بازارهای موازی با بورس همچون مسکن، ارز و بانک ها نیز در دوران رکود به سر می برند.

جاویدی به عملکرد صندوق توسعه بازار سرمایه اشاره کرد و ابراز داشت: تزریق بخشی از مبالغ مقرر شده به بازار سهام تنها موجب کاهش موقتی هیجانات حاکم بر این بازار شده، بطوریکه می توان گفت عملکرد این صندوق تاکنون آثار مثبت با اهمیتی بر کلیت بازار سرمایه در پی نداشته است.

وی به عدم واکنش سرمایه گذاران نسبت به انتشار اخبار مثبت پیرامون وضعیت سودآوری شرکت های بورسی اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: انتشار گزارشات مناسب از نحوه عملکرد مجموعه های بورسی طی سال گذشته و تقسیم سود نقدی مناسب در مجامع عمومی عادی سالیانه سهامداران در کنار روند مناسب پیشروی مذاکرات هسته ای ایران از جمله خبرها و موضوعات مناسبی هستند که بیانگر پتانسیل های بورس جهت رشد و شکوفایی است، حال آنکه سرمایه گذاران و سهامداران هیچ واکنش مثبتی نسبت به این مطالب از خود نشان نمی دهند و همچنان روند معاملات کسل کننده است.

این مقام مسئول بهبود وضعیت اقتصادی کشور را زمانبر دانست و گفت: چشم انداز وضعیت صنایع مختلف بورسی در حالی مثبت به نظر می رسد که رفع مشکلات موجود در سطح کلان اقتصاد کشور نیازمند گذر مدت زمان طولانی است و بازار سهام نیز تحت تأثیر این امر قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه وضعیت آتی دو صنعت پتروشیمی و بانک را مناسب پیش بینی کرد و در این خصوص ابراز داشت: هزینه های تولید مجتمع های پتروشیمی در حالی به دلیل تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی آنها مشخص شده که به نظر می رسد این صنعت با توجه به امیدواری های به وجود آمده پیرامون بهبود وضعیت صادرات محصولات تولیدی و بهره برداری از فازهای پروژه پارس جنوبی از پتانسیل رشد تولید و افزایش میزان صادرات محصولات برخوردار است.

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکای ایرانیان در خصوص گروه بانکی نیز تصریح کرد: ایجاد رونق اقتصادی و بهبود وضعیت سیاسی کشور آثار مثبتی بر وضعیت فعالیت های بانکی نیز در پی خواهد داشت.

جاویدی همچنین به شرکت های خودرویی اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت خودرو از جمله صنایعی است که ابهامات زیادی در خصوص روند آتی تولید و سودآوری آن وجود دارد، چراکه چگونگی شرایط مشارکت خودروسازان با شرکت های خودرویی خارجی تعیین کننده رشد یا افت این صنعت می باشد. این در حالی است که در صورت تداوم فعالیت مجموعه های خودروساز براساس شرایط فعلی، برآیند درآمدهای فروش و بهای تمام شده محصولات حاشیه سودی را برای شرکت های فعال این گروه رقم نخواهد زد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر